Skip to main content
Vraag

RTLZ Nieuws opnemen gaat steeds slechter

• October 8, 2025
  • 22 reacties
  • 90 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 76 reacties

Ik heb nu ruim 2 jaar KPN TV+. Ik wil iedere dag het RTLZ nieuws van 9:00, 13:00 en 17:30 opnemen. Het eerste jaar ging dat goed (serie opname). Ongeveer een jaar geleden begon dat te haperen: vaak ging het goed, maar soms geen opname.

Gaandeweg het jaar werd het steeds slechter, tot nu. Nu is het niet meer te doen. Heel soms is het opgenomen, en laatst was er zelfs een opname van een dag eerder!

Volgens mij heb ik alle combinaties van mogelijkheden geprobeerd: eenmalige opnames (alles gewist en opnieuw ingesteld), idem voor serieopnames. Opnames instellen via de app, op de decoder, via de website. Niks helpt.

Soms wel een plaatje maar dan staat erbij “Deze opname kon niet ingepland worden”, soms gewoon helemaal niks.  Soms 2 plaatjes, waarvan 1 met alleen KPN logo.

Kon ik maar aangeven hoe en wanneer het niet goed gaat. Maar daar ben ik na heel veel proberen nog steeds niet achter.

Voorbeeldje van vandaag, het programma van 9:00 uur (zie ook foto's). Gisteravond stond in de app dat het opgenomen wordt (want er staat "Opname annuleren"), op de decoder staat: "Plan opname".
Hoe kan dat???

En het resultaat?
Het is vanmorgen NIET opgenomen.

Kan hier eens naar gekeken worden, want het zou gewoon moeten werken en na een jaar aanmodderen ben ik het wel een beetje zat.

22 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 9, 2025

Update van vandaag (een dag later):

Op de decoder is nu een opname van het programma vandaag 13:00 uur (lijkt dus goed). Maar bij bekijken, blijkt dat het programma van gisteren te zijn, dat vandaag dus is “opgenomen” (om precies te zijn: een herhaling om 13:44 van de uitzending van 13:00 van gisteren. Het programma wordt meestal een uur lang herhaald, tot de volgende “verse” uitzending op het hele uur).

En om de verwarring compleet te maken: in de app komt deze opname helemaal niet voor. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 10, 2025

Hi ​@Dofir. Hmm, een lastige dit. 

Ik ga met je meetesten als het mag. Ik heb zojuist RTL Z Nieuws als opname ingepland op maandag 13 oktober om 9 uur, 13 uur en 17:15 (programma heet in de gids 17:00).

Zou jij dat ook willen doen om te kijken wat er dan gebeurt? Dan zie ik het hier ook gelijk. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 10, 2025

Hoi ​@Alex van KPN , alvast dank voor het meetesten.

Ik zal alle ingestelde opnamen verwijderen en opnieuw instellen (serie-opname) op de decoder, voor 9:00 en 13:00 uur, maar:

en 17:15 (programma heet in de gids 17:00).

Deze begrijp ik niet, in de gids staat “gewoon” een nieuwsuitzending genoemd om 17:30.

Dat is een nieuwe uitzending (omdat om half zes de aandelenbeurs sluit).

Die wil ik dus graag opnemen, en zal dat ook instellen op de decoder.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 10, 2025

Hoi ​@Alex van KPN , alvast dank voor het meetesten.

Ik zal alle ingestelde opnamen verwijderen en opnieuw instellen (serie-opname) op de decoder, voor 9:00 en 13:00 uur, maar:

en 17:15 (programma heet in de gids 17:00).

Deze begrijp ik niet, in de gids staat “gewoon” een nieuwsuitzending genoemd om 17:30.

Dat is een nieuwe uitzending (omdat om half zes de aandelenbeurs sluit).

Die wil ik dus graag opnemen, en zal dat ook instellen op de decoder.

Mijn fout, ik las het verkeerd. Plan het in, we gaan dit samen meemaken. 

