Skip to main content
Beantwoord

Sinds overstap op glasvezel foutcode STB-ZAP-03/40462

• August 15, 2025
  • 9 reacties
  • 85 keer bekeken

Een korte beschrijving van mijn inmiddels ellenlange contact met KPN, waar geen oplossing voor komt.

1. vanaf 1 augustus glasvezel gekregen
  2. vanaf dat moment kan er niet meer teruggekeken worden  Foutcode STB-ZAP-03/40462
  3. Via de klantenservice geen oplossing mogelijk, monteur gestuurd
  4. Monteur komt; wisselt oude tv kast om voor nieuw model dat keurig in de doos zit, dat nieuwe model blijkt kapot te zijn en hij haalt een nieuw los kastje zonder doos uit zijn auto.
  5. Sluit het nieuwe kastje aan, ok er is beeld.
  6. Probleem blijft echter bestaan.
  7. Weer contact met klantenservice.
  8. Men zet het door naar het team tv en media via een ticket, waar echter tot op heden niets mee gebeurt. Je hoort niets, ziet niets en het probleem blijft voortduren.
  9. Dan maar weer naar de klantenservice, hij belt mij zelfs terug, top. Blijkt dat het laatste TV kastje een ander abonnement nummer heeft en een serie nummer wat niet overeenkomt met de serie nummers die KPN in mijn dossier heeft staan.
  10. Want u heeft 2 TV kastjes zegt men tegen mij, ik zeg nee hoor ik had 2 tv kastjes maar heb er 1 een klein jaar geleden al teruggestuurd omdat ik er nog maar 1 nodig heb.
  11. Wordt mijn verhaal dat ik dat heb terug gestuurd in twijfel getrokken, de opmerking daarbij is “ik geloof u op uw blauwe ogen maar kan dat niet controleren want het systeem zegt iets anders.”
  12. Al met al al zeker 6 uur aan de telefoon gezeten met medewerkers, een monteur langs geweest en het probleem duurt maar en duurt maar.

Ik heb het idee dat de monteur toevallig nog een los kastje in zijn auto had staan wat hij heeft gepakt toen het nieuwe kastje niet bleek te werken.  Dat kastje heeft een ander abonnements nummer  dan ik heb.

Via een reset naar fabrieksinstellingen zou ik het juiste abonnements nummer in moeten kunnen voeren, maar je begrijpt dat lukt dus niet. Het kastje reageert niet op de reset via het menu.

Dan blijkt dat het serienummer van het TV kastje ook niet overeen komt met de nummers die ik volgens het systeem in huis moet hebben.

Kortom: De monteur heeft niet gecontroleert of het probleem met het terug kijken was opgelost, heeft de info van het nieuwe tv kastje, serienummers etc niet in mijn dossier gezet. En heeft zoals ik er nu naar kijk een tv kastje van een andere klant dat waarschijnlijk niet goed werkte bij mij geinstalleerd.

De klantenservice kan het niet oplossen, de afdeling die het zou moeten kunnen via dat ticket blinkt uit in horen, zien en zwijgen.

DE oplossing zou volgens de overigens vriendelijke meneer van de klantenservice als volgt moeten zijn: Men gaat eerst kijken of de monteur de juiste werkwijze heeft gehanteerd, dan gaat men kijken bij welke klant dan het in het kastje geregistreerde abonnements nummer en serie nummer hoort, en dan gaat men pas mijn probleem oplossen.

Ik denk dat mijn probleem moet worden opgelost en dat men tegelijkertijd controleert of de monteur zijn werk juist heeft uitgevoerd, Maar nu ben ik de dupe van de burocratie van het kpn systeem.

En het is allemaal begonnen met de wissel van koper naar glas.

Dan de vraag: heeft iemand anders dit ook meegemaakt en hoe is dit opgelost ( of niet ) Zo ja hoe is het dan opgelost.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Ajrvd dank voor de foto! Zo te zien heb je een Arris VIP5202. Wat als je deze instructies volgt? 

Ik plak ze voor het gemak ook hier: 

Voor de Arris VIP5202

• Haal de stroomstekker uit de tv-ontvanger.
  • Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger en houdt deze ingedrukt. Doe tegelijk de stekker weer terug in de tv-ontvanger.
  • Blijf de stand-by knop ingedrukt houden totdat het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden). Laat de stand-by knop los wanneer powerlampje knippert.
  • Wacht totdat je de melding 'Welkom bij Interactieve TV!' ziet. Druk nu 2 keer kort op de knop bovenop de tv-ontvanger.
  • Het lampje moet groen branden. Druk nog een keer op de knop als het lampje rood brandt. Druk nu direct op de menu-knop op de afstandsbediening.
  • Je ziet een menu op je tv.
  • Ga met de pijltoetsen op de afstandsbediening naar ‘Software verwijderen’ en druk op OK. Je krijgt een pop-up, kies daar voor Ja.
  • Ga naar ‘Terug naar fabrieksinstellingen’ en druk op OK. Je krijgt een pop-up, kies daar voor ‘Ja’.
  • Ga rechts bovenin naar ‘Afsluiten’ en kies voor ‘Afsluiten zonder opslaan’. De tv-ontvanger gaat opnieuw opstarten en de nieuwe software downloaden.

Lukt het dan wel? 

9 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Ajrvd en welkom bij de KPN Community! Onhandig dat je die foutmelding blijft krijgen, dus goed dat je hier een topic voor aanmaakt. 

Zo te lezen is er al een hoop geprobeerd, maar helaas nog zonder succes. Dank voor de uitgebreide omschrijving! Dan vraag ik geen zaken dubbel uit. 
Ik weet niet om welk soort kastje het precies gaat, maar mocht het een TV+ Box zijn, dan kan je deze ook handmatig resetten zonder dat je dit via het menu doet. 
Ook voor de andere ontvangers kun je ze handmatig resetten

Zou je dit eens willen proberen? Ik ben benieuwd of het daarna wel goed staat. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 17, 2025

Hallo Sanne helaas zit er geen reset knopje op dit tv kastje.....

Dank voor je suggestie.

Ik blijf het vreemd vinden dat ik een onbekend abonneenummer in het kastje zie en dat het serienummer onbekend is.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 20, 2025

Hi ​@Ajrvd dank voor de foto! Zo te zien heb je een Arris VIP5202. Wat als je deze instructies volgt? 

Ik plak ze voor het gemak ook hier: 

Voor de Arris VIP5202

• Haal de stroomstekker uit de tv-ontvanger.
  • Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger en houdt deze ingedrukt. Doe tegelijk de stekker weer terug in de tv-ontvanger.
  • Blijf de stand-by knop ingedrukt houden totdat het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden). Laat de stand-by knop los wanneer powerlampje knippert.
  • Wacht totdat je de melding 'Welkom bij Interactieve TV!' ziet. Druk nu 2 keer kort op de knop bovenop de tv-ontvanger.
  • Het lampje moet groen branden. Druk nog een keer op de knop als het lampje rood brandt. Druk nu direct op de menu-knop op de afstandsbediening.
  • Je ziet een menu op je tv.
  • Ga met de pijltoetsen op de afstandsbediening naar ‘Software verwijderen’ en druk op OK. Je krijgt een pop-up, kies daar voor Ja.
  • Ga naar ‘Terug naar fabrieksinstellingen’ en druk op OK. Je krijgt een pop-up, kies daar voor ‘Ja’.
  • Ga rechts bovenin naar ‘Afsluiten’ en kies voor ‘Afsluiten zonder opslaan’. De tv-ontvanger gaat opnieuw opstarten en de nieuwe software downloaden.

Lukt het dan wel? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2025

Hoi Sanne, dank je wel. Ik heb die reset gedaan. Het abonnement nummer klopt nu wel. Maar het probleem blijft. Loopt vast bij het terug kijken van een programma, loopt ook vast als je een lopend programma vanaf het begin wil kijken. Terwijl wanneer ik de kpn tv+ App op de tv open alles wel goed gaat. Althans tot nu toe. Dus het probleem zit niet in de tv, niet in het modem, niet in het wifi netwerk.  Dus het lijkt me een tvkastje probleem. Alleen de klantenservice is en blijft stil en lost het niet op

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat in elk geval het abonneenummer nu weer goed staat, een stapje dichterbij. Dan het haperen nog, de foutcodes die je eerder kreeg (STB-ZAP-03/40462) krijg je nu niet meer? Of juist nog wel? 

Gebeurt dit bij alle programma's, of bij een bepaald programma? 
Ook ben ik benieuwd hoe de tv-ontvanger is aangesloten op je modem. Loopt er een internetkabel rechtstreeks van de één naar de ander, of zit er nog andere apparatuur tussen?
Mocht het om één internetkabel gaan, is er dan toevallig ook al een andere internetkabel getest?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 24, 2025

Het probleem blijft bestaan, de foutcode ook. Standaard loopt de verbinding via dvs1200, heb ook getest met een kabel ( nieuw ) rechtstreeks op het modem. 

Het maakt niet uit welk programma, ik heb random programma's geprobeerd.

In beide gevallen blijven de klachten inclusief foutcode.

Oh ja, 3 tot 4 weken geleden is er een ticket aangemaakt door klantenservice voor de afdeling tv en media. Die zouden het oppikken en oplossen. Maar je begrijpt: niets, nada geen bericht, geen contact en geen oplossing.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hmm, als je niks terug hebt gehoord zou ik verwachten dat het ticket nog open staat, maar dat duurt wel erg lang nu. 

Zou je je communityprofiel zo volledig mogelijk aan willen vullen en hier een seintje willen geven als je dit gedaan hebt? Dan kan ik nakijken hoe het met het ticket zit. 
Fijn dat je het met de kabel hebt getest. Dan gebeurt precies hetzelfde? Of merk je dan wel verbetering? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2025

Kabel of via dvs maakt niet uit. Streamen via kpntv+ app op de telefoon en op de tv gaat uitstekend. Heb een Android tv. Maar via tv kastje gast het niet goed. Ik maak mijn profiel compleet.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Check, dankje! Je profiel is nog leeg dus vul die gerust aan als het je lukt. Vergeet ook niet om op opslaan te klikken als je dit gedaan hebt. 🙂