Skip to main content

Ik weet dat er al meerdere vragen zijn gesteld over waarom de Samsung One remote niet werkt icm de TV+ box. Los van dat het hopelijk ooit nog werkende gemaakt wordt, wilde echter nog iets dieper erop ingaan in de hoop een work-around te vinden.

Doel: KPN TV+ en Samsung TV met één afstandsbediening te bedienen. Liefst de Samsung One remote, maar ik ben ook prima bereid over te stappen naar de KPN remote mits deze navigeren binnen de Samsung apps mogelijk maakt. Maar dat lijkt helaas (nog) niet het geval.

Samsung One remote: initieel had direct na installatie van KPN TV+ de Samsung Universele Remote functionaliteit geprobeerd om de KPN HDMI ingang te configureren. Sagemcom is wel te vinden als manufacturer, maar geen modelnaam dat in de buurt komt van DIW7022. Daarom maar CS50001 gekozen (staat ook onderop de TV box), maar dan doet de Samsung remote helemaal niks op KPN.

Maar toevallig kwam ik er achter dat als de Universal Remote functionaliteit voor de TV HDMI ingang helemaal niet ingesteld wordt, dan werkt de Samsung One remote wel gedeeltelijk! (CEC moet dan wel aanstaan op beide apparaten natuurlijk.) De pijtjes- en selectie toetsen werken wel. De P+ en P- helaas niet. Op zich zou ik met alleen de navigatie knopen al een heel eind geholpen zijn. Zender selectie middels Nu op TV of het Zender menu als je tijdens het kijken naar beneden navigeert, is werkbaar voor mij.

Echter, door CEC gaat de KPN box automatisch aan als de TV aangezet wordt. Omdat de TV ook veel wordt gebruik voor streaming apps, wil ik de KPN kast wel uit kunnen zetten als deze niet nodig is. Dat kan niet met de Samsung afstandsbediening (ook niet via de knop met gekleurde puntjes) en helaas heb ik daar nog geen optie toe gevonden in de menu's van de TV+ box. Is er ergens een (verborgen) menu item die de kast in standby zet? Ik heb alleen restart gevonden.

 

KPN remote:  meerder vragen zijn al op dit forum gesteld of de navigatie toetsen van de KPN remote werkend te krijgen zijn de apps (Netflix, Prime, etc) op de Samsung TV. Helaas is het antwoord steed “nee”. Enige aanvullende vraag die ik heb: als ik op de KPN remote de Source knop indruk, verschijnt op TV hetzelfde menu als de Home knop van de Samsung remote. Op dat moment kan ik nog wel met de KPN pijltjes in de Samsung Source menu navigeren. Zodra bijv Netflic gekozen is, dan werken de pijtjes helaas niet meer. Als leek vraag ik me dan af waarom menu-navigatie wel werkt, maar App navigatie niet?

Na een hele korte test met Netflix SD materiaal lijkt Netflix kijken via de TV app duidelijk beter dan via de KPN app, Vandaar dat ik nog niet wil overstappen naar KPN apps, maar ik zal nog eens uitgebreider testen.

als ik op de KPN remote de Source knop indruk, verschijnt op TV hetzelfde menu als de Home knop van de Samsung remote. Op dat moment kan ik nog wel met de KPN pijltjes in de Samsung Source menu navigeren. Zodra bijv Netflic gekozen is, dan werken de pijtjes helaas niet meer. Als leek vraag ik me dan af waarom menu-navigatie wel werkt, maar App navigatie niet?

Als je “bron” (source) drukt op de KPN TV+ Box afstandsbediening, dan worden daarna tijdelijk ook de pijltjes en de “OK” knop doorgestuurd naar je televisie. Het idee is dat je die knoppen kunt gebruiken voor het kiezen van een bron. (Kan soms ook door meerdere keren op de KPN “bron” knop te drukken.) Je ziet dan bij indrukken het rode lampje oplichten, wat betekent dat de opdrachten via infrarood naar je televisie of home cinema set gaan.

De TV+ Box weet niet wat er op de televisie gebeurt (hoewel het misschien wel iets kan afleiden van wat het mogelijk via HDMI CEC ontvangt), en gaat er denk ik gewoon vanuit dat “OK” een bronkeuze betekent, en dat je dan je televisie op de TV+ Box hebt ingesteld. In ieder geval: zodra “OK” ingedrukt is stopt dat tijdelijk doorsturen van die extra knoppen. Je ziet dan ook weer het groene lampje oplichten als je op die knoppen drukt, wat betekent dat ze weer via bluetooth naar de TV+ Box gaan. Ook als je “OK” niet gebruikt dan stopt het tijdelijk doorsturen na een tijdje evengoed vanzelf. En het stopt ook als je een knop indrukt die altijd al via bluetooth naar de TV+ Box gaat, zoals een cijfertoets.


@Arjan van B Dank voor de uitgebreide en heldere toelichting. (En de beste wensen. 🙂 ) Het zou mooi zijn als middels een switch/knop/setting de afstandsbediening ingesteld kan worden dat de pijltjes en zap toetsen naar de box dan wel de naar de TV gestuurd worden. Maar dat zal wel ijdele hoop zijn. 


De enige hoop die ik heb is dat de streaming apps op de kpn box net zo goed gaan werken als de interne Samsung streaming apps .. m.a.w. please upgrade de tv box zo snel mogelijk naar Android 12 zodat match framerate geïntegreerd wordt. Als dat allemaal goed werkt heb je alleen de kpn afstandsbediening nog nodig.