Skip to main content

Ik was bij een vriendin die net zoals ik in Krimpen aan den IJssel woont.

Tot mijn grote verbazing zag ik in de zenderlijst dat zij niet RTV Krimpenerwaard kan zien.

Hier begrijp ik niets van. Krimpen aan den IJssel is een zelfstandige gemeente maar ligt in de Krimpenerwaard.

De lokale televisiezender RTV Krimpenerwaard geeft regelmatig nieuws door uit onze regio en gemeente met leuke programma ‘s en verslagen.

Een dorp verder “ Krimpen aan de Lek”  geeft KPN wel RTV Krimpenerwaard door. Waarschijnlijk omdat deze kern onderdeel is van de gemeente Krimpenerwaard. 

Maar beste KPN medewerkers; Krimpen aan den IJssel ligt in het gebied Krimpenerwaard, al honderden jaren. 

Ontneem a.u.b. de vele Krimpenaren niet het nieuws uit onze streek en geef RTV Krimpenerwaard door in Krimpen aan den IJssel.

U doet hier veel Krimpenaren een groot plezier mee. 

Los hiervan vind ik KPN erg karig met het doorgeven van lokale zenders. Waar Ziggo er zo een stuk of 15 lokale zenders doorgeeft mag de KPN klant een dansje maken als er 1 lokale zender wordt doorgegeven.

Bij ons in Krimpen aan den IJssel dus GEEN ENKELE! 

Kpn geeft de zenders door als vastgelegd in de mediawet. Dat is dan kosteloos voor zender en provider. Dus alleen de aan de zender toegewezen postcodes worden in die postcode doorgegeven. 

Voor dvb-c verspreiding heeft Ziggo dispensatie in verband met de regionale opbouw van het coax netwerk. Echter op de next boxen wordt dezelfde filtering toegepast als bij kpn.

Lokale omroepen zijn over het algemeen gebonden aan een gemeente. Ze mogen natuurlijk wel nieuws uit buur gemeenten brengen. 

Welke lokale omroep zit bij je vriendin wel in het pakket?

RTV Krimpenerwaard heeft vergunning voor alleen die gemeente. 

https://rtvmiddenholland.nl/krimpenerwaard/rtvk-over-rtv-krimpenerwaardrtvk/

Voor ander gemeenten dient de omroep de kosten te vergoeden (aan kpn). Hetgeen ze niet doen.


Op de Next boxen, ook de mini met uitsluitend IPTV zijn alle 16 lokale zenders te zien bij Ziggo. 
Dus die vlieger gaat niet op. 
 

Er zit bij mijn vriendin in Krimpen aan den IJssel geen enkele lokale televisie zender in het pakket van KPN.


Probleem speelt al heel lang. Je krijgt de lokale zenders van je eigen provincie en die er omheen plus enkele andere (die zullen wel betalen...). Ik kom zelf uit Groningen en woon nu al jaren in Gelderland. Ik kan dus geen RTV Noord kijken terwijl ik dat heel graag zou willen. Er was een optie middels de Regio tv app maar deze werkt inmiddels ook niet meer voor RTV Noord. Ik snap dat niet alle lokale zenders doorgegeven kunnen worden maar geef dan de abonnee een keuze welke lokale zenders ze willen ontvangen! Lijkt me niet zo moeilijk en ik denk dat er heel veel mensen blij van zouden worden!


Op de Next boxen, ook de mini met uitsluitend IPTV zijn alle 16 lokale zenders te zien bij Ziggo. 
Dus die vlieger gaat niet op. 

Dat is dan veranderd. 

RTV Krimpenerwaard heeft vergunning voor alleen die gemeente. En mag kpn dus alleen daar doorgeven. Zelfde verhaal als de regionale zenders. 

https://rtvmiddenholland.nl/krimpenerwaard/rtvk-over-rtv-krimpenerwaardrtvk/

Voor ander gemeenten dient de omroep de kosten te vergoeden (aan kpn). Hetgeen ze niet doen.

Wil ze de zender kijken dan de site gebruiken (= heel makkelijk) of overstappen naar Ziggo of Odido. 

Kpn gaat het echt niet veranderen. 


Je haalt lokale en regionale zenders door elkaar @Rick.van.D .

