Skip to main content
Vraag

Salora geeft na een update het startscherm van de tv weer ipv de KPN TV+ box

• April 5, 2026
  • 18 reacties
  • 151 keer bekeken

Mijn Salora tv heeft een update gedaan en nu zie ik steeds het Home-scherm van de tv ipv KPNTV+ als ik met de kpn afstandsbediening opstart. Nu moet ik ook de afstandsbediening van de tv steeds gebruiken. Ik heb al vanalles geprobeerd bij instellingen, maar er verandert niks. Wie weet hoe ik dit moet aanpassen?

18 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2026

Met de kpn afstandsbediening zou je dan ook weer met bronkeuze knop naar hdmi 1 moeten kunnen voor KPN TV+.

Wat ook kan. In de kpn ontvanger HDMI CEC aanzetten. Met de volgende instellingen. 

CEC activeren AAN

Automatisch (tv) starten AAN

Automatisch (tv) stand-by UIT (indien je ook radio luistert met soundbar of versterker)

Taal selectie UIT

Als je dit zo hebt staan gaat de tv mee aan, en op de juiste bron, met alleen de "KPN" knop op de afstandsbediening. 

Tandwiel, OK, Apparaat, OK, Apparaat voorkeuren, OK, Weergave en geluid, OK, HDMI CEC,  OK…

In de tv zelf zit ook een instelling met een tekst als 'starten met laatste bron'. 

• Auteur
  • Topper
  • April 5, 2026

Bedankt Peter voor je reactie.

In de kpn ontvanger heb ik de HDMI CEC aangezet, maar deze instellingen zitten ook op de Salora tv zelf. Hoe moet ik die instellen?

In de tv zelf zit ook een instelling met een tekst als 'starten met laatste bron’, maar die kan ik helaas niet vinden. Wel in geavanceerde instellingen staat; ‘standaard opstartpagina’ die staat op ‘Thuis’ en kan ik niet aanpassen helaas.

Samsung tv is veel makkelijker in te stellen dan de Salora tv, helaas.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groetjes Daniëlle 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2026

In een tv kan CEC doorgaans alleen aan of uit. Zoals in m'n Samsung (uit 2019).

Op aan dus.

• Auteur
  • Topper
  • April 5, 2026

Op kpn instellingen heb ik dit gedaan;
CEC activeren AAN

Automatisch (tv) starten AAN

Automatisch (tv) stand-by UIT (indien je ook radio luistert met soundbar of versterker)

Taal selectie UIT

Op Salora tv instellingen staan andere instellingen voor CEC, zo staan het bij mij;

CEC - besturing AAN

Automatisch uitschakelen van het apparaat UIT

Apparaat automatisch inschakelen AAN

TV automatisch inschakelen UIT

Deze instelling kan ik helaas niet vinden;

In de tv zelf zit ook een instelling met een tekst als 'starten met laatste bron'. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2026

Volgens mij zou dan de box bij inschakelen de tv ook aan moeten zetten. En ook op de juiste ingang. 

Gebruik dan alleen de KPN knop om de box aan te zetten. TV volgt dan. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Sinds TELFORT KPN is. welkom op de online KPN Community. Kom je er zo uit met de tips van ​@PeterG?  

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2026

Hallo Jeroen van kpn,

Helaas kan ik nog steeds niet met alleen de kpn afstandsbediening de Salora tv en het kpn kastje aanzetten. Ik heb dus nu twee afstandsbedieningen op tafel liggen, waar ik helemaal niet blij mee ben….

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 8, 2026

Met deze instellingen in de DIW7022 hoef je alleen de kpn ontvanger aan en uit te zetten. De tv volgt dan vanzelf. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Inderdaad ​@PeterG, die instelling zou er inderdaad voor moeten zorgen dat de Salora van ​@Sinds TELFORT KPN is aangaat samen met de KPN TV+ ontvanger. 

• Auteur
  • Topper
  • April 9, 2026

Ik heb die instellingen bij de kpn ontvanger en de tv gaat dan inderdaad ook uit, maar met de kpn ontvanger weer aandoen gaat de tv niet aan, maar krijg ik onderstaande scherm. Welke instellingen moeten bij HMDI CEC van de tv? Heb ze nu allemaal aanstaan.

• Auteur
  • Topper
  • April 9, 2026

Dit zijn de verschillende mogelijkheden van de tv zelf bij HDMI CEC:

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2026

Raar. Als je alleen de box aan en uit zet met de kpn knop zou de tv moeten volgen met de juiste ingang. 

Dus niet de 'TV' knop gebruiken. Maar de 'KPN' knop.

En anders in het menu van de Salora zoeken naar iets als "starten met laatste bron". Daar kan ik je verder niet bij helpen bij gebrek aan Salora hier.

Als ik erop Google kom ik op dit topic, dus dat schiet ook niet op.

Of vraag het in de winkel waar ie vandaan komt.

• Auteur
  • Topper
  • April 9, 2026

Ik heb deze Salora tv een jaar geleden bij Bol gekocht. Hij heeft altijd goed op de kpn afstandsbediening gewerkt, nadat ik natuurlijk eerst de goede codes voor kpn moest vinden. Nu heeft de Salora tv een automatische update gedaan en nu kan ik dus niet meer aanzetten met de kpn afstandsbediening, alleen uitzetten dus.

Ik heb al zoveel opgezocht online voor dit merk tv en de interactie met kpn, dus had gehoopt dat hier iemand was die de oplossing heeft.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 9, 2026

Hopelijk meldt zich nog iemand met een Salora.

• Auteur
  • Topper
  • April 9, 2026

Ja dat hoop ik ook!
In ieder geval bedankt Peter voor de moeite. Voor andere merken tv’s zal dat heel goed werken…..

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 9, 2026

Hoi ​@D-L ,ik heb je gebruikersnaam aangepast omdat het tegen de huisregels is dat de naam van KPN (of Telfort) voorkomt in de gebruikersnaam, vandaar deze aanpassing!

Mocht je toch graag een andere gebruikersnaam wensen, laat het dan weten in dit topic zodat we het weer voor je aan kunnen passen 👌🏻

• Auteur
  • Topper
  • April 9, 2026

Ik wist niet dat dat mijn gebruikersnaam was!? Maar je mag hem wel aanpassen naar Dani-L.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Aangepast voor jou ​@Dani-L.
Het blijft een vreemde situatie dat door de update van jouw tv, het opstarten nu niet goed meer werkt. Vanuit KPN heb ik daar dan ook geen oplossing voor op dit moment.