Skip to main content
Beantwoord

Schokkerig beeld tijdens doorspoelen op mijn Arris ontvanger

• July 19, 2026
  • 58 reacties
  • 653 keer bekeken

Toon eerste bericht

58 reacties

• Auteur
  • Helper
  • July 25, 2026

Helaas, of niet?, gaat het Freedom niet worden.

Mijn vrouw, Netflixfan, heeft ontdekt dat je niet op de normale manier, zoals bij xs4all zeg maar, kunt kijken. Dus dat wordt annuleren!

Maar hoe zeker is het als ik KPN + tv neem ik de Sagemcom box krijg en niet de Fritzbox?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

Nogmaals de mogelijkheden op een rijtje:

1. Je stapt helemaal over naar het huidige KPN Internet, Bellen en TV+ abonnement. Dan wordt je huidige Fritzbox modem vervangen door KPN Box 12 of 14 modem, en je huidige Arris VIP 5202 tv ontvanger door de Sagemcom DIW 2022 TV+ ontvanger. Je gaat dan een nieuw abonnement aan bij KPN, daar zit je dan wel 1 of 2 jaar aan vast.
  2. Je houdt je huidige xs4all abonnement, dan houdt je de Fritzbox en vervangt binnen dit abonnement de tv ontvanger door de Sagemcom. Dit kun je zelf regelen in MijnKPN.
  3. Je houdt alles bij het oude.

• Auteur
  • Helper
  • July 25, 2026

Dank voor je duidelijke uitleg.

Toch nog een vraag: heb ik bij beide opties geen last meer van de beschreven problemen?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 25, 2026

Geen idee, ik heb zelf nog een Arris 2952 met Fritzbox en zie niet de problemen die jij hebt. Maar eerlijk gezegd gebruik ik doorspoelen haast nooit bij terugkijken of opnames kijken, dus het kan ook zijn dat het verschil me nog niet is opgevallen.

De storingen met internet die je gehad hebt staan denk ik los van de problemen die je nu hebt met tv kijken.

Het zou ook kunnen dat de vorige software update op je tv ontvanger niet helemaal goed is gegaan. Kun je proberen de netstekker van de ontvanger er een minuutje uit te halen en daarna weer aan te sluiten?

Als dat niet afdoende is zou je een Frisse start kunnen doen, in Menu: Instellingen: systeem. Dan installeert ie alle software opnieuw en weet je zeker dat ie up-to-date is. Raak je wel je aangepaste instelling op de tv ontvanger kwijt.

Als laatste zou je nog de komende tv ontvanger update kunnen afwachten:

• Auteur
  • Helper
  • July 25, 2026

Ik ben nu echt de weg kwijt hoor.

En hoor ook nog eens van mijn vrouw dat Solcon, wat ik eerderr opperde, ook geen normale manier van Netflix kijken heeft.

Ik overweeg nu Ziggo want ook met KPN+ tv schijnen de door mij genoemde problemen niet over te zijn.

Ik geef het op!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

Joop, help mij eens verder. Freedom kan ik nog binnen 14 dagen annuleren.

Jij schrijft dat als ik kpn+tv had genomen ik de Sagemcom DIW 7022 box zou krijgen.

Nu zie ik als ik mijn abo wil omzetten naar kpn+tv dat ik de kp box N12 zou krijgen.

Vertel mij eens hoe ik deze eventuele overstap van xs4all naar kpn+ tv ( dus met de Sagecom DIW 7022) het beste kan regelen.

Ik wil gewoon van die tv problemen af!

Laat maar horen want ik kan altijd nog kiezen voor kpn+ tv maar dan wel met de juiste, probleemloze, apparatuur.

Alvast bedankt.

Zie reactie van ​@Wartywolfs 

Zoals ik al schreef, de keuze is aan jou.

Je krijg bij het abonnement van KPN TV+:

De Box12 (of de Fritzbox, maar dan betaal je meer per maand, maar ik lees regelmatig problemen met de Fritzbox)

Met tv abonnement erbij krijg je 1 x de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Dus je kan eerst Freedom even afwachten en kijken hoe dat bevalt of je stapt over naar KPN met het KPN tv+ abonnement.

Ziggo heeft de Next mini.

En dat is geen mediabox.

