Skip to main content
Beantwoord

Slechte geluidskwaliteit op tv-ontvanger sinds enkele weken

• July 30, 2026
  • 59 reacties
  • 791 keer bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@Widajono. ​@Heliam en ​@Lexie68. Ik heb jullie een privébericht gestuurd over de geluidsproblemen. Zouden jullie daar eens naar willen kijken? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 7, 2026

Het geluidsniveau dat we horen als we een opname bekijken, moet door een update hoger ingesteld worden zodat het gelijk is aan het geluidsniveau dat we horen als we een directe uitzending bekijken.

Ja precies dat!

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • August 12, 2026

Inmiddels een update geïnstalleerd en het probleem met het geluid van opgenomen programma's en terugkijken is opgelost. 

Heel fijn!!

Wilma

• Slimmerik
  • August 12, 2026

Inmiddels een update geïnstalleerd en het probleem met het geluid van opgenomen programma's en terugkijken is opgelost. 

Heel fijn!!

Wilma

Prima, Wilma. Dat heb ik intussen ook geconstateerd, maar er is nog wel een probleem. Het hangt ervan af wat je allemaal in je tv-pakket hebt. BBC-kanalen blijken nog problematisch in sommige gevallen. De technische ploeg is hier nog mee bezig.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 14, 2026

Bij ons gaat het ook niet vlekkeloos; wanneer je een programma (live of opgenomen) even op pauze zet dan is er daarna even geen geluid. 

Het geluid van Netflix is nu bij mij héél zacht, ga even in het andere topic lezen wat ik daar aan kan doen

• Slimmerik
  • August 14, 2026

Bij ons gaat het ook niet vlekkeloos; wanneer je een programma (live of opgenomen) even op pauze zet dan is er daarna even geen geluid. 

Het geluid van Netflix is nu bij mij héél zacht, ga even in het andere topic lezen wat ik daar aan kan doen

Prima, laat weten of er iets is dat helpt. Ik heb namelijk twee tv-ontvangers, een via een Denon receiver heeft nu een geluidsvolume van opnamen die vrij gelijk is aan dat bij direct kijken/luisteren. Mijn andere tv-ontvanger aangesloten op een Sony receiver heeft een geluidsvolume dat met minstens 7 drukjes op de knop omhoog gehaald moet worden. De vraag is dan of dat aan de receiver ligt, en het is opvallend dat het bij de BBB-kanalen het grootste verschil in volume oplevert.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 11, 2026

Ik vind het toch erg vervelend worden dat het geluid 2 of 3 seconden weg is als je na een pauze een opname weer start. 

Daarbij is het menu héél erg slooooooom, stopzetten, opname verwijderen en terug naar menu duurt een halve minuut (lijkt wel). 

Doorspoelen ziet er ook vreemd uit, lijken wel 2 beelden doorelkaar. Soms blijft het beeld stil staan waardoor je niet ziet 'waar je bent'.

Al met al zijn er nog wat mankementen en het zal wel weer een eeuwigheid duren vóór alles opgelost is. Dat was een paar jaar geleden ook zo na een flinke 'upgrade'. Ik snap niet waarom je zoiets uitrolt als er nog zoveel aan mankeert..

(Frisse start al gedaan dus aub niet die dooddoener)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 12, 2026

Daarbij is het menu héél erg slooooooom

Heb je misschien nog een HMB2260, ​@Widajono ? (Zie voorkant ontvanger)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 13, 2026

Hallo Peter,

Bedoel je deze?

Of deze?

Weet nooit welke de ontvanger is😅

• Slimmerik
  • September 13, 2026

Hallo Peter,

Bedoel je deze?

Weet nooit welke de ontvanger is😅

"Elementary, my dear W., elementary," murmured Psmith.

Ik merk regelmatig dat er aan de software gewerkt wordt. Soms komt een wijziging weer terug in de oude vorm. Het vooruitspoelen was op een gegeven moment wat lastig, maar sinds ik 1 Gbs glasvezel heb gaat dat weer vlotter. Op de Duitse zenders ook nog steeds een verschil in geluidsniveau bij de opnamen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2026

Ja, die is aan vervanging toe. Inmiddels antiek. 

(even de foto verkleind en gekanteld)

Neem contact op met de klantenservice voor deze defecte ontvanger. Laten omruilen voor de Arris VIP5202. 

Via het terugbelverzoek. Of telefonisch. (Zondag gesloten)

• Slimmerik
  • September 13, 2026

Is de HMB2260 V2 een latere versie van deze ontvanger?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2026

Ja, ietsie pietsie. 

Hardware volkomen gelijk. En ook behoorlijk oud. 

• Slimmerik
  • September 13, 2026

Voor mijn situatie best nog bruikbaar, zonder echte 4K. Een van mijn afstandbedieningen kan wegens niet goed werken van sommige knoppen wel beter vervangen worden, als die specifieke remotes nog leverbaar zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2026

Welke specifieke afstandsbediening bedoel je, ​@Heliam . Er zijn gewoon T4H afstandsbedieningen voor alle typen ontvangers.

http://kpn.com/ab

• Slimmerik
  • September 13, 2026

Er staat geen naam of nummer op deze witte afstandsbediening.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2026

Er staan plaatjes op die site waarmee je 'm kunt identificeren, ​@Heliam .

Nummer of code staat overigens in het batterij vak.

HD ontvangers. C2 of D3 vervanger: T4HU1910

• Slimmerik
  • September 13, 2026

Bedankt voor de tip. Het is een D3. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2026

Die is niet meer te krijgen. Maar dus te vervangen met de T4HU1910. ​@Heliam 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 14, 2026

Contact gehad met klantenservice, dame was nog niet helemaal wakker😅 maar nieuwe ontvanger is aangevraagd en wordt hopelijk morgen geleverd. 

Ze vroeg welke ontvanger geadviseerd werd maar zag dat ​@PeterG ook gewoon klant is (no offence Peter🙂) dus zei dat het mij logisch leek als ik gewoon de nieuwste ontvanger zou krijgen…

Krijg er meteen een nieuwe ab bij, dat was ook wel nodig. 

Wordt vervolgd 

Bedankt ​@PeterG !

• Slimmerik
  • September 14, 2026

Is hier ook een handleiding van? Ik krijg enkel die van het oude model D3 te zien op de site van KPN.

• Slimmerik
  • September 14, 2026

Is hier ook een handleiding van? Ik krijg enkel die van het oude model D3 te zien op de site van KPN.

Van ChatGPT kreeg ik het antwoord dat er inderdaad geen officiele handleiding is. Maar wat doen de knoppen apps en opties?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 14, 2026

Maar wat doen de knoppen apps en opties?

• Slimmerik
  • September 14, 2026

Een handleiding is er dus wel (maar heel erg goed verstopt). Dank hiervoor. Ik ben wel benieuwd naar wat er verschijnt als ik straks op ‘opties’ drukt. Dat zal hopelijk dan meteen duidelijk worden.

• Slimmerik
  • September 14, 2026

Ik zie op de handleiding staan: bluetooth. Is deze dan wel geschikt voor de HMB2260 V2?

Of is er ook een versie die werkt met infrarood?

Dit lees ik via internet zoeken: “De T4HU1910 werkt niet via Bluetooth. Daardoor is hij niet geschikt voor een TV+-box die uitsluitend Bluetooth voor de afstandsbediening gebruikt.”