Skip to main content

 

www.kpn.com/storing

Starttijd                       22 februari 2024 om 21:04

(Verwachte) eindtijd   23 februari 2024 om 01:15

Type storing               Storing Televisie

Melding

Op dit moment is er een Interactieve TV storing in jouw regio. Het spijt ons dat je nu geen tv kan kijken zoals je gewend bent. We werken hard aan een oplossing.


De iTV app ligt er ook uit trouwens


Er is een storing met het TV platform waardoor zowel iTV Online, de iTV app als TV via de ontvangers niet (goed) werkt.

(gehoord van de moderators).


Met de TV+ app op mijn tablet lukt het inderdaad niet om televisie te kijken maar op mijn 5202 heb ik nog geen problemen ervaren.


Hier ook, zowel apps als Box liggen er uit...maar er is al een melding zie ik.


Hier ook, zowel apps als Box liggen er uit...maar er is al een melding zie ik.

Met "Box" bedoel je dan waarschijnlijk een TV+ Box, klopt dat?


Zie onderste regel.


Dat krijg je met voetbal. KPN servers roken alweer. Net als gisteren en tig andere keren in het verleden. 


Hier werkt de TV+ app nu ook weer.


De Tv+ Box werkt alleen live en ook alleen als je multicast kijkt. Unicast werkt het ook live niet.

Opnames kijken gaat ook niet. 

Er is weer veel voetbal en dan lijkt kpn het niet aan te kunnen. 


Dat krijg je met voetbal. KPN servers roken alweer. Net als gisteren en tig andere keren in het verleden. 

Ik krijg het gevoel dat het telkens alleen het online TV platform is dat problemen geeft. Het multicast TV platform op vlan 4 lijkt vaak verschoond te zijn.


Alweer een storing bij KPN de zoveelste, Apparatuur die niet werkt of maar half. Nee het blijkt wel weer eens te meer dat KPN nog een lange weg te gaan heeft. Monteurs die elkaar tegen spreken.

Wat een bedrijf is dat. 


Ik heb het idee dat veel voetbalfans de doelpunten nog eens gaan bekijken ofzo waardoor de unicast overbelast raakt.


Hier werkt alles weer, ook op de +Box...ook de opnames zijn weer af te spelen.


Ik heb het idee dat veel voetbalfans de doelpunten nog eens gaan bekijken ofzo waardoor de unicast overbelast raakt.

Het is het online TV platform wat overbelast raakt. Unicast via het "oude' TV platform geeft geen problemen. Een 5202 werkt dus prima maar de TV+ Box geeft problemen.


Dat verklaart ook waarom het terug kijken in de avond meer hapert dan overdag.


Dat verklaart ook waarom het terug kijken in de avond meer hapert dan overdag.

Maar...er is toch veel vaker veel voetbal? Dan zou het veel vaker uit moeten vallen, en dat is niet zo..


Ik bedoel niet zo zeer uitvallen maar wel dat sommige zenders in de avond als het drukker is, wat schokkerig gedrag vertonen met terugkijken.


Hoe meer er unicast televisie gekeken wordt via dat online TV platform hoe groter de kans op verstoringen. Ik heb het hier al vele malen genoemd maar unicast distributie is veel minder efficiënt en vergt veel, heel veel, meer data dat over de lijn moet en dus ook door die servers verwerkt moet worden.


Wat is de oplossing dan? Meer servers?

en hoe kan het dat dit op het oude platform niet speelt? Dat is ook unicast. 


en hoe kan het dat dit op het oude platform niet speelt? Dat is ook unicast. 

Bij uitgesteld kijken is dat inderdaad unicast.

Het is echter een heel ander netwerk dat zich volledig binnen de infrastructuur van KPN bevindt.

Waarschijnlijk is dat netwerk veel makkelijker te schalen maar daardoor ook relatief duur.

Mijn vermoeden is ook dat er vanwege het kostenaspect een verschuiving richting het online TV platform plaatsvindt wat gehost wordt op de cloud van Amazon. Dat zal vast ook de mogelijkheid hebben om rekencapaciteit (servers) o.b.v. de vraag snel op en af te schalen echter geldt dat ook voor de benodigde netwerkcapaciteit.

 


Ik bedoel niet zo zeer uitvallen maar wel dat sommige zenders in de avond als het drukker is, wat schokkerig gedrag vertonen met terugkijken.

Ja, maar vanavond was een heel ander soort storing toch...werkelijk álles viel uit. Maar ach, het was snel weer hersteld.


Ha allemaal, sorry voor de vreselijk late reactie vanuit ons! Gelukkig was de verstoring redelijk snel weer opgelost, onze excuses voor het ongemak!


en hoe kan het dat dit op het oude platform niet speelt? Dat is ook unicast. 

Bij uitgesteld kijken is dat inderdaad unicast.

Het is echter een heel ander netwerk dat zich volledig binnen de infrastructuur van KPN bevindt.

Waarschijnlijk is dat netwerk veel makkelijker te schalen maar daardoor ook relatief duur.

Mijn vermoeden is ook dat er vanwege het kostenaspect een verschuiving richting het online TV platform plaatsvindt wat gehost wordt op de cloud van Amazon. Dat zal vast ook de mogelijkheid hebben om rekencapaciteit (servers) o.b.v. de vraag snel op en af te schalen echter geldt dat ook voor de benodigde netwerkcapaciteit.

Er is geen apart online TV platform. Afhankelijk van of jouw systeem unicast of multicast streams wilt hebben komt die op wel verschillende systemen uit, maar dat is omdat de manier van versturen anders is. De systemen die de videostreams versturen staan niet in de cloud.


@Jeroen-bart Engelen, De "oude" TV ontvangers halen unicast streams op via vlan 4 terwijl de TV+ Box, de site en alle apps deze streams via vlan 6 (Internet) ophalen. Daar zit dus wel degelijk verschil tussen en mijn vraag is dan ... Waarom? En waarom levert de "oude" TV ontvanger bij unicast wel "HD in de beste kwaliteit" (14,2Mbps) terwijl de TV+ Box daarbij terugvalt op de HD stream (7,2Mbps).

Het is dus niet alleen multicast vs unicast dat bepaalt welke ingang/uitgang van het TV platform gekozen wordt maar ook of het een "oude" TV ontvanger danwel een TV+ Box betreft.

Waarom maakt de TV+ Box niet ook bij unicast gebruik van distributie via vlan 4 en hoe zit het met DSCP priority tagging van de unicast TV streams als deze via vlan 6 verstuurd worden?