Je kan er Netflix op kijken, maar je hebt geen vrije keuze welke streamingdiensten je erop wilt hebben.

Solcon is onderdeel van KPN, net zoals XS4All.

Maar werken beide zelfstandig.

Ik (dus persoonlijk) heb geen problemen met KPN.

Zie in mijn handtekening wat ik heb.

Ik (dus persoonlijk) ben (gelukkig) tevreden met de DIW7022. (En in mijn kennis kring weet ik er meer die tevreden zijn).

Maar als de ene geen problemen heeft, wil dat niet zeggen dat een ander ook geen problemen heeft. (of andersom)😊

• Auteur
  • Helper
  • July 26, 2026

Beste Wartywolfs,

Dank voor je meedenken maar zoals ik eerder al vertelde heeft Freedom ook geen mogelijkheid voor de normale Netflix zoals KPN die wel heeft. Die valt dus, net als Silcon, af.

En Freedom uitproberen kan natuurlijk niet want je zit er voor minimaal 1 jaar aan vast.

Wat ik graag wil weten is als ik bij KPN blijf ik dan die Sagemcom ontvanger krijg en vooral dat ik van dat gedoe af ben. Opname van RTL 4, geen ondertiteling, als ik live kijk wel. Dat lijkt mij niet correct.

Kom net van vrienden af die Zuggo hebben en die kunnen prima tv, ook Netflix (als je een abo hebt natuurlijk) kijken. Ik heb niets met streamingdiensten, weet niet eens wat dat zijn, dus dan is zo'n microbox, die zij ook hebben, geen probleem lijkt mij.

Dus nogmaals, ik wil best bij KPN blijven maar moet dan wel zeker weten dat ik zo'n Sagemcom ontvanger krijg en dat daarmee de problemen verholpen zijn.

Die zekerheid heeft niemand nij nog gegeven.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

Beste ​@Jasper Dirk 

Zoals ik al een paar keer hebt vermeld, de Sagemcom DIW7022 is een Android Mediabox.

Zie ook hier voor het aanmaken of verwijderen van een app.

Netflix en nog een paar zitten er standaard op.

Wil je meer, dus uit de Google Play store, dan moet je een Google account invullen op de DIW7022.

Zie hier voor diverse mogelijkheden op de DIW7022

Ik, (dus persoonlijk) heb voor elk apparaat een eigen Gmail (Google) account.

Dus een separaat Gmail adres.

• Auteur
  • Helper
  • July 26, 2026

Beste Joop,

Eerlijk gezegd snap ik totaal niet waar je het over hebt.

Wat Gmail er nu mee te maken heeft? Voor mijn mailverkeer gebruik ik al jaren Gmail maar dat heeft, bij mij, niets met mijn tv te maken. Misschien ga je er van uit dat de tv op internet aangesloten is, maar dat is niet zo.

En wat moet ik met de Google playstore? Ik hoef niets uit de Google playstore.

Wij hebben een los abonnement op Netflix en dat willen we zo houden.

Ik denk dat we teveel afwijken van waar ik een antwoord op wil: of ik met de Sagemcom van de genoemde problemen af ben. Dat is het enige.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

Beste ​@Jasper Dirk 

Wij gebruiken de Sagemcom voor tv kijken en voor streamingdiensten.

En (gelukkig) bij ons werkt alles goed.

Wij hebben hem wel met een UTP kabel verbonden (rechtstreeks op de KPN modem (router) verbonden.

Verder zijn het extra (belangrijke) tips die ik vermeld (en ook al eerder heb vermeld).

Een gmail adres kan je als account gebruiken op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

En uiteraard je KPN tv account, maar als ik het goed heb, word dat al door KPN ingevuld voordat ze hem opsturen.

Google PlayStore, net zoals op je telefoon. (Alleen zit er Android TV op en op de telefoon Android)

Als je een app van een streamingdienst of iets anders wilt toevoegen die er niet standaard in staat.

Extra informatie:

De Sagemcom DIW7022 is verbonden met internet (anders kan je geen streamingdiensten o.a. kijken) en via VLAN4 i.vm. KPN televisie.

• Auteur
  • Helper
  • July 26, 2026

Beste Jiop,

Dank voor al je uitleg maar het is nog steeds abracadabra voor me 

Ik wil niets net Google play store en ik heb een KPN account.

