Skip to main content
Vraag

Slecht geluid bij preview bovenin als ik de tv aanzet

• November 2, 2025
  • 8 reacties
  • 94 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi,

Sinds afgelopen woensdag zijn wij overgestapt van Odido naar KPN en nu ook met het TV pakket erbij (bij Odido keken we met NlZiet). Alles werkt zo’n beetje als verwacht, alleen als we KPN+ en de tv aanzetten hebben we rechts boven in een preview van het eerste kanaal (NPO 1) met geluid. Alleen is dat geluid onvoorstelbaar slecht. Heel fragmentarisch en blikkerig. Kan ik daar iets aan doen?

8 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

Ik denk dat u de KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebt?

Of heeft u de soundbox?

Is het geluid via de tv, soundbar of (als u die heeft) de soundbox?

Hoe is de KPN tv ontvanger verbonden met de KPN router (Box12 of box14)? of te wel wat zit daar precies allemaal tussen?

En zit de HDMI kabel in HDMI 1 van de tv? (dat is meestal de beste keuze)?

En zitten beide HDMI connectoren er goed in? (zowel in de tv als in de KPN tv ontvanger)

Hoe is het geluid, als je naar de zender (met vol beeld) gaat? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 2, 2025

Dank voor je reactie. Allereerst: bij gewoon TV (vol scherm) kijken is het geluid prima, het is dus alleen in de preview op het hoofdscherm.

Ik heb de KPN TV+ box, weet niet of dat inderdaad de Sagemcom is. Is mooi weggewerkt, dus kan ik ook niet makkelijk even bekijken.

Geluid gaat via de Sonos Playbar (met twee sateliet speakers en een bass woofer).

Ethernet loopt via twee switches (allebei voldoende snel: gigabit)

HDMI zit inderdaad in poort 1 van de TV (Samsung Frame)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 2, 2025

Het is wel heel erg belangrijk dat de switches IGMP snooping ondersteunen.

KPN tv+ box is inderdaad de Sagemcom DIW7022.

Als geluid goed is bij vol beeld, dan is er niets aan de hand.

Waarom het geluid minder goed is als u nog de pictogrammen van de zender ziet, is vreemd. Maar in mijn ogen niet belangrijk, want op die manier kijk je geen tv (ga ik vanuit).

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 2, 2025

Is ook niet echt belangrijk, maar wel vreemd, dus ik vroeg me af of er iets tegen gedaan kan worden. Vooralsnog niet begrijp ik. Bedankt voor je antwoord.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Bob Visser, welkom op onze community! En bij ons als klant 😊, ik ga deze vraag even bij mijn collega's leggen. Ervaar je ook verschil tussen dat geluid en dat van live TV als je gewoon de speakers van de TV gebruikt? Je hebt je soundbar aangesloten op de TV denk ik, hoe heb je de instellingen daarvan staan? En van onze ontvanger?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@Bob Visser is de situatie inmiddels verbeterd?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 21, 2025

Eerlijk gezegd weet ik dat niet: we zijn opgehouden met gebruiken van KPN TV en ik ga zo snel als kan mijn abonnement ook wijzigen en Televisie er uit doen.

Voordat we het TV abonnement kregen, gebruikten we NLZiet en daar gaan we ook weer naar terug.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah okay, dat is jammer. Mocht je het nog eens willen proberen dan weet je ons te vinden! Je kunt deze wijziging (na de eerste maand) via je MijnKPN doen of telefonisch. Daarvoor kun je online een belafspraak maken.