Skip to main content
Beantwoord

Sinds 2 weken last van een gescrambled beeld op televisie

• November 25, 2025
  • 18 reacties
  • 298 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds twee weken hebben wij soms een gescrambled beeld. Onze TV is van april/mei het is een Samsung 48 inch. Ik heb alias al gereset maar dat heeft niet geholpen. Zijn wij de enige of komt het meer voor. Weet iemand hier een oplossing voor.

Beste antwoord door TijtheMan

We hebben het één en ander gewijzigd en sinds gisteravond zou het niet meer voorkomen. Wel blijven deze verstoringen zichtbaar in de eventuele opnames van deze periode.

18 reacties

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Beste ​@Hesja.

Dit is erg vervelend, ik ga een paar vragen stellen om het enigszins te verduidelijken:

• Welke merk / type tv ontvanger heb je?
  • Welke type tv toestel van Samsung?
  • Gebeurd dit alleen bij de KPN TV+ app? (samsung) 
  • Gebeurd dit alleen bij de tv ontvanger?
  • Of gebeurd het zowel bij de tv ontvanger & de app?
  • Is zowel de tv en de tv ontvanger bekabeld aangesloten of met WiFi?

Zo kunnen we wat meer onderzoeken naar het probleem, en kunnen we je verder helpen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 26, 2025

Welkom terug op de community ​@Hesja, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat flauw dat het beeld van de tv steeds zo stoort 🙁
Dit is niet iets waar we op het moment meer meldingen over ontvangen, dus het lijkt er op dat het enkel bij jou thuis mis gaat. Ik zie dat Dennis al een aantal vragen heeft gesteld, heb er zelf nog een paar, zou je ze willen beantwoorden? Dan kunnen verder met je meedenken!

Kijk je via een tv-ontvanger of kijk je via de smart tv app? En gebeurt dit altijd? Of bijvoorbeeld alléén via live tv kijken, of juist alleen als je opnames terugkijkt?

Aanvullende vragen voor kijken via ontvanger:

• Als het via een tv-ontvanger is, hoe is die verbonden met het modem? Gaat dat om een rechtstreekse kabel of via de wifi? Of loopt dit wellicht via een wifiversterker of extra router? 
  • Hoe is de ontvanger verbonden met de tv?  Is dat ook rechtstreeks of loopt dat bijvoorbeeld via een home cinema set?
  • Zou je de kabel die tussen de ontvanger en je tv loopt, eens kunnen vervangen? Problemen met beeld of geluid worden vaak veroorzaakt door de HDMI kabel, vandaar de vraag. Mocht je geen andere kabel in huis hebben, is het dan misschien wél mogelijk om 1 van de andere HDMI ingangen van je tv te kiezen? 

Aanvullende vragen voor kijken via de app:

• Gebruik je op deze tv ook andere apps en gaat het daarbij wél goed?
  • Hoe is je internet? Gaat dat wel goed of merk je dat het traag is of hapert?
  • Zou je de app eens helemaal willen verwijderen, en daarna opnieuw installeren?

Hermanqwerty
Helper

@Maja van KPN 
“geen andere meldingen” is niet helemaal waar zie:

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 26, 2025

Dat is met 1 specifieke zender ​@Hermanqwerty, ik heb het idee dat ​@Hesja dit met meer zender ervaart. Maar misschien vergis ik me daarin en gaat het ook om de BBC 🤔

Hermanqwerty
Helper

RTL8 en Net5 worden ook gemeld 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Wij kijken via modem en tv ontvanger bekabeld, tv aangesloten met speciale HDMI vanaf KPN tv+, wij gebruiken geen andere apps, internet is goed zover wij weten.

Heb gisteren alles ontkoppeld en weer aangesloten maar ook vandaag bij terug kijken weer gescrambled. De scramble is in het midden van het scherm en ongeveer een centimeter of 10-15 en duurt maar kort 1 of 2 tellen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Dennis fijn dat je reageert, 

wij kijken tv via de KPN box 12B met daaraan gekoppeld KPN DIW 7022. Alles bekabeld.

tv is de Samsung 48s93 D 2024

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 26, 2025

Dank voor de toelichting ​@Hesja!

Merken jullie dit bij álle zenders? Of alleen bij een bepaald aantal zenders, zoals ​@Hermanqwerty hier benoemt?

Je hebt het verder over ‘vandaag bij terug kijken’, gebeurt dit enkel als jullie iets terugkijken? Of ook bij live tv?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Het is zo ver we weten alleen bij terug kijken bij diverse zenders. Rtl4 sbs6 net5. Gaan er op letten of het ook bij life kijken is.

• November 27, 2025

Ja, heel herkenbaar dit. Bij mij ook bij terugkijken of kijken van opnames. Bovendien wordt het geluid bij lineaire uitzendingen met enige regelmaat niet in Dolby doorgegeven, op geen enkele zender, maar alleen in PCM en dat kan dan alleen worden oplost met een reset. Iets wat ik tegenwoordig enkele keren per week moet doen. Verder worden programma's op Netflix gehinderd door frequente korte geluidsonderbrekingen die ik niet ervaar als ik de Netflix app op de tv zelf of m'n tablet gebruik. 

Nee, de tv+ boxen zijn echt niet kpn's beste ontvangers, integendeel. Teveel imho onnutige toeters en bellen en te weinig stabiliteit. Ik heb spijt dat ik me een half jaar geleden teveel heb laten leiden door reacties die bij mij de indruk wekten dat de kinderziektes er wel uit zouden zijn. Ik vrees inmiddels dat dat nog waar is ook en dat de problemen die ik nu ervaar geen kinderziektes meer zijn maar structureel. Helaas. 

• Helper
  • November 27, 2025

Dit probleem heb ik ook, op diverse zenders met opgenomen programma's maar ook met terugkijken.

Sterker nog bij de opgenomen programma's blijft het ook steeds op dezelfde punt terugkomen. Dus als het gebleurd is kan je de opname even terugspoelen en dan komt het weer op hetzelfde moment langs

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 27, 2025

Dank jullie voor de reacties. Heeft iemand dit al gemeld bij KPN en zo ja heeft KPN al actie ondernomen?

• Helper
  • November 27, 2025

Neem aan dat de moderator Maja hier wat mee gaat doen.

@Maja van KPN Het probleem is nog steeds actueel. Misschien dat de update van de v10 modem het probleem veroorzaakt!!!!!

Misschien handig om deze ook onderdeel te maken van dit probleem.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo allemaal! Het tv team is er mee bezig om dit op te lossen. In ieder geval bedankt voor her melden van de slechte beeldkwaliteit. 

Zodra er meer te melden is, laten we dat weten. 

• Helper
  • November 27, 2025

We wachten af

• November 27, 2025

Neem aan dat de moderator Maja hier wat mee gaat doen.

@Maja van KPN Het probleem is nog steeds actueel. Misschien dat de update van de v10 modem het probleem veroorzaakt!!!!!

Misschien handig om deze ook onderdeel te maken van dit probleem.

Nee, volgens mij niet want die update heb ik nog niet. Omdat mijn V10 niet goed in het beheersysteem van kpn staat en ik geen zin heb in een handmatige fabrieksreset om dat wellicht op te lossen, blijft mijn V10 nog enige (geruime?) tijd met de klassieke firmware werken. 

TijtheMan
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV
  • Antwoord
  • November 28, 2025

We hebben het één en ander gewijzigd en sinds gisteravond zou het niet meer voorkomen. Wel blijven deze verstoringen zichtbaar in de eventuele opnames van deze periode.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Dank voor de mededeling.