Skip to main content
Vraag

Sinds kort haperend geluid KPN Soundbox

• July 24, 2025
  • 17 reacties
  • 193 keer bekeken

Ook ik heb sinds kort last van haperend / stotterend / bibberig geluid. De tv+ Soundbox is met een vaste kabel aangesloten. Eerder heeft deze storing zich nooit voorgedaan. Aan de instellingen heb ik na de eerste installatie nooit iets gewijzigd. De storing doet zich meestal voor tijdens het kijken naar het 20:00 uur journaal na zo’n 15 minuten.

Het is direct op te lossen door van NPO1 naar NPO2 over te schakelen. Daarna is en blijft het geluid het weer goed doen. Maar dit moet niet nodig zijn om ongehinderd van de tv Soundbox te genieten.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je gemaakt

17 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • July 28, 2025

Hey ​@Titanic. Welkom op de KPN Community! Erg vervelend dat het geluid zo hapert en dat je moet zappen om het te herstellen. Dat hoort inderdaad niet zo te zijn. 

We willen kijken of we uit de logging van jouw Soundbox kunnen halen waar het nou precies aan ligt. Vind je het goed dat we de log uitlezen en als dat akkoord is, kun je dan je profiel invullen met je gegevens (achternaam en postcode en huisnummer minimaal). 

En zou je dan exact kunnen bijhouden (één of twee momenten; datum, tijdstip, zender, programma) wanneer het gebeurt? Dan kunnen we in de log vanaf dat moment een analyse starten. 

Laat het maar weten. Het zou ons in ieder erg helpen :)

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • July 28, 2025

Hi Arjan, door mijn profiel in te vullen op dit topic deel ik mijn persoonlijke gegevens die blijkbaar ook door anderen gezien kunnen worden. Dit zal toch niet de bedoeling zijn en dat ben ik ook zeker dan niet van plan.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • July 28, 2025

Als je je gegevens invult in je profiel kunnen alleen de KPN moderators dit inzien. Reguliere bezoekers en leden kunnen het niet zien. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • July 28, 2025

Gegevens ingevuld in profiel. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • July 29, 2025

Dank je! Dan wacht ik nog je concrete voorbeelden even af om een analyse te kunnen starten. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • August 8, 2025

Zijn de problemen met bibberend en haperend geluid nog weer terug gekomen? Zo ja, kun je mij dan een specifiek voorbeeld noemen van datum, tijd, zender en programma? 

Als het nu weer ok is, dan hoor ik dat ook graag :) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • August 8, 2025

We hebben nog geen problemen meer gehad met het geluid. Het lijkt erop dat het hersteld is.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • August 11, 2025

Oow, dat is goed om te vernemen. Hopelijk blijft het zo!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • August 31, 2025

Hallo Arjan,  zojuist (31-08-2025) om 20:15 uur wederom haperend geluid en beeld aan het einde van het journaal op NPO1. Even afgewacht maar geluid en haperen beeld herstelde zich niet. Overgeschakeld naar NPO2 waar geluid en beeld wel normaal waren. Teruggegaan naar NPO1 en toen was alles weer normaal. Er is toch duidelijk iets mis. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • September 3, 2025

Ai, jammer dat het geluidsissue toch weer teruggekomen is. We gaan even kijken of we nog een analyse kunnen starten met jouw TV-box gegevens. Dank voor het doorgeven! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • September 9, 2025

En ook vanavond om 20:11 uur op NPO1 (tijdens het Journaal) wederom geluids- en beeldprobleem. Bibberend geluid en beeld. Overgeschakeld naar NPO2 en toen weer terug naar NPO1 waarna alles weer normaal was. Maar niet normaal dat je dit moet doen voor een ongestoorde weergave van geluid en beeld.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • September 12, 2025

Dank je voor het nieuwe voorbeeld. Geven we ook weer door. Op basis van je vorige bericht is de logfile gedownload voor verdere analyse en onderzoek. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • September 16, 2025

Hallo Arjan, ook nu weer 2 voorbeelden. Eergisteren 14-09 en gisteren 15-09 wederom bibberend geluid en beeld tijdens het journaal op NPO1. Opmerkelijk dat het op beide data exact om 20:11 uur was. Ook nu weer overgeschakeld op NPO2 en terug. Daarna was alles weer normaal. 

De oorzaak moet toch te vinden zijn? Het betreft telkens dezelfde zender en op een paar minuten na steeds dezelfde tijd. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • September 18, 2025

Dat is wel frappant inderdaad, dat het telkens tijdens hetzelfde programma is. We zijn het nog aan het onderzoeken en dat neemt wat tijd in beslag. Als te melden is dat de oorzaak is gevonden of dat het opgelost gaat worden, dan kom ik er op terug :) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • October 12, 2025

Helaas zijn we nu alweer een hele tijd verder en nog steeds is er blijkbaar geen oplossing. Het is een poosje goed gegaan maar vanavond op NPO1 om 20:25uur wederom bibberend geluid en trillend beeld. Overgeschakeld naar een andere zender en daarna weer teruggeschakeld waarna de storing opgelost was. Het begint onderhand erg irritant te worden 😰en zou dit graag op korte termijn opgelost zien worden. In het verleden nooit een storing gehad. Dit ontstond bij de Soundbox. Is vervanging van de Soundbox misschien een/de oplossing? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • October 13, 2025

Ik kan mij voorstellen dat je er een beetje klaar mee begint te raken, maar helaas heb ik hier geen pasklare oplossing voor. De techneuten hebben het nog in onderzoek en zijn nog niet met een update terug gekomen. Ik ga ze eens aan de mouw trekken om te zien of er iets te melden valt. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+12
  • Moderator
  • 2681 reacties
  • October 14, 2025

En daar was een reactie: Ze zijn nu eerst hard aan het werk om de volgende firmware update gereed te maken, want daar zitten al veel verbeteringen in. Als het daarna aanhoudt, dan zullen in dit issue duiken. 

Houd dus eerst de Product Updates in de gaten en ik hoor het graag wanneer je nog problemen houdt na de komende update. 

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic