Skip to main content
Beantwoord

Sinds ik glasvezel heb is het startscherm en de navigatie op mijn TV vreselijk onhandig

• January 6, 2026
  • 15 reacties
  • 122 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wat is het startscherm en de navigatie sinds ik glasvezel heb verschrikkelijk slecht. Waarom moest het veranderd worden. Het vorige startscherm en de bediening zoals opname starten etc. was veel duidelijke en logischer. Nu is het een brij van onderwerpen die bovendien nog buitengewoon slecht leebaar zijn. Kan dit alsjeblieft weer terug veranderen naar wat het was: Eenvoudig en duidelijk?

Beste antwoord door Arjan van B

de enige verbetering is dat de ondertiteling nu standaard aangezet kan worden

Dan ben je tegelijk met de glasvezel overgestapt naar TV+. Dat had niet gehoeven, maar je mag van KPN niet meer terug.

Je hebt dus de TV+ Box (een versie van de DIW7022). Als je instelt dat het ding na aanzetten naar de laatst bekeken zender gaat (kies voor “Live tv” bij “Opstartscherm”), dan ben je in ieder geval van het startscherm af:

15 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Dat heeft zo wie zo niets met glasvezel te maken.

Glasvezel is alleen een andere methode van data verzenden.

Vraagje:

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Heb je sinds glasvezel een andere KPN tv ontvanger? 
  3. Hoe is deze verbonden met de Experiabox of Box12? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Misschien heeft het niks met glasvezel te maken, maar sindsdien heb ik heb een andere TV ontvanger gekregen en geïnstalleerd. Het kastje is zwart en heet Nokia. Het is verbonden met de Experiabox.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

KPN heeft geen Nokia.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Is de Nokia niet het glasvezelkastje? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

Ja, op het zwarte kastje staat NOKIA .

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Siemxxx. Bedoel je met het startscherm het menu van de tv-ontvanger dat je op de tv ziet als je de ontvanger aanzet? De veranderingen die je noemt hebben te maken met de software van de tv-ontvanger en niet met de glasvezelaansluiting. Ter verduidelijking: Joop2011 bedoelt het model van de tv-ontvanger en niet het glasvezelkastje.
Wil je laten weten welke tv-ontvanger je gebruikt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Het gaat mij om de software die ik ‘kreeg’ toen de glasvezel was aangesloten. Het ligt vermodelijk aan mij, maar ik vind de layout en de afstandsbediening vreselijk. Ik zou willen dat het weer werd zoals het was. de enige verbetering is dat de ondertiteling nu standaard aangezet kan worden, wat voor mij als vrijwel doof persoon een uitkomst is. helaas moet ik nu ook een bril aanschaffen om de onmogelijke letters te kunnen lezen van het menu. :-)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 8, 2026

Nogmaals de vraag ​@Siemxxx welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen, dan kan men binnen dit forum gerichter op je vragen reageren.

KPN heeft namelijk 5 typen tv-decoders in omloop.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 8, 2026

de enige verbetering is dat de ondertiteling nu standaard aangezet kan worden

Dan ben je tegelijk met de glasvezel overgestapt naar TV+. Dat had niet gehoeven, maar je mag van KPN niet meer terug.

Je hebt dus de TV+ Box (een versie van de DIW7022). Als je instelt dat het ding na aanzetten naar de laatst bekeken zender gaat (kies voor “Live tv” bij “Opstartscherm”), dan ben je in ieder geval van het startscherm af:

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

Ja, op het zwarte kastje staat NOKIA .

Nokia is waarschijnlijk het glasvezel modem. (daar komt de glasvezel op binnen en wordt omgezet naar UTP)

Vandaar ga je naar de KPN router (Experiabox of Box12)

Vandaar ga je naar de KPN tv ontvanger.

KPN heeft de volgende KPN tv ontvangers in gebruik.

Arcadyan HMB 2260 (erg antiek)

Arris VIP 2952 (loopt ook op zijn laatste benen)

Arris VIP 5202

Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Sagemcom Soundbox

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

Heel jammer dat KPON het niet toestaat om terug te gaan naar het oude menu. Ik leefde in de veronderstelling dat het met de glasvezel verplicht was om over te gaan naar TV+ :-(

Bedankt voor alle reactie en ik hoop toch dat KPN e..e.a gaat veranderen aan de lay-out.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Heel jammer dat KPON het niet toestaat om terug te gaan naar het oude menu. Ik leefde in de veronderstelling dat het met de glasvezel verplicht was om over te gaan naar TV+ :-(

Bedankt voor alle reactie en ik hoop toch dat KPN e..e.a gaat veranderen aan de lay-out.

Ah, je hebt de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Nokia is het glasvezel modem en heeft hier niets mee te maken.

De DIW7022 heeft inderdaad een nieuwe menu.

Maar via instellingen kan je hem op tv laten opstarten.

Het is een Android box en dat is even wennen.

Maar het went, gelukkig, vrij snel.

De box draait op het besturingssysteem Android tv, daar mag KPN niets aan veranderen.

Google, de maker van Android TV, heeft dat voorgeschreven.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

Snik. Ik he Apple, dus het is inderdaad wennen. Mocht er een update komen; een duidelijker lettertype zou heel fijn zijn om mee te beginnen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Snik. Ik he Apple, dus het is inderdaad wennen. Mocht er een update komen; een duidelijker lettertype zou heel fijn zijn om mee te beginnen.

Je gebruik geen KPN tv ontvanger begrijp ik, maar een Apple ontvanger.

Helaas heeft KPN nog geen app voor de Apple ontvanger.

Wat voor een abonnement heb je bij KPN?

Ik begrijp TV+ (las ik in een eerdere reactie.

1. KPN tv+, internet zonder KPN tv ontvanger. (wel tv abonnement
  2. Anders

Als je een Apple ontvanger heb, kan je het beste NLZiet nemen.

Die werkt goed op de Apple ontvanger.

En via KPN glasvezel alleen internet afnemen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

Dank voor de tip. Ik ga er eens naar kijken. :-)

Ik heb Internet, Tv+ en vaste telefoon via KPN.