Waarom moet ik een Gmailaccount voor de Sagemcom hebben?

En zoals ik steeds aangeef heb ik totaal niets met streamingdiensten.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

@Jasper Dirk, ik las net in een eerder bericht van je terug dat je je xs4all/kpn abonnenment al had opgezegd. Als dat inderdaad klopt, kun je daar niet meer naar terug, omdat kpn dit type abonnement niet meer aanbiedt. Als je dan besluit alsnog bij kpn te blijven, dan zit er niets anders op dan een nieuw Internet + TV+ abonnement af te sluiten. Daar zit je dan (wat het internet gedeelte betreft) voor minstens een jaar aan vast.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Beste Jiop,

Dank voor al je uitleg maar het is nog steeds abracadabra voor me 

Ik wil niets net Google play store en ik heb een KPN account.

Waarom moet ik een Gmailaccount voor de Sagemcom hebben?

En zoals ik steeds aangeef heb ik totaal niets met streamingdiensten.

Dan weet ik het ook niet meer.

Ik heb het zo duidelijk proberen uit te leggen.

Het enige wat ik kan zeggen is, dat wij tevreden zijn over de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Maar dit is persoonlijk..

• Auteur
  • Helper
  • July 27, 2026

Ik heb zojuist telefonisch contact met xs4all gehad m.b.t. de annulering van Freedom en ons abo blijft gewoon doorlopen bij xs4all.

We gaan ons nu rustig, nogmaals, orienteren welke provider we willen nemen. Volgens de medewerker van xs4all zou KPN+ tv in het algemeen, qua tv, beter zijn dan wat we nu hebben.

De keuze zal KPN + tv of Ziggo worden.

Dank voor jullie meedenken en adviezen.

• Auteur
  • Helper
  • July 27, 2026

Hier ben ik toch nog maar een keer.

Eerlijk gezegd denk ik dat men hier op dit forum maar wat zegt, maar ik heb zojuist KPN aan de telefoon gehad voor een abo bij hen.

Dit bieden zij mij:

Bij een 2 jarig abo krijg ik de eerste 3 maanden een korting van € 7,50!!! Daar word ik rijk van zeg!! Meer kon niet, ook niet toen ik opperde dat andere providers meer c.q. langer korting gaven.

Na die 3 maanden kost het € 70,25 per maand.

Nu komt het, ik ontvang GEEN Sagemcom DIW 7022 ontvangers maar de kpn boxen.

Omdat ik diverse keren las dat die Sagemcom DIW 7022 niet de problemen geven die ik met die tv heb wil ik geen andere ontvanger. Nee, de medewerker hield vol dat dit niet kon dus dus einde oefening.

Jullie snappen dat ik veel tijd heb gestoken in zinloze adviezen. Sorry dat ik het zeg.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Bedankt voor het beledigen van de diverse mensen die hier goede adviezen hebben gegeven en je hebben proberen te helpen.

Die KPN medewerker mag op cursus gaan.

Als je het abonnement omzet naar KPN tv+, krijg je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

En ook de DIW7022 is een KPN box.😊

• Auteur
  • Helper
  • July 27, 2026

Het was zeker niet mijn bedoeling mensen te beledigen maar als er gezegd wordt dat ik aan kan geven dat ik een Sagemcom wil hebben en die KPN' er zegt dat het niet kan, wie moet ik dan geloven?

Ik wilde toch al nog even mijn verhaal doen want ik keek net op internet op de KPN site en daar is het heel anders.

Mijn vrouw is nu weer aan het bellen voor een verlenging (ze komt net thuis maar voor mij is ze gek) en ik ben benieuwd wat er nu weer uit de hoge hoed van KPN uitkomt. Ik laat het wel bevestigen via de mail voordat ik verder ga.

Wordt nog vervolgd.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Niet verlengen, maar abonnement omzetten naar KPN tv+.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

@Jasper Dirk , ik zou als ik jou was nog even rustig afwachten of de komende update van de tv ontvangers jouw problemen verhelpt voordat je nu nog meer tijd kwijt bent met bellen naar klantenservice.

• Auteur
  • Helper
  • July 27, 2026

Joop, nogmaals sorry maar mijn vrouw heeft uitvoerig gesproken met een medewerkster van xs4all om over te stappen naar KPN+ tv. Lopende het gesprek heeft ze een samenstelling van de aanbieding gestuurd die we tijdens het gesprek nog niet hadden gezien.

