Skip to main content

Ik kijk inmiddels zo'n 2 jaar met Arris 5202 icm Qled Samusung Smart TV uit 2018. Ik bedien de 5202 met de Samsung afstandbediening. Sinds vorige week plotsling kan geen kanaal meer wijzigen en niet meer gids oproepen. Alle ander functies werken, ook de Samsung afstandbediening werkt verder normaal (batterijen zijn nieuw). Gewoon opnieuw koppelen werkt niet (meer). Na eindeloos software herstellen op de 5202, opnieuw alles aansluiten en configureren, werkt het weer. Maar 1 dag later werkt het weer niet meer. Er is iets met dat 5202 kastje. Wat nu?

De 5202 moet wel in het zicht van de onderkant van het scherm zijn. Bij mijn Samsung uit 2019 zit daar tenminste het infrarood oog waar de signalen vor de ontvanger uit komen. Het is namelijk niet de Samsung one remote (Bluetooth) die dat doet.

Daarom werkt het (hier) ook niet met de infrarood Samsung afstandsbediening want dan verstoren de 2 ir signalen elkaar. 


2 jaar lang werkt de Smart remote van Samsung prima samen met de Arris 5202. Waarbij de Arris in een dichte TV kast staat onder de TV. (IR?) En dan plotseling na 2 jaar werkt het niet meer. Leg dat maar uit.


Van het venster af gesloten daardoor in een dichte kast zal het sowieso niet mogen werken.

Bij mij werkt het al niet als ik de ontvanger onder het plankje van de tv zet. Er is dan geen directe zichtlijn meer voor het infrarood. Die zender zit hier op de 2019 Samsung dus onder het scherm bij de merknaam. 

Verder leg ik niks uit. Samsung is slechts één van de twee merken die dat ondersteunt. Met de Arris ontvangers. De andere is LG. 

Het is geen kpn ding. Maar Samsung dus.


Is er ook niks aan de omgeving van de televisie en ontvanger veranderd?

(Dat zou niet verklaren waarom het pas na een dag niet meer werkt. Maar ik ken iemand met een IR-extender, waar de infraroodzender van dat ding achter de televisie staat. Dat werkt natuurlijk niet, maar omdat er ook een klein beeldje op het kastje voor de televisie staat, reflecteren de infraroodsignalen alsnog vanachter/vanonder de televisie richting de ontvanger in die televisie. Dat geval heeft dus helemaal niks met een KPN ontvanger te maken, maar het gaat me om dat onverwachte reflecteren van het lichtsignaal, waardoor het nu werkt. Maar niet meer werkt als het beeldje wordt weggehaald.)


Ik heb ‘m inmiddels maar open in het zicht gezet, en dan werkt het nog niet. Als het nu nooit had gewerkt, had ik kunnen begrijpen dat het wellicht niet zou kunnen werken. Maar na 2 jaar en dan zonder veranderingen in interieur cq apparatuur niet meer…..?

Wellicht is de 5202 kapot? Misschien KPN maar vragen een nieuwe te sturen


KPN stuurt een nieuwe Arris 5202. Hopelijk is het daarmee opgelost.


Voordat je de nieuwe aansluit: doet de huidige het wel goed met de KPN afstandsbediening?


Dat werkt wel


Ik ben benieuwd hoe het dan gaat straks als je de nieuwe 5202 ontvanger in bezit hebt @RoyvO 


Ha Jeroen, initieel was ik blij maar nu heb ik geen Arris VIP5202 ontvangen maar een Sagemcom DIW7022 En die blijkt sowieso geen universele afstandsbediening te ondersteunen. Van de regen in de drup heet dat (en nieuw contract met KPN voor 1 jaar). Dus dit gaat ‘m niet worden. 
IK snap dat KPN graag ziet dat alles via de TV box loopt (incl. alle over the Top diensten zoals Netflix) maar ik wil dat graag in mijn smart TV houden. En dan alles met 1 AB.


Via HDMI CEC kun je de DIW7022 bedienen met de Samsung afstandsbediening. Alleen zappen met p+ en p- kan niet. 

Hier heb ik dat zo. Maar eigenlijk alleen als back-up. Want de Samsung afstandsbediening zonder cijfertoetsen vind ik he-le-maal niks.


Dat zappen met p+ en p- (en gids oproepen) was precies wat ik eerst wel kon en nu niet meer (verder valt er toch niet iets te bedienen met de Samsung AB?).
Nog steeds begrijp ik niet waardoor het nu plotseling niet meer werkt (na 2,5 jaar prima gewerkt te hebben).


Reageer