Skip to main content

Het schakkelen tussen de verschillende kanalen ( KPN tv+) vind ik veel trager dan met het oude kastje

is daar wat aan te doen ?

Hoi @cor01, wat is traag? Over hoeveel tijd gaat het dan, en hoeveel tijd was het bij je oude kastje? Hoe is de TV+ Box verbonden met het modem? Kan je er meer over vertellen zodat we met je mee kunnnen denken?

Als het makkelijker is om het telefonisch uit te leggen kan dat ook, we zijn bereikbaar op 0800-0402.


Via instellingen , beeld ,video modus , mulicast naar unicast zetten kun je het al terugdringen van 5sec naar 2/3 seconden waarbij beeld en geluid dan volledig ingeladen zullen zijn.


schakelen tussen kanalen duurt 6 seconden voordat je volgend beeld heb

ik vind dat erg lang het oude systeem was veel sneller


6 seconden is inderdaad lang. Heb je de tip van Glille al kunnen proberen? Hoe is de TV+ Box verbonden met het modem, is dat draadloos, met een kabel of anders? Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat jij vertelt. Hoe meer je vertelt, hoe meer we mee kunnen denken.


Heb ik gedaan, gaat sneller maar ik heb het idee dat het beeld minder is geworden, geeft ook geen HD kwaliteit aan

Het kastje is aangesloten met een kabel vanaf het modem V12


Is dat een directe kabel, of zit er iets tussen zoals bijvoorbeeld een switch of draadloze verbindingsset?

Unicast is een wat andere manier om het beeld te ontvangen dan Multicast, daar kan inderdaad wat verschil tussen zitten.


Dit is een directe kabel van het modem V12 


Ik ben benieuwd welke snelheid je haalt als je een speedtest doet, zou je dat eens kunnen testen? Het tv signaal gaat via internet., het kan zijn dat de internetsnelheid een aandeel heeft hierin.


De snelheid op mijnlaptop is download 200.4 mbps en uploaden 249.6 mbps 

ping 10 en jitter 1


Deed je die test ook op dezelfde kabel als waar de TV+ Box zit aangesloten, of was dat op een andere kabel? Ik ben benieuwd of het via die kabel hetzelfde is, of mogelijk afwijkt. De snelheid zelf is hartstikke goed in ieder geval.


Op dezelfde kabel gedaan


Nu zie ik ook niet meer mijn super wifi's meer in de lijst staan als ik inlog op het V12 modem

 


Duidelijk, dan zit die snelheid daar wel goed. Zou je de TV+ Box eens een reset kunnen geven, om te kijken of dat een verbetering geeft in dit geval?


Heb ik gedaan maar haalde niks uit


Dit is een vreemde situatie, meestal wordt het daar beter door. Heb je ook andere apparaten aangesloten aan de tv-ontvanger, geluidsapparatuur bijvoorbeeld? Mogelijk heeft dat invloed. Als je dat hebt, zou je dat als test eens los kunnen koppelen en kijken hoe het zappen dan gaat?


Er zit geen andere apparatuur aangesloten


Ik merk hier hetzelfde Momenteel is wisselen van kanaal aanzienlijk traag.

Ik heb zelfs het vermoeden dat het trager is, dan een paar weken geleden.

Mijn vorige box, niet TV+, was aanzienlijk, maar dan ook aanzienlijk sneller met schakelen. 

 

Maar als ik nu + of - die op mijn afstand bediening, duurt het zeker 4-5 seconden. 


Dat er helemaal niets tussen zit aangesloten maakt het een gekke situatie. We zien bij het trage zappen wel eens dat de verbinding op multicast niet opgezet kan worden, de TV+ Box schakelt dan zelf naar unicast. Dat moment van schakelen zorgt voor vertraging. Dat is waarom ik zoek naar andere aangesloten apparaten, die er mogelijk een aandeel in kunnen hebben.

Heb je de netwerkkabel zelf van stekkertjes voorzien, of was het een kant en klare kabel? Het zou ook kunnen dat een stekkertje net geen goed contact maakt.


Ik heb wel een geavanceerde firewall er tussen zitten. Maar daar zie ik niet direct iets op voorbij komen van blocks (opnsense)

 

Het heeft ook gewoon gewerkt zonder problemen, dit is iets van de laatste tijd dat het zo erg is geworden. 

