Skip to main content
Vraag

Sinds twee maanden problemen met geluid bij Terugkijken

• September 14, 2026
  • 7 reacties
  • 71 keer bekeken

rationeel 2.0
Helper
Forum|alt.badge.img+2

@Alexandra van KPN 

Sinds een maand of twee hebben we problemen met onze Arris VIP 2952 TV onvanger. In eerste instantie merkten we dat bij de meest populaire kanalen het digitale geluid bij terugkijken wegviel. We moesten dan naar analoog geluid overstappen. In medio juli wilde ik dit al latent oppakken, toen had ik foto’s van de ontvanger en zijn status gemaakt. Zodoende weet ik die twee maanden interval. 

Sindsdien zijn er meerdere updates langsgekomen (ik schat in 4 of 5) en eigenlijk is het met de functionaliteit steeds meer bergafwaarts gegaan. Even een journaal terugkijken lukt niet goed meer door de haperingen. Die haperingen zijn steeds prominenter geworden. Of digitale (glas) of analoog geluid wordt gebruikt maakt niet meer uit. Onze noodgreep is dan om het kanaal voor mensen met beperkingen dan maar the gebruiken. Maar de Nederlandse voice over is niet echt onze keus.

Na een maand of twee zijn we er wel mee klaar. Nu begrijp ik dat we in aanmerking kunnen komen voor een vervangend exemplaar met wat meer geheugen? Hier willen we dan graag gebruik van maken!

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

7 reacties

• Topper
  • September 14, 2026

@rationeel 2.0 Je kunt via mijnKPN overstappen op TV+. Wil je dat echter niet, kun je 0800-0402 bellen en vragen om de VIP5202.

• September 14, 2026

@rationeel 2.0 Iedereen die Netflix gebruikt via de ontvangers die vervangen worden krijgen bericht als ze aan de beurt zijn. Tot op heden kan er geen verzoek gedaan worden voor een snellere vervanging. Verder heeft u diverse problemen, echter word er door u niet vermeld of u Netflix via de KPN ontvanger gebruikt. 

rationeel 2.0
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 15, 2026

Dank jullie beiden voor jullie reacties. Ik zal een belafspraak te maken met de KPN helpdesk om de  VIP5202 te regelen. Bedankt voor die tip.

We gebruiken thuis trouwens geen streaming diensten. Alleen TV met terugkijken (geen TV+ dus). Vanuit die situatie is een  VIP5202 dan een logische opvloging van wat we al gebruiken.

Bedankt in ieder geval allebei🙂

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@rationeel 2.0. Ik heb toch even een nieuw topic voor je vraag aangemaakt zoals je ziet, want jouw kwestie is wel interessant. 

Je geeft aan dat je ongeveer twee maanden geleden ontdekte dat het digitale geluid wegviel bij het Terugkijken. Dat kan helaas kloppen, want door een omzetting aan onze kant wat betreft de streams voor Terugkijken en opnames, is er ook wat veranderd aan het geluid. We zijn daar wel sindsdien druk mee bezig geweest om te herstellen en met de laatste NMC en HTML updates zou dit opgelost moeten zijn. 

Heb jij deze updates al binnen? Je kunt dit checken onder Instellingen en dan Informatie. 

Het kan zijn dat je inmiddels al je ontvanger hebt omgeruild en dat het daarmee ook opgelost is. Ik hoor graag van je wat de situatie nu bij jou is en of je nog vragen hebt :) 

rationeel 2.0
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 15, 2026

Ik ga dit even checken. 

Even als verdere context info:

• We hebben een Box 12 modem
  • Daarachter Netgear GS108Ev3 switch -  ( QOs mode - 802.1p/DSCP-base,  IGMP Snooping Status enabled)
  • En daarachter dan de  Arris VIP 2952
  • Totaal overbrugde afstand geen 2 meter. 

Software Status:

19 Juli 

• NMC-versie 9.0.241_1
  • HTML 6.247.915 

Vandaag:

• NMC-versie 9.0.246_1
  • HTML 6.247.915

Ik hoop dat je dit wat informatie geeft. We zouden dus wel up to date moeten zijn. Vanavond was de status bij het NOS Journaal nog ongewijzigd, zoals eerder toegelicht.

P.S. Nog geen verzoek voor de  VIP5202 gedaan. Vandaag nog niet aan toegekomen.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 15, 2026

Heb je geprobeerd de Arris rechtstreeks op de Box 12 aan te sluiten? (Al was het maar uit te sluiten dat de geluidsproblemen onverhoopt toch iets met de switch te maken hebben, hoe onwaarschijnlijk ook.)

Je krijgt ook geen geluid via de tv (HDMI) neem ik aan?

Of alleen via optical / analoog? Hangt daar een stereo of 5.1 versterker aan?

Hoe staat de Geluidsprioriteit nu ingesteld in de Arris? HDMI en Optical?

rationeel 2.0
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • September 16, 2026

@Arjan van KPN 

Telefoonnnummer  0800-0402 is voor ons een koude kermis ervaring.

• Tracht je het nummer te bellen dan kom je automatisch bij een AI bot met beperkt begripsvermogen terecht zonder bypass mogelijkheid voor een fysieke medewerker.
  • Maak je een belafspraak, dan gaat je telefoon een keer af, en zodra je opneemt wordt er direct neergelegd. 

Sowieso regel ik dit soort zaken liever schriftelijk. Hierbij mij verzoek die Arris VIP 2952 te (laten) vervangen voor een VIP5202. Hopelijk kan dit zo geregeld worden.