Skip to main content

 

Ik weet dat de Linux ontvangers een eigen VLAN gebruiken voor alle communicatie, dat zal dat VLAN 4 zijn. Dat is een virtueel intern netwerk, en ik begreep dat dit soms best vervelend is met onderhoud. Volgens mij heeft dit te maken met de beperkingen van het eerste platform wat we hadden. Als je gewoon een unicast stream op gaat vragen kun je dit net zo goed over het normale internet doen. Is veel simpeler, en het komt toch allemaal uit bij dezelfde servers. Dus nu met de TV+ ontvanger doen we dit.

Waarom er een kwaliteits verschil is weet ik niet, maar het zijn wel allemaal dezelfde servers. Er zijn vast factoren in het spel die ik niet ken. Ik ben niet heel erg bekend met het video stuk van ons platform. Maar het is wel degelijk maar 1 platform, ook al zijn er wel wat aparte stukjes voor unicast en multicast , alleen al vanwege hun technische verschillen.


Waarom er een kwaliteits verschil is weet ik niet, maar het zijn wel allemaal dezelfde servers. Er zijn vast factoren in het spel die ik niet ken. Ik ben niet heel erg bekend met het video stuk van ons platform. Maar het is wel degelijk maar 1 platform, ook al zijn er wel wat aparte stukjes voor unicast en multicast , alleen al vanwege hun technische verschillen.

Ik snap dat het één platform is alleen heeft dat platform blijkbaar twee toegangsdeuren, één via vlan 6 (Internet) en één via vlan 4. Bij multicast wordt altijd vlan 4 gebruikt en dat betekent dat je daarvoor dat interne vlan sowieso al up and running moet houden. Bij unicast wordt er wel een onderscheid gemaakt waarbij de "oude" TV ontvanger vlan 4 gebruikt en de TV+ Box vlan 6. Waarom is dat onderscheid gemaakt, dit is immers beide unicast en daarbij zijn er wat dat betreft dus geen technische verschillen.

Ik blijf wel zeer benieuwd naar die DSCP priority tagging. Bij de distributie via vlan 4 was het makkelijk want al het verkeer op vlan 4 kreeg simpelweg een hogere vlan priority tag waardoor deze communicatie voorrang had op alle communicatie vanaf Internet (vlan 6). Maar hoe zit dat dan bij de distributie van TV streams via Internet?

 


Zoals ik al zei, het verschil in internet VLANs heeft zeer waarschijnlijk te maken met hoe het oude platform werkte. Daar is unicast later een keer bij gebouwd, want dat hadden we in eerste instantie niet. Waarom de TV+ ontvanger dat niet gebruikt, weet ik niet. Wellicht willen mensen ervan af omdat het allemaal extra onderhoud is.

Hoe dat werkt met tagging weet ik ook niet. Lijkt me dat dit wel gewenst is omdat je niet wilt dat je TV gaat storen omdat een van je kinderen een 4K Fortnite stream zit te kijken op een latop.


Hoe dat werkt met tagging weet ik ook niet. Lijkt me dat dit wel gewenst is omdat je niet wilt dat je TV gaat storen omdat een van je kinderen een 4K Fortnite stream zit te kijken op een latop.

Toch lijkt de TV+ Box daar wel gevoeliger voor dan de "oude" TV ontvangers en daarom ook mijn vraag.


Ik zal maandag eens vragen of iemand daar iets over weet.