Skip to main content

Ik heb al best veel soortgelijke topics/vragen gezien van klanten met dezelfde of soortgelijke problemen, maar nog nergens het antwoord gekregen wat voor mij helpt. Dus bij deze nogmaals een topic over slecht/haperend beeld via de TV-ontvanger van KPN.

Mijn situatie: Ik heb een Samsung QD OLED-tv uit 2023. 1GB internet met TV+ van KPN via glasvezel. Alles is 3 maanden geleden aangesloten. De tv-ontvanger is verbonden via Wi-fi en de verbinding is uitstekend. Ik haal hoge down- en uploadsnelheden in het hele huis. 4K streamen is geen enkel probleem. De tv-ontvanger is up-to-date. Er is niks gewijzigd in de apparatuur verder. Het heeft altijd goed gewerkt. Maar sinds kort dus niet meer.

Probleem: als ik mijn TV en de tv-ontvanger inschakel staat de resolutie standaard op 480p-59,4Hz. Altijd, iedere keer! Ook is met vlagen het beeld wazig/geblokt en/of blijft het beeld secondenlang hangen (alsof er gebufferd wordt) alvorens het beeld weer gaat lopen. Zappen duurt ook langer dan voorheen. Vlak na de installatie kon de tv-ontvanger instellen op 4K, maar die optie is in zijn geheel verdwenen. Kan nu tot maximaal 1080p instellen.

Ik heb al van alles geprobeerd:

  • Resolutie handmatig op 1080p zetten, dit werkt een tijdje, maar met vlagen is de kwaliteit toch weer slecht (480p, blokkerig, schokkerig, wazig). Nadat de tv-ontvanger wordt uit- en weer ingeschakeld staat de resolutie weer op 480p en wordt de instelling dus niet onthouden.
  • Ik heb de resolutie op automatisch gezet. Daarna blijft hij ingesteld staan op 480p. Ook na uit- en opnieuw inschakelen of volledig herstarten.
  • Ik heb de fabrieksinstellingen teruggezet: blijft staan op 480p.
  • Snel opstarten: blijft staan op 480p.
  • Normaal (eco) opstarten: blijft staan op 480p.
  • Multicast werkt helemaal niet (beeld bevroren, zappen duurt heel erg lang). Unicast geeft minder problemen, maar wel alles wat hierboven genoemd is.
  • Ik heb verder allerlei instellingen geprobeerd, maar niks helpt.

Zoals gezegd, mijn verbinding is in het hele huis uitstekend. Ook volgens de tv-ontvanger. Via speedtest.net haal ik hoge down- en uploadsnelheden op alle plekken in huis, ook bij de tv. Streamen van bijv. Netflix, Disney en Amazon gaat probleemloos op 4K.

Het enige wat niet werkt is tv kijken via de tv-ontvanger.

Mijn conclusie: de tv-ontvanger is niet goed.

Hoi @Kenneth076 .  Ik waardeer je uitgebreide bericht en alle handelingen die je al geprobeerd hebt. 

Wat ik nog mis, is het testen met een kabel.  Op die manier kunnen we ook de wifi als boosdoener uitsluiten.  Kun je dat nog doen? Desnoods stuur ik je een lange netwerkkabel, mocht je die niet hebben.


Beste @Erwin van KPN ik wil dat best proberen, maar kun je mij dan twee dingen uitleggen?

  1. Als ik in heel mijn huis een sterk en stabiel wi-fi-signaal heb, speedtest geen problemen aan het licht brengt, de tv-box aangeeft dat de verbinding uitstekend is (685mbps), en bijv. rechtstreeks op mijn tv streamen van 4K probleemloos gaat... hoe de w-fi-verbinding dan de oorzaak kan zijn van mijn problemen?
  2. Hoe kan de wi-fi-verbinding de oorzaak zijn van het niet onthouden van instellingen op de tv-box?

Die lange kabel heb ik zelf wel, dus ik ga het proberen. Tegelijkertijd ben ik van mening dat wanneer je als klant 1GB internet afneemt, je een sterk wif-signaal hebt en de apparatuur die je als klant ontvangt ook wi-fi ondersteunt... het niet nodig zou moeten zijn om kabels door je huis te gaan lopen trekken.

Ik snap dat KPN het vaak meemaakt dat het probleem vaak bij de klanten in huis zit, maar ik durf dat in mijn geval heel sterk te betwijfelen. Alles wijst erop dat jullie apparatuur gewoon niet in staat is om de kwaliteit te leveren waarvoor ik betaal. En als ik de vele klachten lees, ben ik niet de enige.


Welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen @Kenneth076 , dat mis ik nog in het verhaal.

Of ik lees er overheen.