Tijdens dit gesprek heb ik tussendoor wel drie keer aan die nevrouw gevraagd wekje intvangrs en modem zouden krijgen 

Alle keren zei ze ze dat we als ontvanger de kpn n12 of n14 zouden krijgen en als modem de Experia nog wat. Hiermee was de softwarebug, volgens haar, opgelost.

Wat denk je dat er in het overzicht staat als modem: de Fritzbox!!!!!

Zie je nou dat er geen pijl op te trekken is?

Jij zegt niet verlengen maar omzetten, dat heb ik dus eerder vandaag geprobeerd zoals ik hierboven al beschreven heb zonder gewenst resultaat!!!!

Mijn ervaring met kpn en xs4all is nu dat ze er de ballen verstand van hebben en iedereen maar een pakketje wat hun lijkt samenstellen. Erg frustrerend dus.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

KPN n12 of KPN n14?

Dat zegt mij helemaal niets.

Modem / router de Experiabox V10?

Ik had de Box12 verwacht.

Maar om KPN tv+ te krijgen, moet je niet XS4ALL bellen, maar KPN.

0800-0402 (gratis)

Via XS4ALL krijg je geen KPN tv+ volgens mij.

Gelukkig heb je wettelijk 14 dagen bedenktijd.😊

P.S.

XS4ALL is onderdeel van KPN, maar wel zelfstandig.

Het zijn dus 2 verschillende bedrijven onder 1 vlag.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

@Jasper Dirk , je kunt binnen je huidige xs4all abonnement overstappen van  naar Interactieve TV naar TV+.  Kun je zelf regelen in MijnKPN. Krijg je verder geen welkomstkorting, maar misschien is het wel iets goedkoper dan je huidige TV abo - bij mij is dat nu 15,- per maand, zou naar 12,75 gaan voor TV+. Je zit dan zit niet vast aan een jaarabonnement (voor zover ik weet), althans niet voor het Internet en Bellen gedeelte. En je blijft je Fritz!box houden.

Let wel, als de nieuwe TV+ ontvanger onverhoopt niet bevalt kun je niet meer terug naar de oude Interactieve TV ontvangers.

• Auteur
  • Helper
  • July 27, 2026

Wartywolfs,

Je eerste reactie vind ik erg verstandig, dat is serieus een overweging.

Bij je tweede reactie vraag ik mij af of ik dan die nieuwe ontvangers krijg, KPN tv box, of de huidige Arris ontvangers behoud.

Joop, misschien een beetje verwarrend maar de ontvangers heten KPN tv box.

Het modem zou dan KPN box 12, of de nieuwere, 14 worden.

Hoop dat ik het zo goed heb beschreven.

Nogmaals, ik bedoel het niet verkeerd maar je broek zakt er toch wel van af?

Joop, ik ga denk ik toch nog een keer met KPN bellen, alleen al uit nieuwsgierigheid.

• Auteur
  • Helper
  • July 27, 2026

Ik heb even binnen het xs4all de overstap laten berekenen, via MijnKPN, naar KPN+ en dan krijg ik inderdaad geen korting en betaal dan € 94,40 per maand. Dan ben ik dus € 0,75 duurder uit.

Ik krijg dan niet de Fritzbox maar de KPN box als modem. Voor de ontvangers zijn het de KPN tv box.

Hèhè, ik ben er.

• Auteur
  • Helper
  • July 28, 2026

Laatste update:

We zijn er uit. Mijn vrouw, liefhebber van AI en Chat, heeft AI geraadpleegd en deze heeft mij de gegevens van Arris laten opzoeken in het menu. En dan bedoel ik de laatste softwareversie.

Nu blijkt dat de update voor de Arris hier nog niet heeft plaatsgevonden. Volgens AI zou dat voor half augustus moeten gebeuren.

Wijs besluit, geopperd door Wartywolfs, we wachten de update af. Is er dan nog geen verbetering dan stappen we over naar Ziggo.

Ik wil graag nogmaals iedereen bedanken voor hun bijdrage in deze story en excuses als ik iemand beledigd heb want dat was nooit de bedoeling.

Met vriendelijke groet, Jasper