Skip to main content
Vraag

S/PDIF-volume zakt weg op de TV+ box zodra het HDMI-scherm wordt uitgeschakeld

• July 24, 2026
  • 8 reacties
  • 73 keer bekeken

Ik gebruik de S/PDIF optische uitgang van de KPN TV+ box om radio te luisteren via mijn versterker met de tv uit. Mijn audio staat ingesteld op Stereo/PCM en het volume op 100%.

Zodra ik de tv uitschakelt (HDMI-verbinding valt weg), zakt het uitgangsvolume op de optische poort na een paar seconden merkbaar naar beneden. Kan er in de software/firmware voor worden gezorgd dat het S/PDIF uitgangsvolume op 100% blijft, ongeacht de HDMI-status van het scherm?

8 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Deze ervaring heb ik ook. Al valt het me eerder omgekeerd op. Zet ik de tv aan wordt radio pcm via optical naar versterker een stuk harder.

Maar dat is dus feitelijk hetzelfde in omgekeerde richting. 

Bij mij staat het geluid op passthrough. 

Ik heb dit twee dagen geleden elders ook aangekaart. Maar een apart topic kan ook geen kwaad. 

• Auteur
  • Helper
  • July 24, 2026

Volgens mij heb ik het eerder gehad en verdween het spontaan weer. Maar sinds enkele dagen weer terug dus, helaas.

Ik denk zelf dat het aan de CEC ligt, dus een blocker besteld om te kijken of het helpt.

Maar je wilt natuurlijk niet allemaal adapters gebruiken om dit soort "bugs" op te lossen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 24, 2026

Volgens mij heb ik het eerder gehad en verdween het spontaan weer. Maar sinds enkele dagen weer terug dus, helaas.

Ik denk zelf dat het aan de CEC ligt, dus een blocker besteld om te kijken of het helpt.

Maar je wilt natuurlijk niet allemaal adapters gebruiken om dit soort "bugs" op te lossen.

Je kan ook CEC uitzetten, moet je wel apart je tv en DIW7022 aan / uit zetten.

En je moet dan zo wie zo de KPN ab gebruiken.

Maar om het te testen en te kijken of het inderdaad daaraan ligt, lijkt mij wel handig.

Na het testen kan je het natuurlijk weer aanzetten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Gewoon cec uitzetten op de box. Scheelt weer een blocker. Ook al zijn die niet zo prijzig. 

• Auteur
  • Helper
  • July 24, 2026

Was het maar zo makkelijk, CEC gebruik ik niet en saat ook uit, zowel op de box als op de tv, maar de tv+ box denkt er toch anders over.

Via de Google Assistent het geluid om maximaal zetten werkt ook niet. Het scherm moet dan uit en dan reageert de assistent niet meer.

Het lijkt wel of HDMI in standby gezet wordt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Ik heb hier exact hetzelfde. Dus wacht onderzoek en actie af.

Een hdmi cec killer gaat hierbij niet helpen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 25, 2026

Bij mij werd het radio geluid via optical zojuist flink harder kort na het uitzetten van de tv.

• Auteur
  • Helper
  • July 25, 2026

Ik heb niets veranderd maar het werkt nu plotseling weer zoals eerder.

Heel vreemd,maar wel blij mee.

Hopelijk kan KPN er nog iets mee