Skip to main content

Het valt vooral op bij voetbal. Mij valt het meestal op bij Studio Sport, omdat ik daar vaak begin gemist gebruik.

 

Het is een beetje lastig uit te leggen, maar het beeld is dan op een rare manier schokkerig. Niet regelmatig en ook niet continu, maar wel heel storend. Dit lijkt niet op wat ik ken als de verversingsfrequentie van afspeelapparaat (box) en TV niet matchen, daar gebeurt het schokken met een vaste frequentie.

 

TV box staat op “automatisch” bij resolutie kiezen. Aansluiting is 1Gbps glasvezel en TV box zit met ethernet kabel aan KPN modem/router.

 

Herkent iemand dit en heeft iemand een oplossing?

Goedemorgen @RonB1981 en welkom op ons forum:)

Dat lijkt me ook knap irritant, helemaal tijdens het kijken van voetbal! Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd om dit probleem te verhelpen? Heb je ook het glasvezelkastje al een keertje gereset door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken? Verder kan ik je ook aanraden om de tv ontvanger eens een zogenaamde software reset te geven. Mocht dit allemaal niet voor de gewenste verbetering zorgen, laat het dan vooral weten zodat we verder mee kunnen denken richting een oplossing. 


Opnieuw opstarten van het modem/router (en TV ontvanger) heb ik al geprobeerd. Het lijkt me ook af sterk dat het daarmee te maken heeft. Want geen enkel ander apparaat of programma heeft problemen met afspelen. De internetverbinding is volgens mij prima.

 

Resetten wil ik eigenlijk alleen doen als ik ook enige garantie heb dat dat het probleem verhelpt. Het betekent namelijk een hoop werk, ook om alle apps opnieuw in stellen.


Hoi @RonB1981, het blijft natuurlijk wel techniek waar we mee te maken hebben dus ik kan je op voorhand nooit garanderen dat een bepaalde oplossing wel of niet gaat werken. Dat je het modem en de tv opnieuw hebt opgestart begrijp ik hoor, daar ging ik al wel vanuit. Wat ik je in mijn vorige bericht adviseerde, was om de tv ontvanger eens een zogenaamde software reset te geven. Nogmaals, ik hoop dat het probleem daarmee wordt verholpen maar garanties kan ik je niet geven. Je hoeft in dat geval (software reset) trouwens niks opnieuw in te stellen en die reset kost hooguit 10 minuutjes. 


In je link staat:”Met een reset zet je de tv-ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen. Doe dit alleen als niets anders werkt. Je raakt hierdoor je instellingen kwijt en je moet opnieuw inloggen bij je apps.”

 

Fabrieksinstellingen betekent normaal dat alle zelf geïnstalleerde apps ook verdwenen zijn. In mijn geval bijv Kodi. En als ik die helemaal opnieuw moet instellen ben ik bij lange na niet met 10 minuutjes klaar 😬

 

Of versta je iets anders onder een software reset? Het enige andere wat ze in de link noemen is opnieuw opstarten van de TV ontvanger en kabels controleren.


Mijn excuses @RonB1981, ik begrijp nu dat je gebruik maakt van tv+ en ik had ergens de aanname gedaan dat je nog gebruik maakte van het vorige type tv ontvanger. Zo zie je maar weer dat aannames dodelijk kunnen zijn. Als je de tv+ box een reset geeft dan dien je inderdaad alles opnieuw in te stellen dus ik kan me voorstellen dat je daar niet meteen op zit te wachten, mea culpa dus. 

Je geeft aan dat dit probleem vooral speelt bij Studio Sport, speelt het bij andere programma's dan helemaal niet of misschien minder? En hoe ging het gister, heb je toen nog Studio Sport gekeken en zo ja, heb je weer hetzelfde probleem ervaren? En hoe heb je de tv+ box aangesloten, via de wifi of bekabeld?


Geen probleem!

Bij Studio Sport valt het me altijd op. Voetbal is nogal gevoelig voor dit soort “glitches”. Bewegende bal, veel “Panning" met de camera en bewegende spelers. In een talkshow of het journaal valt dit allemaal niet op. Verder kijk ik niet zoveel “gewone” TV en met Netflix/Prime/HBO heb ik er geen last van

 

Gisteren heb ik Studio Sport pas teruggekeken toen het al was afgelopen, dus niet halverwege begonnen. Toen is het me iig niet opgevallen.

 

TV+ box is bekabeld aangesloten.