Wat ik nog even bedenk, zou je je modem ook even een paar minuten stroomloos willen maken? En als je glasvezel hebt ook hetzelfde voor het glasvezelkastje? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 10, 2025

Ok, gedaan.

Alle betreffende ingestelde opnamen verwijderd.
Glasvezelkastje, modem, decoder allemaal spanningsloos gemaakt (ca 10 min)
In die volgorde, met tussenpozen van 5 minuten, weer op de spanning aangesloten.
Op decoder de serie-opnamen voor 13-10 om 9:00, 13:00 en 17:30 ingesteld.

Wat opvalt:

In de app staat nu ook iedere herhaling (dus 9:15, 9:30 en 9:45 en 13:15, 13:30, en 13:45) ingesteld. Dat is goed, zo gaat het altijd met herhalingen, ook bij andere programma's, ze worden niet opgenomen. (De uitzending van 17:30 wordt niet herhaald.)

Maar: in de gids op de decoder staan die niet, behalve één, nl. die van 13:30.

Dat is vreemd.
Zie foto's (de onderste 3 zijn van de website, maar die zijn hetzelfde als wat op de decoder te zien is, alleen is hiervan wat makkelijker een screenshot te maken)

We gaan het zien.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 10, 2025

Jij bent de perfecte testpersoon wat dit betreft, dank voor het instellen. Ik heb dit ook precies zo ingesteld. We gaan het meemaken! 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 11, 2025

@Alex van KPN 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die opvallende dingen bij jou nu ook te zien zijn.

Dus of bij jou in de app ook alle herhalingen ingepland zijn, en (vooral) of dat op de decoder (of op de website) niet zo is, behalve die voor 13:30.

Als dat bij mij wel het geval is, maar bij jou niet, dan zou dat (ook) wel iets over de oplossingsrichting kunnen zeggen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 13, 2025

Het resultaat:

Géén van de 3 programma’s is opgenomen.

@Alex van KPN , heel benieuwd hoe dat bij jou is.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 16, 2025

Hi ​@Dofir, ik heb dit zojuist gecontroleerd en bij mij is het zowel via website als de ontvanger goed opgenomen. Dit betekent dat ik het specifiek bij jou moet zoeken. 

Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

Mocht je meerdere ontvangers hebben, ervaar je dit op beide? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 17, 2025

Hoi ​@Alex van KPN,

Okee, dat is een belangrijke aanwijzing.

De gegevens (waarvan ik denk dat ze relevant zijn) zijn ingevoerd.

Ik heb 1 ontvanger.

Overigens heb ik gemerkt dat het (nu?) op meer zenders niet goed gaat, ook Radar (npo2) had opgenomen moeten worden, maar is niet gebeurd. 

Wat me vandaag opviel was het volgende:  Bij opnieuw instellen van de 3 RTLZ Nieuws uitzendingen op de decoder kreeg ik, na drukken op “Plan opname” NIET de keuze om de serie op te nemen, maar was de serieopname direct gepland: want direct daarna kwam de knop “Serie opname annuleren”.

Dit was zo bij alle 3 (9:00, 13:00 en 17:30). Als test dit ook bij 15:00 gedaan, en daar kreeg ik die keuze WEL. Bij alle 3 de serieopname geannuleerd en opnieuw “Plan opname” gedaan, en nu kreeg ik WEL de keuze tussen 1 opname of de hele serie. En vandaag zijn ze wel alle 3 opgenomen.

Het lijkt erop dat er op een of andere manier nog serieopnamen “in de weg zitten”, die bijv. wel in de app te zien zijn, maar niet op de decoder.

Ik weet trouwens zeker dat ik bovenstaande het afgelopen jaar vaker geprobeerd heb en weet nu echt niet meer of dat een keer gewerkt heeft of niet. Omdat ik zoveel geprobeerd heb (en er zoveel tijd overheen gegaan is) loopt het allemaal een beetje door elkaar heen.

