Skip to main content
Vraag

Slecht beeld op LG tv icm TV+ Box. Welke instellingen moet ik gebruiken?

• May 8, 2026
  • 11 reacties
  • 81 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Een paar weken terug een nieuwe TV gekocht: LG 5G 65 inch. Pracht TV.
Op dat moment had ik een hussel abonnement, een glasvezelaansluting en de ontvanger bekabeld aangesloten. Het beeld was perfect: helder en scherp. Veel beter dan de oude TV.
Een paar dagen geleden overgestapt naar TV+ en ik krijg het beeld niet goed. Het is flets, onscherp. Ik heb diverse instellingen geprobeerd zowel met de TV AB als met de AB van KPN, maar geen goed resultaat te behalen. Inmiddels weet ik niet meer wat te doen.
Kan iemand aangeven welke instellingen ik moet gebruiken om een perfect beeld te krijgen? 
Zou het ook nog aan het modem kunnen liggen:Experiabox V10.
Zoals vermeld:
Nieuwe TV, glasvezel aansluiting en bekabeld aangesloten op de experiabox, HDMI van ontvanger naar TV.
Zoals het nu is heb ik spijt te zijn overgestapt naat TV+
Heel graag goede suggesties.

11 reacties

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Ik ben niet de lokale expert op TV gebied, maar kan wel de basis voor je uitsluiten. De experiabox wordt gewoon nog ondersteunt dus daar zou het in theorie niet aan moeten liggen. 

• Heb je de bijgeleverde (ultra) HDMI kabel gebruikt? Zit er nog een HDMI splitter tussen? 
  • De tip die ik vaak voorbij zie ik komen is de beeldschermodus aanpassen, van unicast naar multicast of andersom.

Ik weet zeker dat iemand met veel verstand van TV zo nog even bij je terugkomt, maar misschien helpt dit voor nu! 

Trouwens, ik heb net even de TV gegoogled en wat een prachtige aankoop is dat! Heel veel plezier met je nieuwe TV!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

En kijk vooral even naar de instelling HDR. Verder kun je volgens mij het best alle beeldverbeteraars op de LG uitzetten.

• Nieuwkomer
  • May 8, 2026

Kijk bij  beeld instellingen externe bronnen en verander die en kijk dan, op mijn Samsung moet ik na loskoppelen kastje en weer aansluiten dit steeds opnieuw instellen 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026
  1. Zet op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv ontvanger) HDR op automatisch en kies HDR10 als voorkeur.
  2. Zet hem op Multicast en kies voor beste beeldinstellingen.
  3. Heb je koper of glasvezel? indien koper, wat is jouw echte downloadsnelheid.

Nee, het kan niet aan de KPN modem (router) Experiabox V10 liggen.

De UTP kabel naar de DIW7022 moet wel in 1 of 2 zitten (hoewel het in 3 of 4 ook goed moet werken)

Meestal ligt het aan de HDR in de DIW7022.

Als die aanstaat, heb je geen mooi en goed beeld.

Zie mijn tip bij 1.

Ook een slechte HDMI kabel kan het probleem zijn.

Als de HDMI connector er scheef inzit, kan dat ook voor dit soort problemen zorgen.

Kijk of hij in de tv en in de DIW7022 goed erin zit.

Gebruik bij voorkeur HDMI 1 ingang op de tv.

Het beste kan je hem niet op de HDMI eARC ingang doen.

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Gaat het om tv-uitzendingen, of Netflix ed met de tv+ box app. Bij mij zijn de tv- uitzendingen prima, maar de Netflix- en HB0-app van mijn tv (LG OLED) zijn duidelijk beter dan die van de tv+ box.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Gaat het om tv-uitzendingen, of Netflix ed met de tv+ box app. Bij mij zijn de tv- uitzendingen prima, maar de Netflix- en HB0-app van mijn tv (LG OLED) zijn duidelijk beter dan die van de tv+ box.

Zie deze topic.

Probleem Netflix kan je tijdelijk oplossen door IPv6 uit te zetten op de KPN modem (router)

Maar deze topic gaat over slecht beeld en dat is heel wat anders.😉

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

​@joop2011 Wel goed lezen, hoor. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Kom net thuis en ben verrast door het aantal reacties. Dank daarvoor.
Ik ga ermee aan de gang aan laat jullie het resultaat weten.

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Eerst even wat antwoorden op de diverse vragen/opmerkingen:
 Ik gebruik de bijgeleverde HDMI kabel, geen spliiter o.i.d.

Het gaat om TV-uitzendingen, Netflix en HBO kijk ik nooit (tot nu toe)

Wat heb ik inmiddels gedaan:

Beeldinstelling van LG teruggezet naar standaard.

Unicast en multicast omgewisseld (nu multicast)
 HDR10 ingesteld
 Uitgang 1 gekozen op router

De V10 gereset.

Resultaat: aanmerkelijk beter beeld.
 Het geluid vergt nog enige aandacht maar daar kom ik wel uit en anders kom ik hier weer terug.

Moet nog even een avondje kijken, maar ben op het moment zeer tevreden.
 Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

​@joop2011 Wel goed lezen, hoor. 

Wat bedoel je, jij hebt het over Netflix en daar gaat deze topic helemaal niet over.😉

Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 9, 2026

Nog wat gefinetuned (contrast, helderheid etc.) en het beeld is naar mijn volle tevredenheid.
Toch mooi zo’n forum waar je dit soort vragen kwijt kunt.
Bedankt iedereen.