Skip to main content
Vraag

Slechte beeldkwaliteit bij afspelen van opgenomen programma's

• 7 januari 2025
  • 22 reacties
  • 173 keer bekeken

Zoals vermeld; opgenomen programma’s worden vaag afgespeeld. Tv volledig uitschakelen en het probleem is weg. Maar na korte tijd is het probleem er weer. Bij normaal afspelen staat het beeld en geluid ook vaak stil. Dramatisch. 

22 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13052 reacties
  • 8 januari 2025
  1.  Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Of kijk je via de KPN tv app op de Smart tv?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 12 januari 2025

HI @Hendrik Jan Vos, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door Joop, waarvoor dank. Ook ik ben benieuwd naar je antwoord op de gestelde vragen. Ik hoor graag van je. 

joop2011 schreef:
  1.  Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Of kijk je via de KPN tv app op de Smart tv?

Mijne heren,

Excuus voor de late beantwoording.

Wij hebben een KPN Box 12b van Sagemcom.

Ter informatie:

Het Wifi lampje op dit apparaat staat heel vaak te knipperen.

Tijdens het tv kijken staat het beeld zeker enkele keren per avond stil

Terugkijken gaat zeer slecht. Soms al bij de start een slecht (vaag) beeld.

Bij vooruit spelen kan je al zien dat het fout gaat omdat het achterliggende beeld niet meeloopt. Daardoor nauwelijks vast te stellen wanneer bijvoorbeeld de reclame voorbij is en je beeld opnieuw wil afspelen.

Alle methodes dit te corrigeren (loskoppelen modem/opnieuw opstarten etc) lopen steeds op een mislukking uit. Modem defect?

Een tv is bekabeld aangesloten, de tweede over wifi, Deze laatste laat soms ook direct bij aanzetten een vaag beeld zien.

Alle problemen komen en gaan spontaan maar bederven het plezier om naar de tv te kijken.

PS: wij hebben GEEN glasvezel maar ouderwetse kabel.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13052 reacties
  • 19 januari 2025

Ok, de Router is de Box12.

Je hebt nog koper (kabel denk ik eerder aan Ziggo, coax, maar dat heeft KPN niet).

Maar welke KPN tv ontvanger heb je?

1 is met UTP kabel aangesloten, zit daar verder niets tussen?

Wifi lampje op de Box12 knippert vaak zeg je, dat is volgens mij niet goed.

Heb je ook de klantenservice van KPN al gebeld?

Gratis (vanaf morgen) op 0800-0402)

PeterG
Superuser
  • 61758 reacties
  • 19 januari 2025

Het modem is niet zo interessant. Wel welk kastje bij je tv staat. Of gebruik je de app in je televisie? indien dat laatste welke tv (merk én type).

Kastje bij tv kan zijn Arris VIP2952 of VIP5202, Arcadyan HMB2260, Sagemcom DIW7022 (ook wel TV+).

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 22 januari 2025

Hi ​@Hendrik Jan Vos, het is inderdaad belangrijk om te weten welke ontvanger je hebt. Ook goed om te weten, hoe is de ontvanger aangesloten? Rechtstreek met een kabel op de modem, of zit hier nog een switch tussen? Of toch draadloos dus via WiFi?

Goedemiddag,

Gisteren is de leverancier van de tv’s geweest.

De Netgear switch na het modem is opnieuw ingesteld. Nooit geweten dat dit kon.

De problemen lijken daarmee opgelost. Het beeld van de tv heeft gisteravond “slechts” éénmaal stilgestaan. Geen beeldverstoringen. Echter lijkt het wel dat geluid en beeld niet volledig synchroon meer lopen. Ik hou de vinger aan de pols met de leverancier.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 28 januari 2025

Fijn dat je ons hier op de hoogte houdt en dat het nu beter werkt. Ik vind het wel vreemd dat het nu niet helemaal synchroon loopt na her resetten van de switch. 

Welke switch is dit precies? En maak je ook gebruik van een soundbar of home cinema? 

Update: de problemen lijken toch weer volledig terug doch in iets verminderde mate. 
De switch is van Netgear en wordt binnenkort door de tv-installateur door een nieuwe vervangen. Ik houd jullie op de hoogte. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 3 februari 2025

Hi Hendrik, hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Heeft het vervangen van de switch geholpen? 

De switch is verwijderd door de tv-installateur, want bleek overbodig.

Maar het probleem is gebleven.

Vandaag contact gehad met KPN.

Willen eerst van alles met je doornemen “want het probleem ligt eigenlijk nooit bij ons”.

Nadat verteld is dat de tv-installateur al alles heeft bezien, dat drie tv’s met alle dezelfde Sagemcom kastjes  geloven ze dat eigenlijk nog niet.

Uiteindelijk zenden ze vandaag (na een 10 minuten durende ruggespraak!!) dan toch maar een nieuw modem, maar geloven eigenlijk niet dat het probleem door het modem  ontstaat. Moet  het modem eerst inleveren bij het Post.nl punt alvorens je het nieuwe krijgt.

Je voelt je behandeld als oplichter die alleen maar uit is op een nieuw modem.

Ik wil alleen maar goede tv maar KPN denkt daar kennelijk anders over.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 5 februari 2025

Dit is inderdaad vreemd, op 3 ontvangers zonder switch ertussen. Voor de zekerheid, je hebt dit dus op alle 3 ontvangers? 

