Skip to main content
Beantwoord

RTL Duitsland niet in HD, zender 47

• June 5, 2026
  • 53 reacties
  • 1096 keer bekeken

Sinds vanmiddag, vrijdag 5 juni 2026 heb ik RTL Duitsland niet meer in HD. Dit was altijd HD. Hebben meer mensen hier last van?
of wat is het geval dat de zender in SD nu uitzendt?

Beste antwoord door TvG2016

Heeft allemaal te maken met aanvoer in combinatie met de verplichte blokkade van live Formule 1 op RTL Duitsland.

53 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Dat klopt, SD kwaliteit en Stereo geluid.

TvG2016
Helper
  • Antwoord
  • June 5, 2026

Heeft allemaal te maken met aanvoer in combinatie met de verplichte blokkade van live Formule 1 op RTL Duitsland.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 5, 2026

Staat volgens mij los van de formule 1. Want via "interactieve tv" is het wel HD. 

Via TV+ zichtbaar SD.

Formule 1 uitzendingen zijn pas zaterdag, kwalificatie, en zondag de race. Die zijn geblokkeerd. 

TvG2016
Helper
  • June 5, 2026

Ja dat was me bekend. Was geloof ik de eerste die het nieuws bracht waarna anderen het zonder bronvermelding overnamen 😀

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Volgens het zenderoverzicht van KPN moet deze in HD zijn.

@TvG2016 

Dit artikel van jou bedoel je, denk ik.😉

Als dat klopt, dan is het zenderoverzicht van KPN onjuist.

F1 blokkade kan ik me voorstellen.

Gebeurd ook o.a. met wielrennen op de Belgische zenders.

Allemaal geld kwesties. Toch?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 5, 2026

Het lijkt erop dat kpn de HD versie even uitgezet heeft opdat ze maar één versie hoeven te blokkeren. De SD versie. 

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Inderdaad, gisteren was deze zender nog in HD beschikbaar. Kan een KPN medewerker hier meer informatie over geven aub? 

TvG2016
Helper
  • June 5, 2026

Het gaat om het aanvoersignaal. Komt die voor buitenlandse providers rechtstreeks in HD van RTL uit Duitsland dan komt er een automatische blokkade. Omdat het diabeeld met tekst door RTL zelf wordt ingeschakeld en de provider dus niets hoeft te doen.. Op deze manier zijn ook in de toekomst sportwedstrijden zoals voetbal waar vanwege uitzendrechten een egoblock op moet ook direct voor de Nederlandse providers geweerd.

Maar als je het SD signaal van de satelliet (tijdelijk) pakt dat is er geen automatische blokkade. Dit signaal kan namelijk niet tijdens Formule 1 geblokkeerd worden omdat het primair voor de Duitse huiskamer is bedoeld. En wat je nu ziet is dat sommige providers plots de SD aanvoer via satelliet interessant vinden voor hun klanten. 😀 Mooie info voor zonder bronvermelding te gebruiken.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 5, 2026

Het gaat om het aanvoersignaal. Komt die voor buitenlandse providers rechtstreeks in HD van RTL uit Duitsland dan komt er een automatische blokkade. Omdat het diabeeld met tekst door RTL zelf wordt ingeschakeld en de provider dus niets hoeft te doen.. 

“provider dus niets hoeft te doen”…  
Mmm is dat wel zo? 😏
Volgens Ziggo krijgen we daar dan straks deze text in beeld.
Volgens mij maakt Ziggo dat bericht zelf?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er speciaal een Nederlands bericht op de SAT aanvoer wordt gezet?

Ziggo community: Duitse RTL op zwart tijdens Formule 1?

Het klopt dat RTL Duitsland de Formule 1-uitzendingen buiten Duitsland niet mag tonen. Daarom zul je zaterdag en zondag dit informatiebeeld zien:

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Volgens mij is dat scherm niet een typisch Ziggo (dia)scherm. Dus dan zou het wel via de SAT aanvoer moeten gaan.

• Nieuwkomer
  • June 5, 2026

Gisteren (donderdag) was RTL Duitsland ook al SD. Hoop dat we snel weer de HD feed krijgen.