 


Geen probleem!

Bij Studio Sport valt het me altijd op. Voetbal is nogal gevoelig voor dit soort “glitches”. Bewegende bal, veel “Panning" met de camera en bewegende spelers. In een talkshow of het journaal valt dit allemaal niet op. Verder kijk ik niet zoveel “gewone” TV en met Netflix/Prime/HBO heb ik er geen last van

 

Gisteren heb ik Studio Sport pas teruggekeken toen het al was afgelopen, dus niet halverwege begonnen. Toen is het me iig niet opgevallen.

 

TV+ box is bekabeld aangesloten.

 

Dankjewel voor je duidelijke toelichting @RonB1981!
Ik ga dit voor je navragen en kom hier even bij je op terug. Zelf heb ik nog altijd de 'oude' 4K ontvanger dus ik kan het zelf nu niet reproduceren. 


Zit nu RTL4 te kijken. We zitten de opname te kijken terwijl het programma zelf nog niet is afgelopen (opname, want die kun je vooruitspoelen, bij “begin gemist” kan dat niet).

 

Ook hier is het sporadisch te zien. Zoals gezegd valt het wel veel minder op dan bij voetbal.


We zijn alweer aardig wat maandjes verder en het probleem is er nog steeds, maar ik heb niks meer vernomen. Heeft er nog iemand een idee? Zijn er meer mensen die hier last van hebben?


Goedemiddag @RonB1981 en excuses voor de late reactie!

Heb het hier ook eens in de groep gegooid maar deze herkennen we niet meteen. Uiteraard gaan we dit doorgeven aan de ontwikkelaars. Ben jij misschien in de gelegenheid om hier eens een kort filmpje van te maken? Op die manier hebben wij het ook visueel en dat helpt wellicht mee om dit probleem sneller te tackelen. 


Ik heb een filmpje gemaakt. Het lijkt er echter op dat ik hier alleen maar foto’s kan uploaden (via mijn Google Pixel tenminste).

Ik verwacht overigens dat jullie niet veel aan het filmpje hebben. Terwijl het en werkelijkheid op de TV heel goed zichtbaar is, is het op het filmpje nauwelijks te zien.

 

Als ik het ergens mee moet vergelijken: het is net een game waarbij de PC even de rekenkracht mist om de gewenste framerate te halen.

 

Kleine toevoeging nog: als het optreedt in een bepaald stuk en ik spoel dan even terug en bekijk datzelfde stukje nog eens, dan is het weg voor hetzelfde stukje beeldmateriaal. Dat is iig een bewijs dat het puur aan de  TV ontvanger ligt en niet aan framerate instellingen oid.

 


Heb het hier ook eens in de groep gegooid maar deze herkennen we niet meteen.

Wij hebben de box DIW7022 en hebben ook al lang last van dit "Studio Sport” probleem. Vorige week hebben we een nieuwe televisie gekocht (Sony KD 75X8XL), supermooi beeld maar het blijft schokkerig, op precies dezelfde manier als Ron omschreef. We hopen dat KPN werkt aan een update om dit probleem te verhelpen.


Ik heb een filmpje gemaakt. Het lijkt er echter op dat ik hier alleen maar foto’s kan uploaden (via mijn Google Pixel tenminste).

Ik verwacht overigens dat jullie niet veel aan het filmpje hebben. Terwijl het en werkelijkheid op de TV heel goed zichtbaar is, is het op het filmpje nauwelijks te zien.

 

Als ik het ergens mee moet vergelijken: het is net een game waarbij de PC even de rekenkracht mist om de gewenste framerate te halen.

 

Kleine toevoeging nog: als het optreedt in een bepaald stuk en ik spoel dan even terug en bekijk datzelfde stukje nog eens, dan is het weg voor hetzelfde stukje beeldmateriaal. Dat is iig een bewijs dat het puur aan de  TV ontvanger ligt en niet aan framerate instellingen oid.

 

Goedemorgen @RonB1981 , allereerst excuses voor de late reactie!

Zou jij dit filmpje toch naar mij door willen sturen? Ik stuur je even een PB met daarin mijn mailadres zodat je het filmpje daar naar toe kunt sturen. Ben toch wel even benieuwd of wij iets kunnen zien, niet geschoten is altijd mis.


Goedemorgen @Adrie Meijer, welkom hier op de community en leuk dat je ons via deze weg hebt gevonden :)

Heb het hier ook eens in de groep gegooid maar deze herkennen we niet meteen.

