Skip to main content
Vraag

Slechte beeldkwaliteit Eurosport 2 via app

• August 25, 2025
  • 18 reacties
  • 196 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hi KPN,

Jullie zijn echt geweldig bezig met de beeldkwaliteit van ESPN en Ziggo Sport, heel blij mee! Via de app ziet dit er tegenwoordig heel goed uit, dus de wijzigingen hebben zeker geholpen. Maar met Eurosport blijven jammer genoeg wel achter.

Via de app ziet vooral Eurosport 2 er écht niet uit. Bij het tennis van de US Open is dit nu heel duidelijk te zien. Eurosport 1 is misschien niet geweldig maar wel acceptabel. Eurosport 2 daarentegen is via de app echt niet om te doen, het beeld is veel te stroperig. Ik denk dat jullie die nog uitzenden met 25 frames per seconde en dat is vooral bij sport met snelle beweging (voetbal, tennis) erg lelijk. ESPN, Ziggo Sport en Eurosport 1 zijn veel vloeiender, waarschijnlijk omdat jullie die uitzenden met 50 frames per seconde.

Hopelijk kunnen jullie Eurosport 2 via de app gaan doorgeven met dezelfde specificaties als Eurosport 1. Nog mooier zou zijn als beide kanalen van Eurosport dezelfde specificaties gaan krijgen als ESPN en Ziggo Sport.

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 25, 2025

Hallo ​@Sarah_NL ,

Ik kan jouw reactie goed plaatsen. Eurosport kijkt pas echt fijn als dat in de beste beeldkwaliteit kan. Nu heb ik zelf geen pluspakket, maar volgens de zenderlijst wordt Eurosport 2 niet in HD uitgezonden. En ja, dan is de beeldkwaliteit onder de maat. 

https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2xby/1BXzknsNehkVBnYlgkLmEM/034080ef827053d6216feee7d3e530be/tv-_en_radiozenders_Interactieve_TV_2.8.pdf

Zelf kijk ik bewust via Digitenne naar Eurosport 1. Daar is de beeldkwaliteit op die zender duidelijk beter dan via KPN TV. Helaas is Eurosport 2 op Digitenne niet beschikbaar. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

Eurosport 2 in het pluspakket is gewoon in HD.

Maar hij was tijdelijk gratis te zien via het standaardpakket en daar was hij in SD.

Bron.

P.S.

Via de KPN app is de stream zo wie zo veel lager dan via de KPN tv ontvanger.

I.v.m. jullie, zie hier.

• August 27, 2025

Ik krijg opeens foutmeldingen bij mijn Facebook-login, dus maar even met een nieuw account. ​@KPN Kunnen jullie mijn Facebook-login fixen of is dit een algemeen probleem?

Dank voor jullie reacties. ​@joop2011 Wat je zegt klopt natuurlijk, de streams zijn via de app sowieso van een lagere kwaliteit dan via de tv-ontvanger.

Maar waar het hier even om gaat is dat via de app Eurosport 2 in een beduidend mindere kwaliteit wordt doorgegeven dan Eurosport 1 via de app. En daar zie ik niet echt goede reden voor. Vooral de frame rate is belabberd waardoor bijvoorbeeld tennis echt niet te doen is. Misschien is het gewoon een foute instelling aan de kant van KPN?

Eurosport 2 via de app doorgeven in dezelfde specificaties als Eurosport 1 via de app is wat mij betreft al voldoende, want Eurosport 1 is gewoon acceptabel en vloeiend. Je mag toch verwachten dat een sportzender waarvoor je extra betaalt in enigszins redelijke kwaliteit wordt doorgegeven, zeker nu je tegenwoordig het tv-product ook zonder kastje kunt afnemen.

Hopelijk kan ​@KPN hier naar kijken.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Sarah_NL ​@Sarah-NL.

Ik heb ook even in de KPN TV+ app gekeken, maar ik zie daar geen verschil tussen Eurosport 1 en 2. Ook collega's van mij zien geen verschil. Beeld is scherp, helder en snel. Ook in de KPN TV+ app voor Smart TV zie ik geen verschil.

Over welke app heb jij het?

• August 27, 2025

Dank je Denise! Wij kijken ook via de Smart TV app.

Mijn vriend heeft het kunnen meten. Resolutie en bitrate zijn gelijk voor Eurosport 1 en 2, namelijk 1920x1080 en 6 Mb/s.

Maar er is één verschil, namelijk de frame rate.

Voor Eurosport 1: 50 frames per seconde.

Voor Eurosport 2: 25 frames per seconde.

ESPN, Ziggo Sport, Viaplay TV en de zenders van de NPO, RTL en Talpa worden ook allemaal met 50 frames per seconde doorgegeven via de app.

Minder belangrijke zenders vaak met 25 frames per seconde (bijvoorbeeld W-Sport en Comedy Central). Dat is voor zenders met films en series helemaal niet zo erg. Maar voor sportzenders met veel snelle actie kun je eigenlijk niet zonder 50 frames per seconde.

Misschien is niet elk oog er even gevoelig voor. Maar als er tegelijkertijd tennis bezig is op Eurosport 1 en Eurosport 2, dan is het verschil overduidelijk. Hopelijk kan Eurosport 2 ook naar 50 frames per seconde.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 27, 2025

De framerate is op Eurosport 2 via de app net zo knudde als bij sport via Star Channel. De tennisbal bij US Open vliegt schokkerig door het beeld. 