Alle lokale en regionale zenders zijn gratis via internet te zien en horen. Ik denk dus dat kpn daar geen 10.000 en € aan gaat uitgeven. 


Je haalt lokale en regionale zenders door elkaar @Rick.van.D .

Klopt idd. Ik doel dan ook op de regionale zenders! 😅 Ziggo kan het.... Waarom KPN dan niet......


Waarom KPN dan niet...…

Zoals ik al in mijn toevoeging, zie boven, vermeldt.  €€€€

Zelf heb ik er NLziet bij. Oa voor de regionale zenders. 


Waarom KPN dan niet...…

Zoals ik al in mijn toevoeging, zie boven, vermeldt.  €€€€

Zelf heb ik er NLziet bij. Oa voor de regionale zenders. 

Dat is idd ook een optie! Bedankt voor de tip!


Ik heb het over lokale zenders, geen regionale😄 


Ik heb het over lokale zenders, geen regionale😄 

Gratis via internet bekijken 😉

Radio kan via FM of DAB+ binnen bereik uiteraard. Lokale Radio ook via de site van de zender. 


Zo duur is het volgens mij niet. Anders zou Ziggo niet 16 lokale televisie zenders doorgeven met next mini iptv.

 

Het is zeer onklantvriendelijk van KPN


Ziggo is een ander verhaal. Odido ook.

Als KPN dit bij één gemeente gaat doen, ook omliggende, dan wil binnen de kortste keren heel Nederland dit. En je kunt dan ook nergens uitzonderingen maken. Hier wel. daar niet.

En dan kost het best wel een redelijk bedrag aan rechten die afgestaan moeten worden. KPN verhaalt dat terecht op de betreffende omroepen. En dat gaan die lokalen dus niet doen.

Blijft over

A Internet gebruiken. Dat is dat handige dingetje (...) waardoor we juist niet afhankelijk zijn van wat de provider zelf biedt 😉

B Andere provider kiezen. Dat zijn dan alleen Ziggo of Odido. En dat is dan weer de vrijheid van de consument. We zijn niet afhankelijk van alleen kpn hè. Ik heb oa NLziet erbij. Voor de regionalen, maar ook hele series terugkijken en VRT/Canvas tot een week terugkijken.


Ook Caiway geeft RTV Krimpenerwaard door in Krimpen aan den IJssel op iptv

KPN is echt de gierige uitzondering.


Ik snap dat je het er niet mee eens bent, @Wewa. Maar @PeterG heeft heel netjes uitgelegd waarom dit bij KPN niet mogelijk is en ook niet gaat komen. Ik heb natuurlijk geen glazenbol, dus wie weet wat er in de toekomst verandert. Voor nu is dit in ieder geval de situatie.


Beste Denise.

 

Krimpen aan den IJssel ligt in de Krimpenerwaard .

Het blijft vreemd vind ik. 
Bedankt voor je antwoord 


Ik denk dat als het spel hard gespeeld gaat worden dat KPN is deze ‘nat’ gaat. 

KPN dient altijd de lokale omroep van de woonplaats van de abonnee in het goedkoopste pakket aan te bieden. Als Krimpen aan den IJssel behoort tot het gebied waar RTV Krimpenerwaard is aangewezen tot lokale omroep dan moet KPN deze lokale omroep dan ook aanbieden. Tenminste als de betreffende lokale omroep het signaal ter distributie bij KPN in goede staat aflevert. En dat het daarna voor KPN veel eurootjes zou gaan kosten dat is dan een probleem van KPN.

In praktijk wil het echter nog weleens voorkomen dat een lokale omroep een digitaal technisch volwaardig aanvoersignaal niet in goede staat bij een provider kan afleveren omdat dit te duur is. Maar dat zou dan betekenen dat RTV Krimpenerwaard in geen enkele gemeente door KPN-klanten te zien is.


KPN levert RTV Krimpenerwaard wel in Krimpen aan de Lek en Ouderkerk aan den IJssel. Dat zijn allebei aangrenzende kernen. 

Dus technisch is het geen probleem. 


Ik denk dat als het spel hard gespeeld gaat worden dat KPN is deze ‘nat’ gaat. 