Het was altijd trager dan de oude boxen, maar dit is iets anders wat er nu aan de hand is. 

 

Is er een manier om te zien, als je switched, of die op uni of multicast werkt of als hij een fallback doet?


Ik heb wel een geavanceerde firewall er tussen zitten.

Ik neem aan dat je achter die Opnsense een ander subnet gebruikt. Heb je lop de Opnsense dan ook een IGMP proxy server geconfigureerd?


Ik heb wel een geavanceerde firewall er tussen zitten.

Ik neem aan dat je achter die Opnsense een ander subnet gebruikt. Heb je lop de Opnsense dan ook een IGMP proxy server geconfigureerd?

Natuurlijk, zo werkte mijn oude kastjes ook zonder enige problemen. En het TV+ kastje ook. TV+ was altijd wel iets trager dan voorheen.

Gisteren had ik echter ook problemen met NL1 in UHD. 

 

Straks (of beter morgen) eens goed naar kijken, vannacht wakker gebeld voor een groot incident, dus vandaag is niet echt geschikt om te gaan troubleshooten op issues op mijn TV problemen.


Zet multicast naar unicast in de instellingen menu

Hiermee breng je de zap snelheid terug naar 2-3 seconden voordat alle geluid en beeld ingeladen is .


Zet multicast naar unicast in de instellingen menu

Hiermee breng je de zap snelheid terug naar 2-3 seconden voordat alle geluid en beeld ingeladen is .

En daarbij zet je ook de beeldkwaliteit terug en audio naar minder?

 

Maar ik ga vanmiddag eens even troublehshooten/rebooten. Kijken of dat het oplost.


En daarbij zet je ook de beeldkwaliteit terug en audio naar minder?

 

Maar ik ga vanmiddag eens even troublehshooten/rebooten. Kijken of dat het oplost.

Zover ik weet is dat alleen manier van tv kijken dat kpn aanbied , via multicast en unicast , dat is de manier hoe de tv signaal binnenkomt ofzo. Of dat betrekking kan hebben op de beeldkwaliteit/geluid dat weet ik niet. Denk dat jij daar dan nog iets meer kennis van heb als mij 😉 Iedergeval de afgelopen twee jaar heb ik geen ander oplossing gezien voor het traag zappen dan naar unicast zetten. De meeste die ik dit geadviseerd hebben waren er tevreden mee. Ik zie dat 'wjb" en Jasper ook al er mee bezig zijn voor je . Ik denk dat je meer als bovenstaande komende tijd niet zal kunnen krijgen zelfs niet via de klantenservice.

Probeer unicast maar eens als dat je aan staat .

 

Hopelijk is er snel een oplossing binnen kpn voor het zappen op kpn tv+


Zover ik weet is dat alleen manier van tv kijken dat kpn aanbied , via multicast en unicast , dat is de manier hoe de tv signaal binnenkomt ofzo. Of dat betrekking kan hebben op de beeldkwaliteit/geluid dat weet ik niet. Denk dat jij daar dan nog iets meer kennis van heb als mij 😉 Iedergeval de afgelopen twee jaar heb ik geen ander oplossing gezien voor het traag zappen dan naar unicast zetten. De meeste die ik dit geadviseerd hebben waren er tevreden mee. Ik zie dat 'wjb" en Jasper ook al er mee bezig zijn voor je . Ik denk dat je meer als bovenstaande komende tijd niet zal kunnen krijgen zelfs niet via de klantenservice.

Probeer unicast maar eens als dat je aan staat .

 

Hopelijk is er snel een oplossing binnen kpn voor het zappen op kpn tv+

Ik ben redelijk technisch. Maar traag zappen heeft inderdaad meestal met multicast issues te maken. 

Dit is meestal door verkeerde switches op het netwerk of op firewalls een igmp proxy configuratie. 

Al weet ik niet goed of multicast goed over wifi werkt, ik adviseer dit gewoon altijd over een kabel te doen, of een goede wifi infrastructuur. 

 

Hier is het ondertussen opgelost. Heb de oorzaak niet kunnen vinden, maar gewoon alles (firewall/switches, TV+ kastje) een reboot gegeven. Zal waarschijnlijk wel ergens iets gecrashed zijn. 


Reageer