En ​@Noordzee . Die opmerking over HD Eurosport 2 nav de pdf heb je al eerder gemaakt. Ook toen heb ik je aangegeven dat de HD/SD aanduidingen via de pdf bij veel zenders, waar onder Eurosport 2, niet klopt. ( ​@Denise van KPN )

Deze zender en een aantal anderen is al zeker 4 jaar HD.

Raadpleeg de kpn niet de pdf hieromtrent. En op de site staat bij de zenders al helemaal niet of het HD is.

Ik geef het op de mijne nog wel aan. Dan is het bold.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-kpn-2/

Site kpn zonder HD aanduidingen http://kpn.com/zenders

• August 27, 2025

Misschien vinden we hier de verklaring voor de lage frame rate bij Eurosport 2: https://community.odido.nl/tv-493/verzoek-vraag-over-eurosport-2-376068

Odido ontvangt Eurosport 2 vanuit de leverancier met maar 25 fps (Eurosport 1 wel met 50 fps). Volgens Odido geldt dit voor de meeste providers. Odido noemt de zender daarom ook geen "Full HD".

Misschien heeft KPN met dezelfde beperking vanuit de leverancier te maken? Eurosport 2 bestaat in ieder geval wel met 50 fps want via de HBO Max app wordt het wél in die kwaliteit doorgegeven. Het zou leuk zijn als KPN dat ook voor elkaar weet te krijgen.

• August 27, 2025

@PeterG Gelukkig iemand die mijn probleem herkent en erkent! 😁

Star Channel wordt in de app inderdaad ook met 25 fps doorgegeven. Dat kunnen we hier meten.

Dus ik denk dat we de verklaring hebben voor schokkerige en stroperige sportbeelden via de app: op verschillende zenders een te lage frame rate van 25 fps. Breng je die naar 50 fps dan wordt het echt een stuk beter.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 27, 2025

Op Star Channel is tegenwoordig op vrijdag ook een wedstrijd uit de KKD. Zelfde 'schokkerige' effect via de smart-tv app.

Ik kijk nu via de DIW7022 op unicast. Dat lijkt me ook maar 25 fps op Eurosport 2.

De bal heeft ook wat schokkerigs. 

Via multicast is het prima. Je zoú dus zeggen dat kpn Eurosport 2 wel 50 fps binnen krijgt. 

Net als bij Star Channel overigens. 

• August 27, 2025

Ja, ik zie dat exact hetzelfde probleem hier ook wordt besproken, voor allerlei verschillende zenders: 

Blijkbaar toch best een bekend probleem voor veel mensen.

Edit. Oh ​@PeterG noemt dezelfde link hierboven al.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 27, 2025

De framerate is op Eurosport 2 via de app net zo knudde als bij sport via Star Channel. De tennisbal bij US Open vliegt schokkerig door het beeld. 

En ​@Noordzee . Die opmerking over HD Eurosport 2 nav de pdf heb je al eerder gemaakt. Ook toen heb ik je aangegeven dat de HD/SD aanduidingen via de pdf bij veel zenders, waar onder Eurosport 2, niet klopt. ( ​@Denise van KPN )

Deze zender en een aantal anderen is al zeker 4 jaar HD.

Raadpleeg de kpn niet de pdf hieromtrent. En op de site staat bij de zenders al helemaal niet of het HD is.

Ik geef het op de mijne nog wel aan. Dan is het bold.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-kpn-2/

Site kpn zonder HD aanduidingen http://kpn.com/zenders

​@PeterG ,

Maar als KPN het niet aanpast, dan blijf ik uitgaan van de pdf op de website. Misschien wil ​@Denise van KPN dit laten aanpassen? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 27, 2025

Dan geef je dus bewust foute informatie aan vraagsteller die dat niet weten, ​@Noordzee .

En we zitten hier niet om bewust foute informatie te geven. De superusers al helemaal niet! Nogal dom vind ik dat.

Meldt dit via de juiste topic (fouten op de website), maar ga niet andere klanten hiermee belasten.

Ik had hier eerst nogal wat krachttermen gebruikt, maar voor plaatsing herschreven. Dan weet je dat.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 27, 2025

Nee PeterG, niet bewust. Ik zocht het van de week op, op de website, want ik heb het pluspakket zelf niet en kan dat ook niet checken. 

Maar veel belangrijker: KPN hoort het op de website correct weer te geven. Dan voorkom je dit soort dingen. 

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 31, 2025

RTL Duitsland zendt nu ook de F1 uit. Doet pijn aan je ogen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

@Sarah-NL Duidelijk! Ik heb intern navraag gedaan wat hierin de mogelijkheden zijn.

@PeterG ​@Noordzee Ik heb intern feedback ingediend op het document. Hopelijk wordt dit snel aangepast. :)

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • September 4, 2025

Bedankt voor de feedback 😜 De PDF zou nu weer overeen moeten komen met kpn.com/zenders. Ben nog een paar tegen gekomen die inmiddels (of al lang) HD zijn. En ik heb voor de consistentie overal “HD” erbij gezet waar een sterretje staat. Dat was wat willekeurig.

Maar het kan natuurlijk zijn dat ik alsnog wat heb gemist. Dan weten jullie de mods hier wel te vinden. En zij mij. ✌🏽

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 4, 2025

Gezien. Nou, ja. Alleen even Eurosport 2 gezien. Daar staat nu HD bij in de pdf inderdaad. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank je ​@Paul van KPN! Leuk ook dat je hier laat weten dat je het document hebt aangepast.😁