KPN dient altijd de lokale omroep van de woonplaats van de abonnee in het goedkoopste pakket aan te bieden. Als Krimpen aan den IJssel behoort tot het gebied waar RTV Krimpenerwaard is aangewezen tot lokale omroep dan moet KPN deze lokale omroep dan ook aanbieden. Tenminste als de betreffende lokale omroep het signaal ter distributie bij KPN in goede staat aflevert. En dat het daarna voor KPN veel eurootjes zou gaan kosten dat is dan een probleem van KPN.

In praktijk wil het echter nog weleens voorkomen dat een lokale omroep een digitaal technisch volwaardig aanvoersignaal niet in goede staat bij een provider kan afleveren omdat dit te duur is. Maar dat zou dan betekenen dat RTV Krimpenerwaard in geen enkele gemeente door KPN-klanten te zien is.

@TvG2016

De lokale omroep voor Krimpen aan den IJssel is: https://www.lokaleomroepkrimpen.nl/rel4/home.asp?menuid=31

 

Ook na de fusie tot streekomroep valt Krimpen niet onder de Krimpenerwaard. Ik lees: 

 

Het nieuwe nieuwsmerk komt er omdat in heel Nederland de lokale omroepen op- gaan in streekomroepen. In onze regio moeten de omroepen uit Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel en Zuidplas één omroep vormen. Voorlopig gebeurt dat alleen online, want Radio Capelle en de LOK blijven zelfstandig uitzenden.

 

 


De lokale omroep Krimpen levert geen signaal aan KPN. 


De lokale omroep Krimpen levert geen signaal aan KPN. 

Maar dan is KPN niet verplicht om een signaal van een andere streekomroep of van een buurgemeente te gaan gebruiken. 
 

Per 1 september 2024 wordt de indeling overigens landelijk aangepast voor o.a. DAB+. De nieuwe streekomroepen krijgen een groter uitzendgebied wat meerdere gemeenten kan beslaan. Soms zelfs over de provinciegrens heen. 


KPN is hoop ik geen robot?

Er zouden mensen moeten zijn bij KPN die snappen dat als een lokale omroep die niet levert vervangen kan worden door een nabije lokale omroep die wel levert. 
 

 


In ieder geval is KPN verplicht om de omroep IJsselstreekradio door te geven als zij aan KPN het signaal verstrekken: 

https://zuidplasonline.nl/archieven/8170
 

IJsselstreekradio is de streekomroep van Zuidplas, Capelle aan den IJssel en Krimpen. Het is een internet radiostation, dus luisteren kan o.a. via de website: ijsselstreekradio.nl, de IJsselstreekradio-app of apps die radiostations streamen.


Tja, als RTV Krimpenerwaard niet de officiële lokale omroepen van Krimpen aan den IJssel is dan is KPN niet verplicht deze zender aan te bieden. Ook hoeft KPN geen vervanging aan te bieden als de officiële lokale omroep van die gemeenten het aanvoersignaal niet bij KPN kan leveren. KPN heeft dan wel een doorgifteplicht maar is niet verplicht voor het aanvoersignaal, te zorgen


Wellicht zijn dat regeltjes, maar om je daar als mens achter te verschuilen?

Uiteindelijk werken bij KPN gewoon mensen als die even hadden nagedacht, had RTV Krimpenerwaard allang zichtbaar geweest.

 

Het is gewoon vreemd dat een lokale omroep die regelmatig aandacht schenkt aan Krimpen aan den IJssel niet wordt doorgegeven.

Denk aan al die oude mensen die juist met zappen zon zender kunnen zien.

Tevens vraag ik me af of Ziggo nou veel moet betalen omdat het zestien lokale televisiezenders doorgeeft met IPTV, of is KPN gewoon te star? 


Ziggo zit technisch heel anders in elkaar dan KPN wat betreft insta, Ziggo heeft coax als core. Dit is ook de aanvoer voor Next Mini (IPTV). Dus de lokale omroepen die op DVB-C aanwezig zijn die zitten ook op Next Mini. En de input van lokale omroepen op coax in regio groot. KPN is meer gebied gebonden. Op de Mediabox Next bij Ziggo zie ik ook minder zenders in de zenderlijst dan als ik kijk via CI+. En dat vind ik dan persoonlijk veel gekker.


Reageer