Skip to main content

Screenshots kunnen maken op de TV+ box

• March 22, 2026
  • 28 reacties
  • 174 keer bekeken

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Zou het niet handig zijn, dat er op de tv+ box een mogelijkheid zou zijn om een screen- shot te maken? Dat zou een stuk makkelijker worden om problemen te beschrijven.

28 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Zou het niet handig zijn, dat er op de tv+ box een mogelijkheid zou zijn om een screen- shot te maken? Dat zou een stuk makkelijker worden om problemen te beschrijven.

Men kan een screenshot (b.v. voor Menu of Gids) maken (een toetst toewijzen) of via ADB. Maar van een gecodeerde stream (TV-zending of streamingsdienst) krijgt men een zwarte scherm als resultaat.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Als ik een beetje rondkijk op internet en de mogelijkheden die er zijn voor Android TV 11, kun je eens proberen een toetsenbord aan te sluiten. Daar zit een printscreen toets op die mogelijkerwijs een afbeelding ergens in een mapje zet. Je hebt dan een File Manager app nodig om de mapjes te bekijken. 

Voor de rest ben ik het met je eens dat het voor de feedback verzamelen wel handig zou zijn. Maar een foto van het scherm geeft vaak genoeg ook de benodigde informatie. 

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Door bv de input-select een paar seconden i gedrukt te houden. Het gaat bij problemen meestal niet om een uitzending, maar een probleem met de gids, het startmenu etc.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Dat ga ik morgen proberen.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Net geprobeerd. Een heleboel dingen werken wel, maar 'print screen' werkt helaas niet. Als dit aangepast zou kunnen worden Is dit de simpelste oplossing.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dan zitten we vast aan foto's maken van het scherm ben ik bang. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 22, 2026

Print screen kan sowieso niet van en met een uitzending op 4 en hoger. Bijvoorbeeld om blokjes in beeld te laten zien. DRM houdt dat tegen. Dan kan alleen een foto.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Het gaat ook niet om uitzendingen, maar om problemen met  menuinstellingen, gids, startmenu etcetera.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Het gaat ook niet om uitzendingen, maar om problemen met  menuinstellingen, gids, startmenu etcetera.

Een screenshot met tvQuickActions
De instelling van tvQuickActions: dubbelklik op Record maakt Screenshot

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Hier ga ik morgen naar kijken.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 23, 2026

Werkt dit ook op de L8 afstandsbediening?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

Werkt dit ook op de L8 afstandsbediening?

Ja, maar je moet een Keymapper gebruiken. De Comfort+AB werkt ook zonder extra keymapper, de mogelijkheid om een screenshot te maken ontbreekt nog.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 23, 2026

Wanneer ik de kpn tv+ app open, kan ik wel met een keyboard een screen shot maken. Dit werkt ook bij andere apps zoals youtube etc.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

Ik weet niet waarmee tv+ is ontwikkeld, maar bij bv c++ en java is de print screen vrij eenvoudig te implementeren. Als dat alleen met een extern keyboard te realiseren zou zijn, is dat volgens mij voor de meesten geen probleem. Het hoeft voor mij echt niet dmv de afstandsbediening.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 24, 2026

@BasT Als je met toetsenboord of AB bepaalde functie wil uitvoeren, moet je de toestemming voor toegankelijkheid voor KPN Launcher intrekken. Deze is nodig om toetsen te remapmen, om b.v. de ⋮ van Comfort+AB bepaalde functie toe te wijzen. Ik weet niet precies welke toetsen de KPN Launcher afvangt, maar het kan zijn dat hij alle toetsen afvangt (dus ook PrintScreen)

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

Einde topic?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Wat ook werkt, en wat ik hier gebruik om screenshots te maken voor in onze Kennisbank artikelen etc., is een USB-HDMI Video Capture stick. Daarmee kun je de TV+ Box met een HDMI kabel aansluiten op een laptop met een ingebouwde camera. Je kunt vervolgens de camera app gebruiken om de output van de TV+ Box weer te geven en dan ‘foto's maken.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 25, 2026

Het zou ook mooi zijn als er in het Reageer scherm een button was waarmee je de foto rechtstreeks van je GSM upload naar dat scherm.
Klusje voor Gainsight?

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 25, 2026

@BasT Als je met toetsenboord of AB bepaalde functie wil uitvoeren, moet je de toestemming voor toegankelijkheid voor KPN Launcher intrekken. Deze is nodig om toetsen te remapmen, om b.v. de ⋮ van Comfort+AB bepaalde functie toe te wijzen. Ik weet niet precies welke toetsen de KPN Launcher afvangt, maar het kan zijn dat hij alle toetsen afvangt (dus ook PrintScreen)

De meeste toetsen werken, maar dus niet print screen.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 25, 2026

Wat ook werkt, en wat ik hier gebruik om screenshots te maken voor in onze Kennisbank artikelen etc., is een USB-HDMI Video Capture stick. Daarmee kun je de TV+ Box met een HDMI kabel aansluiten op een laptop met een ingebouwde camera. Je kunt vervolgens de camera app gebruiken om de output van de TV+ Box weer te geven en dan ‘foto's maken.

Dit is nogal omslachtig, terwijl het zo simpel kan zijn.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 25, 2026

Het zou ook mooi zijn als er in het Reageer scherm een button was waarmee je de foto rechtstreeks van je GSM upload naar dat scherm.
Klusje voor Gainsight?

Dat kan nu toch al via het foto icoontje boven het Reageer veld? (Als je een topic pagina open hebt in de web browser op je gsm). Of bedoel je iets anders?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 25, 2026

Apart. Ik kan met het foto knopje alleen een opgeslagen foto toevoegen, ​@Wartywolfs .

Die pull down krijg ik niet. Opent direct m'n galerij.  Google Chrome browser op Samsung telefoon. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 25, 2026

Oh. Misschien is dat dan iets wat alleen zo op iOS/Safari werkt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik heb het maken van screenshots nog even voorgelegd aan het tv team, maar ze voelen er niet veel voor om dit toe te voegen of beschikbaar te maken. De usecase, behalve dat het handig is bij verzamelen van feedback, mist een beetje. 

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • March 31, 2026

Jammer, maar helaas.