Hopelijk is het toch duidelijk genoeg en kunnen jullie er wat mee.

En als er meer info nodig is hoor ik het wel.

• Topper
  • 10 reacties
  • October 18, 2025

Goedemiddag,

Sinds een aantal weken heb ik dezelfde problemen, maar dan op RTL4 met het opnemen van het RTL Nieuws & Weer (beide tijdstippen van 18:00 en 19.30). Voor Editie NL & RTL Boulevard geld hetzelfde. Nu krijg ik bij de "opnemen" optie niet meer het serieopname maar alleen "opname" en moet ik alle RTL4 programmas met de 1 voor 1 voor heel de week programmeren . Dit is ondoenlijk geworden en is dit issue zoń 2 updates geleden begonnen. 

Ik zal mijn frustratie hier verder niet opschirjven maar waar is KPN nou mee bezig? Iets moet toch verbeteren na updates?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 18, 2025

Vandaag bleek ook dat Kassa niet zou worden opgenomen, want die stond niet in de Gepland-lijst (van zowel de app als op de site), terwijl ik daar een tijd geleden wel een serie-opname voor had ingesteld. Nu heb ik de serieopname verwijderd en een éénmalige opname ingepland. Die kwam dan weer wél in de Gepland-lijst. Als test deze weer weggehaald en weer een serie-opname ingesteld, en die kwam NIET in de gepland lijst.

Ook als test een serie-opname van Beste zangers ingesteld, en die kwam dan weer wél in de Gepland-lijst. Voor Beste zangers heb ik in het verleden nooit een serie-opname ingesteld.

Samenvattend denk ik dat we het in deze hoek moeten zoeken:  Het probleem doet zich alleen voor bij serie-opnamen, en alleen als er in het verleden ooit(?) een serie-opname voor is ingesteld geweest. 

(En misschien kan ​@Mar V  dat met zijn/haar ervaringen bevestigen.)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 20, 2025

Dank voor de voorbeelden. Ik heb verbinding er ook bij gepakt en ik zie dat jij een Box 12 hebt, en een model die een adapter heeft die storingen kan veroorzaken, ook met tv en wifi. Mag ik dit bij je controleren om het toch uit te sluiten ook al werk wifi en tv kijken verder goed?  

Op de adapter zelf van de Box 12 staat een serienummer, zijn de eerste 4 cijfers van dit serienummer in de reeks van 2202 tot en met 2317?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 20, 2025

Hi ​@Alex van KPN , ik zie nergens expliciet serienummer staan, er staan een hoop nummers op dus weet niet precies welke ik moet hebben. Maar je kan het op bijgevoegde foto vast wel zien.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 20, 2025

Zie je dit ook niet op de zijkant? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 20, 2025

Die had ik idd niet gezien (het is hier allemaal niet zo heel toegankelijk).

Die begint met 2219.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 20, 2025

Geen probleem, dat is in ieder geval ook niet de oorzaak. Ik ga hier specifiek naar laten kijken als je goed vindt. Mag ik nog weten hoe de ontvanger op moment van testen was aangesloten op de modem? Via een kabel of via wifi? En indien met een kabel, dat daar nog een switch tussen? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 20, 2025

Natuurlijk vind ik dat goed! Alles wat we kunnen doen om het probleem op te lossen moeten we proberen.

De decoder is via een kabel aangesloten, geen switch.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 20, 2025

Dankjewel, ik ga voor je bezig. Het kan zijn dat de ontvanger zo even wegvalt en dat je opnieuw in moet loggen. Dit moet ik dus even doen helaas. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 20, 2025

Prima, hopelijk levert het wat op.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24849 reacties
  • October 20, 2025

Ik heb het bij deze doorgezet en met een beetje gelukt wordt het vandaag opgepakt en wordt er contact met je opgenomen. Hou me ook op de hoogte hier, ik ben benieuwd. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 76 reacties
  • October 20, 2025

Prima ik hou je op de hoogte, bedankt zover!

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic