Skip to main content

Hoi,

 zie onderwerp, is dit probleem bekend? Dit duurt al een aantal weken voor mijn gevoel. Bij live tv kijken speelt dit probleem niet.

ps het schokkerige beeld wordt zichtbaar bij beweging.. als ik vi inside kijk bv valt het nauwelijks op.

ik heb zoals denk ik bekend de tv+ box

@pietheingrun 

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12?

Of te wel, wat zit daar allemaal tussen.


Dit heeft niets met de aansluiting te maken…

het is bij terugkijken alsof je naar 24hz beeldmateriaal kijkt op een 50hz scherm.. dus zodra er snel bewegende beelden zijn.


Gisteren dit ook gezien bij het afspelen vanaf het begin.


Het probleem speelt ook met name op rtv noord, zowel live als terugkijken.. via unicast loopt het soepel maar met multicast vaak niet.

Bij de andere zenders is er live geen probleem met multicast. Maar met terug kijken dus wel.


Het probleem speelt ook met name op rtv noord, zowel live als terugkijken.. via unicast loopt het soepel maar met multicast vaak niet.

Bij de andere zenders is er live geen probleem met multicast. Maar met terug kijken dus wel.

Maar terugkijken is altijd unicast, ongeacht of je de TV ontvanger op unicast of multicast ingesteld hebt staan.

De mijns inziens grootste fout die KPN gemaakt heeft is dat ze uitgesteld kijken via Internet (vlan 6)  laten lopen i.p.v. via het KPN TV netwerk (vlan 4). Hierdoor heeft TV verkeer geen voorrang meer op Internet verkeer en dat betekent dat er eenvoudiger haperingen kunnen ontstaan.


Bij mij speelde dit op NPO 3. Het zal niet zender afhankelijk zijn gok ik. Nog netwerk, hij is bij mij bekabeld aangesloten met een 1Gbps verbinding.

@wjb Zoals @pietheingrun al aangaf, het is niet schokkerig zoals in “willekeurige haperingen”. Meer alsof je met een veel lagere framerate kijkt, alleen bij snelle bewegende beelden valt het op.


Het vreemde met terugkijken is ook dat het de ene keer wel speelt en de andere keer niet. Savonds lijkt het probleem meer te spelen dan overdag. Toen ik gisteravond vi terugkeek viel het me duidelijk. Als ik dezelfde uitzending nu weer terugkijk loopt het beeld wel soepel.

 


Ps een beetje hetzelfde effect als je de ontvanger hebt ingesteld op 50hz en dan Ozark gaat kijken op Netflix, en dan specifiek de opening scène seizoen 1 aflevering 3. En dan opletten hoe schokkerig de vogel die het beeld vliegt.


Ik wil voor dit probleem ook weer de aandacht vragen!

Nee, het ligt niet aan de aansluitingen @joop2011 

Lijkt wel of KPN dit probleem niet onderkent.


Hier ook tv+ box en kijk vaak terug. Maar nergens last van en nooit gehad. Heb je ms niet veel aan, behalve dan dat het wellicht toch een configuratie dingetje is. Wel 1 jaar geleden een nieuwe switch gekocht, want anders was het beeld wel stotterend  vooral als de xbox downloadde (zat in zelfde switch)


Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter, bij terugkijken zeker, maar ook minder frequent bij live TV. Ik sluit niet uit dat dat 2 afzonderlijke problemen kunnen zijn. Vooral goed te zien op RTLZ aan de tickerbar met beurskoersen. Bij terugkijken loopt die dan niet vloeiend, het 24Hz effect. Bij live TV is het meer een sporadische hapering, als een framedrop. Laatstgenoemde komt gemiddeld eens per 10 minuten ofzo voor. De trigger die dit alles uitlokt lijkt willekeurig, zoals topicstarter ook meldt. Soms is er ineens een periode, dan weer niet.

Bij wijze van test rechtstreeks aangesloten op de Box 12 modem, dus het lijkt uit de wijkkast of upstream te komen. Mogelijk een switch onderweg kapot of overbelast?

 

UPDATE:

Ter aanvulling, als er zo’n haper-periode optreedt en ik spoel een een klein beetje terug, dan gaan de eerste 3-5 seconden daarna wel vloeiend en dan treedt het 24Hz effect weer op. Kan duiden op een buffer dat volloopt (in de TV+ box, in het modem, of buiten)...


@RozeOlifant

Wat bedoel je eigenlijk met 24 Hz effect?

Film worden origineel in 24 Hz opgenomen.

TV zenders zetten dat om in 25 Hz.

Dat 25 Hz beeld wordt bij TV zenders in halve beelden verzonden (i.v.m. flikkeren) vandaar 50 Hz.

Het oog kan namelijk 24 of 25 beelden per seconde volgen, vandaar dat knipper effect.

Zet de KPN tv decoder eens op automatisch (voor beeld) en kijk wat hij dan doet. 

Zie hier voor beeld instellingen voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Het probleem kan overigens ook aan je tv zelf liggen of aan de HDMI kabel.


@RozeOlifant

Wat bedoel je eigenlijk met 24 Hz effect?

Dit effect is wat je krijgt als de framerate van de stream en die van je TV niet gelijk lopen. Er ontstaan haperingen in het beeld omdat sommige frames dubbel getoond worden. Je TV toont 25 keer per seconde een frame, maar de stream heeft er maar 24. Er ontstaat dus een timingsprobleem, waardoor 1 frame dubbel getoond wordt. Die ervaar je als kijker als hapering.

Hetzelfde gebeurt bv. als je NTSC beelden (30 Hz) op een PAL TV (25 Hz) gaat kijken. Of 50p content op je 60p computerscherm.

 

Moderne TV’s hebben de mogelijkheid om zelf naar 24 Hz te schakelen als ze zo’n stream detecteren o.b.v. metadata in de stream zelf, maar dat lijkt me bij de TV+ box met terugkijken niet aan de orde. Ik ga ervan uit dat bij terugkijken de stream gewoon in de originele 25 Hz wordt uitgezonden.


@RozeOlifant

Wat bedoel je eigenlijk met 24 Hz effect?

Dit effect is wat je krijgt als de framerate van de stream en die van je TV niet gelijk lopen. Er ontstaan haperingen in het beeld omdat sommige frames dubbel getoond worden. Je TV toont 25 keer per seconde een frame, maar de stream heeft er maar 24. Er ontstaat dus een timingsprobleem, waardoor 1 frame dubbel getoond wordt. Die ervaar je als kijker als hapering.

Hetzelfde gebeurt bv. als je NTSC beelden (30 Hz) op een PAL TV (25 Hz) gaat kijken. Of 50p content op je 60p computerscherm.

 

Moderne TV’s hebben de mogelijkheid om zelf naar 24 Hz te schakelen als ze zo’n stream detecteren o.b.v. metadata in de stream zelf, maar dat lijkt me bij de TV+ box met terugkijken niet aan de orde. Ik ga ervan uit dat bij terugkijken de stream gewoon in de originele 25 Hz wordt uitgezonden.

 

Maar daar heeft een tv toch geen problemen mee?

Mijn LG Oled en ook mijn vorige “oude” Samsung en daarvoor een Sony, konden allen zowel 25 als 24 beelden per seconde aan.

En dat was heel mooi, want op een Blu-Ray heeft de film de originele framerate van 24 beelden per seconde en dat was en is nog steeds op de tv perfect.

En de tv past het altijd automatisch aan.

 

Dus, helaas snap ik nog steeds het probleem of deze opmerking niet. 

 

En tv zenders zenden geen van alle in 24 beelden per seconde uit, maar (helaas) 25 beelden per seconde.


@joop2011  kijk op Netflix (op de tv+ box) maar eens naar serie Ozark seizoen 1 aflevering 3 en dan de opening scène en kijk maar eens hoe de vogel schokkerig door beeld vliegt. Dan begrijp je wel wat iedereen bedoelt. Dat is de reden dat veel mensen vragen om Android 12 omdat deze dynamische refresh rate hondersteunt.

 Kijk je dezelfde scène op de interne Netflix app  van je smart tv dan speelt dit probleem niet. Je tv is beter in staat dit te verwerken.


dus je tv kan het wel aan, alleen als de bron van het materiaal niet van de tv komt dan krijg je in sommige scènes schokkerig beeld. Let wel, sommige mensen valt dit op, anderen niet. Maar iedereen heeft dit probleem als de bron geen dynamische refresh rate ondersteunt. En dan nog moet je hopen dat ook de streaming app het goed ondersteunt .

@RozeOlifant legt het goed uit.


@joop2011 Ter aanvulling, je hebt gelijk dat jouw vorige TV’s wellicht automatisch konden schakelen naar 24 Hz. Maar dat komt omdat de bron, in jouw geval de Blu-Ray stream, als het ware ‘vertelt’ aan de TV dat die naar 24 Hz moet (en je TV technisch in staat was om dat te doen).

Maar als dat omschakelen niet zou gebeuren, dan ontstaat het timing-effect wat ik beschreef. En het schokkerige beeld dat we nu waarnemen bij terugkijken op de TV+ box lijkt erg op dat effect.

Daarmee is de achterliggende oorzaak nog niet bekend, maar het kan een timing issue zijn door vollopende buffers of andere vertraging, waardoor de stream bij Terugkijken bv. net geen 25 frames per seconde haalt, of misschien wel gaat zwabberen rondom die 25.


joop2011 schreef:

Maar daar heeft een tv toch geen problemen mee?

Jouw televisie heeft daar inderdaad geen problemen mee maar de TV ontvangers van KPN des te meer. Er is geen enkele TV ontvanger van KPN die de framerate van de content naadloos door kan geven aan de televisie, ook de TV+ Box niet.

Mijn Chromecast Google TV (Android 12) heeft die functionaliteit wel.

Vandaar ook punt 20 van de feature requests TV+.


De Apple TV heeft die functionaliteit ook trouwens. Daar heet de optie matching framerate.


Hier ook hetzelfde probleem met de tv+box.

Alle films en series met streamingdiensten spelen schokkerig omdat de frequentie niet overeen komt.

Speel ik het af via de apps op de tv is er niks aan de hand, hoop echt dat hier wat aan gedaan wordt.


Als het goed is komt Android 12 medio 2024 naar de box en is er iets te doen aan het probleem. Of wellicht komt er een tussentijdse fix .


Ik heb beeld op automatisch staan en “beste beeldkwaliteit” op 2 punten aangevinkt.

Beeld loopt hier, gelukkig, soepel op alle streamingdiensten. 

Ik heb wel een andere HDMI 4k (8K zelfs) kabel gekocht van 3 meter.


@joop2011 Dat het bij jou goed loopt ligt denk ik voornamelijk aan jouw LG. Ik las een andere forumgebruiker, ook met een LG tv, die ook geen problemen heeft. Deze had getest op scènes (Ozark seizoen 1 deel 3 opening scène) waarvan ik zeker weet dat deze bij veel gebruikers haperingen geeft. Kennelijk doet LG iets wat het probleem niet laat opvallen. Of je bent er niet gevoelig voor, dat kan ook. De 1 valt het waarschijnlijk ook meer op dan de ander.


@pietheingrun Ik dacht dat je praat over probleem bij terugkijken van TV-programma. Dat heb ik nooit ervaren. Als je over probleem met ozark (netflix) heb, vraag ik wel waarom kijk je niet op jouw tv? Ik koop toch geen tv van paar duizend € om dan te ergeren over minder beeld kwaliteit van een box van 50€ …. Op mijn tv heb ik alle apss en mogelijkheden, de kpn+box ook heeft plus veel andere superlativen de kpn+box niet heeft.


@TDN ik kijk ook op mijn eigen tv (tv was trouwens 950 bij black friday en geen duizenden euro’s 😉) alleen ik vind het wel belangrijk dat het ook op de tv+ box goed gaat werken. Interne apps hebben vaak maar een beperkte levensduur qua ondersteuning. En dan is het fijn dat ik zelf geen extra kastje of chromecast hoef te kopen.

 

 Ps Dit topic ging idd over het terugkijken, heeft een zijsprong gemaakt. Niet erg want dit vind ik ook 1 van de belangrijkste punten.