Wij hebben de box DIW7022 en hebben ook al lang last van dit "Studio Sport” probleem. Vorige week hebben we een nieuwe televisie gekocht (Sony KD 75X8XL), supermooi beeld maar het blijft schokkerig, op precies dezelfde manier als Ron omschreef. We hopen dat KPN werkt aan een update om dit probleem te verhelpen.

Ook echt alleen bij Studio Sport? Heb jij ook de mogelijkheid om hier een filmpje van te maken? 


Nu je het zegt, het is inderdaad alleen bij Studio Sport. We kijken op dit moment een andere voetbalwedstrijd (via ESPN-1) en daar hebben we perfect beeld. Ik zal aanstaande zondag eens proberen een filmpje te maken.  Dank je wel voor je reactie.


Nu je het zegt, het is inderdaad alleen bij Studio Sport. We kijken op dit moment een andere voetbalwedstrijd (via ESPN-1) en daar hebben we perfect beeld. Ik zal aanstaande zondag eens proberen een filmpje te maken.  Dank je wel voor je reactie.

Geen dank @Adrie Meijer!

Is je afgelopen weekend nog ergens iets opgevallen tijdens het kijken van het voetbal?


Hallo Jan,

Afgelopen zondag waren de eerste 1 of 2 wedstrijden goed. In de derde wedstrijd (ik meen dat het Ajax was) was het begin wel schokkerig. Toen me te binnen schoot dat ik er een filmpje van zou maken, was het probleem al over.
Al met al is het, vergeleken met het wereldnieuws, niet iets om wakker van te liggen. Maar het zou fijn zijn als het in de toekomst gefikst kan worden.


Hallo Jan,

Afgelopen zondag waren de eerste 1 of 2 wedstrijden goed. In de derde wedstrijd (ik meen dat het Ajax was) was het begin wel schokkerig. Toen me te binnen schoot dat ik er een filmpje van zou maken, was het probleem al over.
Al met al is het, vergeleken met het wereldnieuws, niet iets om wakker van te liggen. Maar het zou fijn zijn als het in de toekomst gefikst kan worden.

Het signaal gaan we uiteraard doorzetten naar de ontwikkelaars @Adrie Meijer! Hopelijk komt hier dan zo snel mogelijk een oplossing voor want ook al is het niet wereldschokkend, het zou natuurlijk nog beter zijn wanneer dit helemaal niet meer voorkwam!


Wereldschokkend 😂. Dat is een goede 😂

Mij is gisteren overigens niks opgevallen. Dat is voor t eerst in lange tijd, maar kan net zo goed toeval zijn. Maar het is dan wel toevallig dat ik net multicast had omgezet naar unicast (tip van iemand anders, geen idee of het er ook maar iets mee te maken kan hebben. Maar in dit geval was mijn motto “baat t niet dan schaadt t niet”).

 

Ik houd t in de gaten. Komende weken en desnoods zet ik t daarna weer een keer terug.


Wereldschokkend 😂. Dat is een goede 😂

Mij is gisteren overigens niks opgevallen. Dat is voor t eerst in lange tijd, maar kan net zo goed toeval zijn. Maar het is dan wel toevallig dat ik net multicast had omgezet naar unicast (tip van iemand anders, geen idee of het er ook maar iets mee te maken kan hebben. Maar in dit geval was mijn motto “baat t niet dan schaadt t niet”).

 

Ik houd t in de gaten. Komende weken en desnoods zet ik t daarna weer een keer terug.

Haha en pas nu zie ik in dat dat 'wereldschokkende' een mooie dubbele lading heeft @RonB1981, scherp opgemerkt. Of ik ben totaal niet meer scherp, die optie kan ik niet uitsluiten ;) 

Goed dat je het in de gaten wilt houden en mochten er zaken zijn die je opvallen, deel ze hier vooral weer!


Vandaag wederom gewoon vloeiend beeld bij Studio Sport. Toeval of die setting? Volgende week zet ik het terug. Ben benieuwd.


Vandaag wederom gewoon vloeiend beeld bij Studio Sport. Toeval of die setting? Volgende week zet ik het terug. Ben benieuwd.

Ik ben ook benieuwd @RonB1981 en zie je bevindingen natuurlijk graag weer tegemoet :) 


Het was toeval. Vandaag was het ook bij Unicast zichtbaar.

Een oplossing is dus nog steeds gewenst 😕


Reageer