Skip to main content
Beantwoord

Slecht beeld op nieuwe Samsung TV

• November 18, 2025
  • 5 reacties
  • 94 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb sinds kort een nieuwe Samsung 4k TV. De eerste paar dagen was het beeld gewoon goed. Maar ineens, zonder dat er wat is aangepast was het beeld heel slecht.

TV box uiteindelijk een "frisse start” gegeven en toen het was verholpen. Maar nu, een dag later weer hetzelfde probleem. Frisse start helpt niet meer. Kijken via streaming apps en Tv menu is gewoon goed, het probleem is alleen met de KPN box. Ik heb geen idee waar dit aan ligt en wat ik eraan kan doen?

Beste antwoord door ajeto

Het bleek dat de HDR op de kpn box op altijd aan stond. Als ik deze op auto of uit zet is het probleem verholpen. Wel vreemd want ik zit nooit aan die instelling. Kan het zijn dat de TV deze instelling wijzigt? Heb er met de vorige TV nooit last van gehad.  

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 18, 2025

Hmm, typisch. 

Welke ontvanger heb je?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 18, 2025

Hoe is je tv ontvanger verbonden met het modem?  Rechtstreeks met een ethernet kabel, of zit daar nog iets tussen?

Misschien zit er iet niet helemaal lekker in je thuisnetwerk. Kun je de hele keten eens herstarten (2 minuten stroomloos maken), te beginnen met het glasvezelkastje als je dat hebt, dan het kpn modem, als laatste de tv ontvanger.

Als je een TV+ box of Soundbox hebt, zou je naar de Geavanceerde beeldinstellingen kunnen kijken in de Kennisbank

Check ook of Videomodus Multicast en Automatisch beste kwaliteit Actief is in de Basis beeldinstellingen, die laatste wil nog wel eens uitgezet worden als je van videomodus wisselt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 19, 2025

Heb je de HDMI kabel al eens omgewisseld? Soms helpt ook losmaken en weer insteken.

Doe dat wel aan beide zijden. En wat bedoel je met heel slecht beeld? Kun je dat uitleggen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • November 19, 2025

Het bleek dat de HDR op de kpn box op altijd aan stond. Als ik deze op auto of uit zet is het probleem verholpen. Wel vreemd want ik zit nooit aan die instelling. Kan het zijn dat de TV deze instelling wijzigt? Heb er met de vorige TV nooit last van gehad.  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 19, 2025

Was de vorige tv ook al een 4k televisie?

Een FHD televisie negeert HDR, dus zullen je er  daarop ook geen last hebben. 

Bij UHD en 4k materiaal voorzien van HDR resulteert het aanzetten ervan tot mooier beeld. Maar als HDR (weergave) aan staat en het materiaal heeft het niet geeft het een grauwe sluier.