TvG2016
Helper
  • June 5, 2026

Via de satelliet komt er helemaal niets in beeld zichtbaar. Dat staat ook in het artikel. Je hebt verschillende aanvoersignalen. Een provider kiest zelf welke men gebruikt. Heb ik volgens mij ook duidelijk in het artikel gemeld.

Het omschakelen naar de SD feed heeft ondanks dat hier anders wordt beweerd ALLES met Formule 1 te maken. KPN kiest hierin een andere weg dat Ziggo. Het verschil is dat je op KPN gedurende de race bewegende beeld ziet en bij Ziggo het zwart4 scherm. Maar morgen meer hierover. Anders staat het weer ergens zonder bronvermelding.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Toch gek, ​@TvG2016 .

Bij RTL Austria staat voor vandaag wel kwalificatie om 15:15 op de site. Op de zondag heb ik niet gekeken. 

https://tvheute.at/rtl-programm/heute-im-tv

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Kwalificatie is van 16.00 uur tot 17.00 uur (kan langer duren als het rood is)

Ik kijk op F1 TV pro (is de enige die ik heb en voor mij voldoende😉)

TvG2016
Helper
  • June 6, 2026

Toch gek, ​@TvG2016 .

Bij RTL Austria staat voor vandaag wel kwalificatie om 15:15 op de site. Op de zondag heb ik niet gekeken. 

Dan hebben KPN klanten geluk door een fout van RTL zelf. Of is op het laatste moment ook in Oostenrijk de programmering gewijzigd,

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Zie hier het artikel op TotaalTV.

Sorry dubbel, hij staat al in deze topic.🤔

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 6, 2026

Nu vanaf 15.15 RTL Duitsland:

RTL Austria :

En via KPN TV+ ook geen Formule 1: 

Via RTL Bayern en andere regionale zenders is ook Formule 1 te zien: 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 6, 2026

Formule 1 is echt een miljoenen business. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 6, 2026

Klopt. Wilde ik net melden. 

Uitzending Ulrich Wetzel - der ermittlungsrichter 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 6, 2026

Formule 1 is echt een miljoenen business. 

Maar via de satelliet dit weekend gewoon gratis te zien via RTL Duitsland. Net als TV-Zenders als TV5, RAI UNO, BBC Three, BBC FOUR en vele andere gewilde zenders die allemaal FTA te ontvangen zijn.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 6, 2026

Toch gek, ​@TvG2016 .

Dan hebben KPN klanten geluk door een fout van RTL zelf. Of is op het laatste moment ook in Oostenrijk de programmering gewijzigd,

Nee, er is wel degelijk een ander programma te zien via RTL Austria. Volgens de gids op de satelliet zou het nog wel Formule 1 zijn. 

TvG2016
Helper
  • June 6, 2026

Alle zendgemachtigden hebben van FOM de sommatie gehad om alles buiten de eigen landgrenzen tevblokkeren.

Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • June 6, 2026

Het gaat om het aanvoersignaal. Komt die voor buitenlandse providers rechtstreeks in HD van RTL uit Duitsland dan komt er een automatische blokkade. Omdat het diabeeld met tekst door RTL zelf wordt ingeschakeld en de provider dus niets hoeft te doen.. 

“provider dus niets hoeft te doen”…  
Mmm is dat wel zo? 😏
Volgens Ziggo krijgen we daar dan straks deze text in beeld.
Volgens mij maakt Ziggo dat bericht zelf?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er speciaal een Nederlands bericht op de SAT aanvoer wordt gezet?

Ziggo community: Duitse RTL op zwart tijdens Formule 1?

Het klopt dat RTL Duitsland de Formule 1-uitzendingen buiten Duitsland niet mag tonen. Daarom zul je zaterdag en zondag dit informatiebeeld zien:

Ik ben Ziggo klant. Op de zender RTL (kanaal 58) krijg ik het volgende in beeld te zien;

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 6, 2026

Bij RTL op de Astra 1 satelliet is de F1 gewoon te zien.