Skip to main content

Zelfde probleem hier. Sinds een paar weken. Om maar gelijk een paar zenders te noemen: Comedy Central, Paramount TV, ESPN. (deze zenders geven stereo PCM). Elke zender die Dolby 5.1 doorgeeft komt met het normale volume, dus daar zoek ik eigenlijk de verklaring) Geluid gaat hier via HDMI 3 ARC Samsung naar Sonos BEAM. (Sonos BEAM op HDMI 3 ARC) KPN doos op HDMI 1 Meerdere aansluit mogelijkheden geprobeerd. Voorheen liep geluid via optisch uitgang TV naar Sonos Beam (via HDMI adapter) met hetzelfde probleem op diverse zenders. KPN settings Passthrough. Samsung settings HDMI-eARC auto. Digitaal geluid passthrough. Geluidmodus standaard (kun je niet wijzigen als ARC gekozen is. Alleen bij optisch kun je dit aanpassen (nog niet geprobeerd, maar in een ander draadje daar iets over gelezen.

Het opvallende hierin is dat het sinds kort (paar weken) anders is terwijl er niets aan de setup gewijzigd was en het volume op elk kanaal prima was. Enige bron die het geluid prima doorgeeft is de Blu-ray speler en ook prima de surround laat werken (sonos beam met twee Play 1 speakers).

Kortom, aan de kant van KPN lijkt mij iets gewijzigd.

 

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Het probleem zit hem in het signaal wat de zenders die zachter geluid geven. De bewuste zenders geven hun geluid door in PCM Stereo terwijl de rest Dolby Digital 5.1 verstuurt. Bij mijn Sonos is dat nu een probleem en de manier hoe je het aansluit doet niet ter zake. KPN zal dus het geluid moeten aanpassen naar 5.1, dan is het probleem opgelost. Is in mijn ogen iets wat tijdens de laatste wijziging is gaan spelen. Paar weken terug had ik dit probleem niet. Graag een reactie van KPN.

 

Admin: Reactie samengevoegd met je eigen topic


Bij mij zijn de zenders met pcm stereo juist harder dan die met Dolby 5.1 geluid…. Zowel met de TV+ als ook eerst de Arris vip2952.

KPN zal dus het geluid moeten aanpassen naar 5.1, dan is het probleem opgelost.

Als de bron 2.0 is kan daar niet 5.1 van gemaakt worden natuurlijk.

 

Admin: Meeverplaatst


Ha @MarceldeG, wat rot! Ik herken dit probleem vanuit het begin van TV+, maar dit zou echt al een poosje opgelost moeten zijn. Mijn collega draait een vergelijkbare setup en ervaart dit niet. Dus ik ga je uitvoerige uitleg zeker intern doorgeven. Daarnaast nog een soortgelijk topic met daarin een tip, wellicht werkt dit voor jou ook: 

 


Hallo Marcia, bedankt voor je reactie en de verwijzing naar volume verschil tussen Dolby en Stereo. Exact dat probleem ervaar ik. Ik snap alleen de geboden oplossing niet 🤔


Je kunt op de TV+ Box met de Google assistent het volume op maximaal zetten. Daarna kan je gewoon met de afstandsbediening het geluid bedienen. 


Reageer