Zou ik ook mee mogen kijken? Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Beste Alex,

Wil even enkele dagen beeld- en geluidskwaliteit van alle drie tv’s aankijken na de update.

Je mag van ons zeker meekijken, geen probleem als dat kan.

Het probleem natuurlijk is dat het sporadisch (vandaag op één tv tot nu toe geen probleem) maar helaas frequent voor komt.

Ik meld mij graag zsm.

Alex, een update.

Tot nu toe “werkt” de update. Eén tv heeft tot nu een keer “stil” gestaan.

Alleen het beeld is iets verslechterd maar daar kan per tv wellicht wat in worden bijgesteld.

Echter een ander probleem doet zich voor.

Een niet bekabelde wifi-versterker heeft er volledig de brui aan gegeven. Start even op in het groen, gaat daarna groen knipperen en gaat slapen in het rood. Andere plaatsen gezet: geen connectie.

Dat is ook een groot probleem gewest toen wij hier 7 maanden geleden kwamen wonen. Er waren drie opeenvolgende bezoeken van een KPN-monteur voor nodig om deze versterker te laten functioneren, 

Geen idee hoe hier verder mee; wellicht dat een goede monteur van de KPN dit probleem kan oplossen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 10 februari 2025

Dat is vreemd en vooral irritant. Jij hebt meerdere SuperWiFi's dus? Zou je de SuperWiFi die problemen geeft kunnen omruilen met eentje die wél goed werkt? Het kan ook zijn dat die SuperWiFi defect is natuurlijk, maar daar ga ik in eerste instantie niet vanuit. Wat je in ieder geval kan doen is met een schone lei de SuperWiFi's koppelen en kijken of de versterker dan goed wordt gekoppeld. Zie hieronder hoe je dit doet. 

Beste Alex, bedankt voor jouw informatie.

Stand van zaken:

De tv’s werken veel beter dan voor de update. Een enkele keer staat het beeld stil, maar dat schijnt gebruikelijk te zijn.

Vervorming van het beeld tot nu één keer geschied.

Het nieuwe modem derhalve niet opgehaald en is terug naar KPN.

Eén bekabelde Wifi-versterker functioneert goed. Maar het tweede weigert elke dienst. Getracht te installeren volgens jouw aanwijzing, maar versterker heeft de kleur paars niet uitgevonden: 

vast groen, knipperen groen en daarna permanent rood.

Heb de beide versterkers omgeruild in huis en dan functioneert de “defecte versterker” perfect. Gebeld met KPN en uitgelegd dat bij de installatie vorig jaar er drie bezoeken van monteurs van de KPN nodig waren deze tweede versterker aan de praat te krijgen.

De dame van KPN verzoekt mij nu 20 km te rijden naar een KPN winkel om te laten bekijken of de versterker wel functioneert!! Ik weet dus zeker dat daar niets mis mee is want hij heeft het tot de update goed gedaan. Het heeft te maken met de plaats in ons appartement en daarvoor had de laatste monteur van de KPN de juiste oplossing.

Als dat zo is mag ik dus terug naar huis en komt er tegen betaling van €80 een monteur van de KPN. 

Ik vind dit echt te gek voor woorden. De service van KPN is beneden alle peil.

Ben blij dat Delta inmiddels de glasvezelkabel in de straat heeft aangelegd; kan niet wachten om over te stappen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 17 februari 2025

Kortom: als je de versterker omruilt heb je precies hetzelfde probleem, dus het probleem blijft op 1 locatie ongeacht de versterker. Dan lijkt het mij ook niet dat dit aan de versterker ligt maar aan de locatie zelf. Kun je proberen om die versterker dichterbij de modem te plaatsen? 

Een enkele keer gaat het modem nog in de fout met haperend beeld of vervorming.

Wat nu het meeste stoort is dat beeld en geluid niet synchroon lopen en dat uiteraard op alle tv‘s. 

Ga in het weekend wel het werk voor de KPN doen, namelijk de tweede versterker aan de praat proberen te krijgen. 
Zal daartoe de handleiding van de KPN opnieuw volgen maar heb er een hard hoofd in. 

Alex, het is nauwelijks te geloven, maar ik heb de laatste versterker toch “aan de praat” gekregen.

Overal in huis nu goede wifi.

Wat blijft is dus op de tv’s:

elke dag wel een paar keer stilstaand beeld

een blijvend probleem dat beeld en geluid niet synchroon lopen

nog slechts een enkele keer een vervaagd beeld voor een kort moment.

Moet ik met deze storingen maar leren leven?

Dan is het abonnement van KPN zeker zijn geld niet waard.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 27 februari 2025

Fijn om te zien dat dat in ieder geval werkt nu. Het uit syn lopen van beeld en geluid herken ik echter niet. Je gaf aan dat dit op 3 televisies gebeurt met 3 verschillende kastjes? Maak je ook gebruik van een geluidssysteem/soundbar? Zo ja, ervaar je dit ook al je het geluid via de boxen van de televisie afspeelt?

Wij zijn weer een beetje blij. 
Het is inderdaad alleen bij de tv waar een Sonos geluidssysteem met soundbar aan gekoppeld is. 
wat zou hier aan te doen zijn?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 23592 reacties
  • 3 maart 2025

Dat dacht ik al, daar loopt daar iets niet helemaal lekker. Probeer dit eens in de instellingen van de Sonos of anders op de box zelf. Je kunt het geluid daar vertragen namelijk. Dan moet het geluid op dit moment voorlopen. 

Reageer