Skip to main content

Daar ben ik weer..

Mijn 20 jaar oude Philips tv sinds gister vervangen voor een ChiQ tv. Alles prima. (Ik heb gekozen voor het Benelux type)

Alleen wel raar: bij mijn oude tv werden alle films die uitgezonden worden op tv afgespeeld zonder zwarte balken, ook de oudere films.

Bij deze tv uit 2023 is dat wel het geval. Het helpt alleen wanneer ik voor superzoom kies. Bij alle andere opties die ik heb geprobeerd blijft het zwarte balken gebeuren bestaan.

Kan ik nog iets met in de instellingen van de Kpn afstandsbediening aanpassen?

Ik heb Kpn modem 12.

Vorige tv was waarschijnlijk 4:3, @Petra_H ?

Op een 16:9 tv krijg je bij films die in bioscoopformaat zijn gemaakt balken boven- en onderin. Hierdoor krijg je een panoramisch beeld waarin alles goed tot zijn recht komt.

Hier moet je misschien even aan wennen....je kan het via tv aanpassen inderdaad. 

Dit heeft verder niets met KPN of de ontvanger te maken, daar kun je het dus ook niet aanpassen.


KPN modem 12 of te wel Box12 is de KPN modem / router.

 

Welke KPN tv decoder heb je?

 

En bij films die breder zijn dan 16:9 heb je boven en onder inderdaad een balk.

Anders heb je een uitgerekt of een opgeblazen beeld (beide erg lelijk)

De “oude” breedbeeld tv (met CRT beeldbuis) deden dat (helaas) wel. 

 

P.S.

Het merk ChiQ is bij mij volledig onbekend. 


KPN modem 12 of te wel Box12 is de KPN modem / router.

 

Welke KPN tv decoder heb je?

 

En bij films die breder zijn dan 16:9 heb je boven en onder inderdaad een balk.

Anders heb je een uitgerekt of een opgeblazen beeld (beide erg lelijk)

De “oude” breedbeeld tv (met CRT beeldbuis) deden dat (helaas) wel. 

 

P.S.

Het merk ChiQ is bij mij volledig onbekend. 

Heb nog een telfort decoder..

ChiQ wordt ook wel Changhong genoemd, deze naam had ik nodig om de afstandsbediening te kunnen koppelen.


Vorige tv was waarschijnlijk 4:3, @Petra_H ?

Op een 16:9 tv krijg je bij films die in bioscoopformaat zijn gemaakt balken boven- en onderin. Hierdoor krijg je een panoramisch beeld waarin alles goed tot zijn recht komt.

Hier moet je misschien even aan wennen....je kan het via tv aanpassen inderdaad. 

Dit heeft verder niets met KPN of de ontvanger te maken, daar kun je het dus ook niet aanpassen.

Geen idee welk formaat de vorige tv had.

Was een van de eerste ambilight breedbeeld tv's, en eigenlijk nog steeds fantastisch beeld. Maar de apps openden niet makkelijk, daar merkte je aan dat die niet meer met deze 'nieuwigheden' matchte.


Een televisie heeft een beeldverhouding van 16:9.

Bij Netlfix e.a. wordt ervoor gekozen films te tonen in de beeldverhouding zoals in de bioscoop. En dat is 'breder’ dan een tv, namelijk 21:9.

Om links en rechts er niks af te halen, en de film dus te tonen zoals deze gemaakt en bedoeld is door de regisseur (!), zijn er boven en onder balkjes. Waardoor je het hele beeld hebt zoals ook in de bioscoop.

Superzoom e.d. is bedoeld om oude 4:3 (12:9) programma's nog een beetje in de breedte uit te vullen op een 16:9 TV. Maar die zie ik dan weer liever met zwarte balken links en rechts.

! Met Superzoom vervorm je het beeld (de zgn object verhouding).

🙂 Een 16:9 tv kan gewoon op 1 stand blijven staan: 16:9, breedbeeld of hoe de fabrikant dat ook noemt. Dan wordt alles in de juiste verhoudig 😉 getoont.

Televisie programma's in 16:9. Het beeld is geheel gevuld.

Films in 21:9. Er zijn boven en onder zwarte balkjes.
https://www.google.com/search?q=films+met+zwarte+balken

Oude tv programma's in 4:3. Er zijn links en rechts zwarte balken.

En zo is het bedoeld.


Vorige tv was waarschijnlijk 4:3, @Petra_H ?

Op een 16:9 tv krijg je bij films die in bioscoopformaat zijn gemaakt balken boven- en onderin. Hierdoor krijg je een panoramisch beeld waarin alles goed tot zijn recht komt.

Hier moet je misschien even aan wennen....je kan het via tv aanpassen inderdaad. 

Dit heeft verder niets met KPN of de ontvanger te maken, daar kun je het dus ook niet aanpassen.

Geen idee welk formaat de vorige tv had.

Was een van de eerste ambilight breedbeeld tv's, en eigenlijk nog steeds fantastisch beeld. Maar de apps openden niet makkelijk, daar merkte je aan dat die niet meer met deze 'nieuwigheden' matchte.

O, wel breedbeeld...stond-ie dan afgesteld op zoom misschien? Anders had je daar ook balken moeten hebben, @Petra_H


Was een van de eerste ambilight breedbeeld tv's, en eigenlijk nog steeds fantastisch beeld. Maar de apps openden niet makkelijk, daar merkte je aan dat die niet meer met deze 'nieuwigheden' matchte

Je zei 20 jaar. Breedbeeld kon al wel. Maar ambilight en dus flatscreen en apps absoluut niet met 20 jaar.

Met mijn Philips uit 2012 werken de apps al vele jaren niet meer. Met een chromecast is die nu wel up to date. 

En met breedbeeld had je met de juiste onvervormde instelling ook al zwarte balkjes boven en onder moeten hebben bij films. Maar veel mensen hadden toendertijd de tv nog op auto of super zoom. Dan was het beeld vervormd en ik kan daar niet naar kijken. Ik heb dat nooit gebruikt. 

Mijn eerste breedbeeld had ik in 1996. En met dvd's toen lekker zwarte balkjes en een niet vervormd speelfilm beeld. 😀.