Skip to main content
Vraag

RTVNoord valt steeds weg op mijn iTV. Waar kan dat aan liggen?

• January 7, 2026
  • 8 reacties
  • 59 keer bekeken

RTV Noord valt steeds weg, op mijn wifi tv, ik woon in de provincie Groningen. 

8 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Touran 

Welkom op de community van KPN

Grote kans dat dit ligt aan het WiFi signaal naar de TV ontvanger van KPN.
Als deze fluctueert, dan kan het dus zijn dat een TV zender zoals RTV Noord tijdelijk wegvalt.

Zou de de Tv ontvanger eens willen aansluiten met een internet kabel, direct verbonden met het KPN modem, om hiermee te checken of het probleem dan niet meer speelt.

Het advies is ook, om de TV ontvanger van KPN altijd bedraad aan te sluiten op het modem, zodat er altijd een stabiele en constante verbinding is.
De Tv ontvanger aansluiten op je WiFi netwerk heeft zijn nadelen, zoals het fluctueren van het WiFi signaal, waardoor televisie kijken wordt verstoort.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 7, 2026

Hallo Michel,  ik denk dat je gelijk hebt, de wifi fluctueert nogal eens. Maar waarom vallen andere zenders dan niet weg?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Touran dat is inderdaad vreemd en vrij specifiek. Is dit wellicht de zender waar je het meest naar kijkt waardoor het misschien meer opvalt? Krijg je een foutcode in beeld en ben je in de gelegenheid geweest om de ontvanger bekabeld aan te sluiten?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 9, 2026

Wat dacht je van code oranje in het noorden ​@Touran , door het hevige noodweer kan de schotel-ontvangst en -zenden wel tijdelijk verstoord zijn, dat zie je meteen terug op het tv-beeld.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Wat dacht je van code oranje in het noorden ​@Touran , door het hevige noodweer kan de schotel-ontvangst en -zenden wel tijdelijk verstoord zijn, dat zie je meteen terug op het tv-beeld.

Hoi ​@JanD 

De regionale omroepen distribueren hun signaal via kabels in de grond, en dat verloopt dan via regionale centrale’s en vervolgens naar de providers.
De weercode en de hoeveelheid sneeuw hebben hier totaal geen invloed op.

De regionale omroep is tevens rampenzender voor de desbetreffende provincie, dus die moet in vrijwel alle omstandigheden goed te ontvangen zijn binnen de provincie.
Het signaal van RTV Noord Radio (of van een andere provincie) verloopt met een dikke en goed beschermende kabel naar de FM zendmast, in het geval van RTV Noord en RTV Drenthe is dat de grote zendmast in Smilde.

Dus de storing die TS ervaart, heeft niets van doen met een weercode of sneeuwval.

Want dan zouden alle regionale omroepen er afgelopen woensdag last van moeten hebben gehad, toen in geheel Nederland weercode oranje gelden met flinke sneeuwval.
Dat is niet gebeurd, omdat alles binnen de provincie via dikke kabels (onder de grond) wordt gedistribueerd.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 9, 2026

Hallo Remco, ik weet niet of ik nu op de goede plaats reageer maar inderdaad gebruiken we tv Noord rege,maar het is alleen deze zender die steeds wegvalt. Er is een kabeltje geplaatst naar het modem.

Ik krijg geen foutcode in beeld, hij valt steeds terug naar begin stand. Overdag tijdens de radio/tv uitzendingen doet hij dit niet, dus blijft er constant in.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Sorry voor de late reactie Touran. Ik was even afwezig en dat is dan rechtstreeks kijken via de tv-ontvanger zelf? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 13, 2026

Inderdaad, we kijken via WiFi met kabeltje op de router rechtstreeks. 

Dit is onze 2e tv. Inde kamer kijken we via KPN TV+Box. Daar hebben we geen problemen mee. 

Heb op de 2e tv ook al een keer de kpn app verwijderd en opnieuw gedownload.  Geen resultaat.

Kijk ook wel tv via m'n tablet, ik weet niet of dat het probleem kan geven.

Vr gr.