 


@Nomen Nominandum ja, da's een goede aanvulling inderdaad. Hierbij:

Modem: KPN Box 12b (Sagemcom CS 50001)

Tv-box: KPN DIW7022


@Nomen Nominandum ja, da's een goede aanvulling inderdaad. Hierbij:

Modem: KPN Box 12b (Sagemcom CS 50001)

Tv-box: KPN DIW7022

De optimale aansluiting die dan door KPN ondersteunt wordt is zoals hieronder i.c.m. een KPNBox12:

volledig bekabeld of  zie hieronder:

Bovenstaand schema geldt uitsluitend als je de zwarte ronde wifipunten van KPN hebt, he je de witte ronde en je hebt storing kan KPN je dar niet mee helpen, behalve verwijzen naar het aansluitschema @Kenneth076 

 


@Nomen Nominandum  Dank, maar volgens dit schema is bij mij configuratie 5 van toepassing, en daar staat een groen vinkje achter V12, dus dat zou moeten werken. Of zie ik iets over het  hoofd?

Ter aanvulling, de TV-box is het enige apparaat dat gebruik maakt van de wi-fi-verbinding met het modem. Al mijn andere apparaten in huis maken gebruik van een Mesh-netwerk met een ander SSID dat ik zelf beheer. De kans op “storing” van of "drukte” op het wi-fi-signaal van het modem naar de TV-box is dus erg klein tot nihil.


Heb je onderstaande richtlijn als eens uitgevoerd @Kenneth076 :

Hoeveel meter zit er tussen de tv-decoder en de router?

 


@Nomen Nominandum  Ik heb geen last van trage of wegvallende wifi. Ik heb last van een TV-box die hardnekkig op 480p ingesteld blijft staan.

Maar om antwoord te geven op je vraag: ja, dat heb ik allemaal geprobeerd (m.u.v.  het aanschaffen van superwifi, daar is geen aanleiding voor). De afstand van modem tot TV is ongeveer 6 meter met daartussen 1 kalkstenen binnenmuur. Zoals gezegd geeft de TV-Box zelf aan dat de verbinding uitstekend is.


@Nomen Nominandum en @Erwin van KPN ter info, volgens mij kan het niet veel beter dan dit:

 


Inderdaad, de wifi lijkt prima, dan is het misschien toch iets in de box, daar heb ik geen verstand van, daar moet KPN bij monde van een moderator op reageren @Kenneth076 

Ik zou voor alle zekerheid toch nog even bekabeld proberen, zoals eerder aan de orde is geweest om uit te sluiten dat het niet aan de (bekabelde) netwerkverbinding ligt.

Succes.

 


@Kenneth076 : Ik heb geleerd om het pragmatisch te doen: Haperende/slechte kwaliteit via de (ogenschijnlijk prima) wifi? Eerst kabel testen.   Puur om dingen uit te sluiten.

Als het nou wel prima werkt via een kabel weten we dat er iets geks aan de hand is met de wifi en of de combinatie van modem/versterkers   Dan kunnen we daar op focussen. 

Ik wil dus graag weten hoe de situatie bekabeld is en dan kunnen we vanaf daar verder analyseren


Inmiddels zijn we 2 weken verder. Ik heb, behalve ‘klagen’ op dit forum, niks gedaan aan de hardware of instellingen, maar inmiddels lijkt het probleem opgelost. De indruk wordt gewekt dat mijn klacht ergens toch toe heeft geleid en er ergens een vinkje in de back-office van KPN is gezet, of een update is geweest, maar dat is natuurlijk pure speculatie. Neemt niet weg dat het wel vreemd is dat het probleem zichzelf heeft opgelost. Ik kijk het nog even aan, en hoop dat het zo blijft.


Heb ik ook.

Idere keer opnieuw resetten.

Duurt wel een half uur

Haperend beeld en geluid. Wel niet wel niet enz…

Weer resetten

Nog steeds hetzelfde

8 mrt aangevraagd

13de zou alles klaar zijn

Tot de 15e geen tv

Daarna bovenstaande

Er zouden geen aktivatie kosten worden berekend

HELAAS!!! WEL OP REKENING.

TOT OP HEDEN NOG STEEDS PROBLEMEN!!!

SUCKS!!!


Suggestie koopt een Ultra High Speed kabel geschikt voor 8k en 4k van Alieexpress ,mocht je dit willen doen zet TV ontvanger en TV uit haal ze alle twee van de stroom af plaats de kabel hdmi stb op TV en zet alles weer aan .Hopelijk is het dan verholpen

 


Je kunt misschien ook dit proberen, Instelling gaan op Samsung TV naar beeld ,expert instellingen , beeldscherpte instellingen zet deze op aangepast en wazigheid op 10 en trilvermindering op 10,led clear motion uitzetten ,ruisreductie op 10.


@JDD ik heb alle “slimme” functies op mijn tv UIT staan. Ik kijk naar de bron zoals deze bedoeld is, al die “hulpmiddeltjes” die tv-fabrikanten bedenken maken het beeld (naar mijn bescheiden mening) alleen maar slechter. Maar het probleem zit (of zat) echt niet in de TV, ook niet in het modem/router, maar 100% in het tv-kastje van KPN. 


Heb je een Samsung TV ?Suggestie naar instellingen gaan en dan naar ondersteuning ,apparaat onderhoud open de zelfdiagnose uit,test daar de items uit die je wilt uitvoeren.