Skip to main content
Beantwoord

Slechter geluid en beeld bij opnames sinds recente software-update VIP5202

• August 1, 2026
  • 16 reacties
  • 186 keer bekeken

Al sinds 2012 ben ik klant bij XS4ALL. Eerst via de oude koperlijn, en sinds 2014 via glasvezel. Vanaf dat jaar heb ik ook de Fritz!Box 7490 in gebruik. Als tv-ontvanger had ik eerst de VIP2952V2, en niet veel later kreeg ik de VIP5202. Die laatste gebruik ik nu nog steeds.

Ik heb nog altijd een oud contract dat allang is afgelopen, maar dat laat ik bewust zo staan. Hierdoor ‘krijg’ ik namelijk nog steeds Spotify Premium, behoud ik mijn vaste nummer en raak ik de ruim 80 opnames die er nog op staan niet kwijt bij een overstap. Daarnaast ben ik altijd huiverig om iets te veranderen; ik heb te vaak gezien dat er dan iets misgaat en je in de ellende zit. Met mijn ICT-achtergrond ben ik nogal gehecht aan mijn Fritz!Box, die al sinds 2014 non-stop probleemloos draait. Ik zit echt niet te wachten op uitval of veranderingen, want het is hier binnen net een datacenter met een eigen server en de nodige instellingen. Ook kies ik bewust niet voor TV+. Ik heb dat bij familie gezien en daar word ik simpelweg niet vrolijk van.

Echter hebben we nu toch echt een probleem, en wel met het bekijken van de opnames. Het valt mij sinds een paar weken op dat het geluid niet goed is. De linkerkant is zo’n 10 dB zachter dan de rechterkant, gemeten met een dB-meterapp strak tegen de speaker aan. De VIP5202 zit met een HDMI-kabel aangesloten op de tv, en vanuit de tv gaat er een optische kabel naar mijn Rotel stereo-receiver.

We hebben inmiddels van alles geprobeerd: alles herstart, een frisse start uitgevoerd en de firmware opnieuw ingeladen, maar het probleem blijft. Alles is bedraad aangesloten via UTP-kabels door de muren; de tv-ontvanger zit dus rechtstreeks op de Fritz!Box. Bij live tv kijken zijn er vreemd genoeg geen problemen en is het geluid prima. Wel is de beeldkwaliteit van de opnames slechter dan voorheen. Dit is vooral te zien bij de zenderlogo’s: het oogt korreliger en lijkt zwaarder gecomprimeerd.

De afgelopen dagen ben ik wezen spitten op dit forum. Het lijkt erop dat de oudere ontvangers qua opnames en terugkijken zijn overgezet naar het ‘nieuwe’ TV+-platform. Ik had sterk het idee dat dit probleem was begonnen sinds de uitrol van NMC 9.0.241_1 en HTML 6.240.1014.

Inmiddels hebben we sinds gisteren de nieuwste software ontvangen: NMC 9.0.244_3 en HTML 6.244.201. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost. Het geluid bij opnames is nog steeds niet in balans; de linkerkant klinkt duidelijk zachter dan de rechterkant. Ook de beeldkwaliteit van de opnames lijkt onveranderd minder dan voorheen.

Belangrijk om nog toe te voegen: het probleem is niet afhankelijk van de Rotel-receiver. Ook wanneer ik de Rotel volledig uitschakel en het geluid alleen via de speakers van de tv zelf laat lopen, blijft exact hetzelfde probleem aanwezig. De linkerkant is dan nog steeds duidelijk zachter dan de rechterkant.

Mijn vraag is dan ook: is dit inmiddels een bekend probleem aan de kant van KPN en wordt hier nog aan gewerkt? Of moeten we toch gaan denken aan een wijziging van ons abonnement of de apparatuur?
Ik lees dat het ook mogelijk is om via de KPN-app zelf het tv-abonnement te wijzigen naar TV+, zonder verder iets aan de rest van het abonnement te hoeven veranderen. Als dat het probleem oplost, dan moet dat maar.

Het is sowieso een vaag verhaal allemaal. XS4ALL is KPN, maar heeft toch weer een eigen stukje klantenservice (voor wat het waard is). Inmiddels betaal ik €84 per maand, maar kijken we programma’s noodgedwongen terug via NPO Start en andere streamingplatformen. Ik word namelijk gek van het geluid; het is net alsof ik aan één kant deels doof ben.
Gisteren de iTV app geïnstalleerd op de Samsung tv. Daarmee zijn de opnames wel met prima geluid. Echter niet de opnames zichtbaar van de HD Glas kanalen (waaruit 90% van onze opnames bestaan) Maar dat is bekend.

Beste antwoord door Wartywolfs

Voor zover ik heb begrepen houd je je huidige xs4all Internet & Bellen abonnement inclusief Fritz!box en IP adres als je alleen je huidige tv ontvanger omruilt voor een TV+ ontvanger, en verder niets anders aanpast in MijnKPN.

Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee, en hier ook nog niet gelezen dat iemand dit dit gedaan heeft, dus het kan verstandig zijn om dit te laten bevestigen door xs4all klantenservice.

16 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2026

Zoals je weet zit Spotify er al jaren in voor de volle 100 %. Ik zie dan ook aanhalingstekens. 

Bij overstappen naar kpn abonnement raak je niets kwijt. Als je tenminste de opties die je nu al hebt er weer bij neemt. Zoals vast bellen, Spotify, opnemen e.d.

Zelfs opnames blijven bij deze overstap. Je gaat dan wel over naar TV+. (is ook gelijk het geluidsprobleem getackeld).

Echter. Veelal helpt dit probleem door een frisse start uit te voeren. 

Menu - instellingen - systeem 

Sinds begin juli is kpn de oudere ontvangers aan het omzetten naar het nieuwe voor terugkijken en opnames waar TV+ al op draait. Het oude platform stort in. 

Abonnement bij kpn:

• Auteur
  • Helper
  • August 1, 2026

Zoals vermeld, frisse start gedaan. Maar heeft niets geholpen helaas. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2026

Zoals vermeld

Sorry. Te veel bomen in je verhaal. Dan mis 'je' er wel eens een. Of twee.

Ook veel rand informatie. 

Neem contact op met XS4ALL (!) voor gericht advies. 

Als de frisse start niet helpt is eigenlijk de enige optie TV+. 

• Auteur
  • Helper
  • August 1, 2026

Geen probleem hoor😊 
vraag mij af, wat is nu de snelste en verstandigste keuze? Overstappen naar kpn? Of gewoon in de app binnen huidige XS4ALL contract een tv+ ontvanger aanvragen. Overstappen naar kpn, kan ik een Fritzbox erbij aanvragen. Feitelijk is alles al KPN. Alleen nog onder de naam XS4ALL. En krijg ik dan ook een ander ip nummer? Zoveel vragen en vooral veel onduidelijkheid. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2026

TV+ kan bij mijn weten toch niet binnen de XS4ALL paraplu???

Ik zou in ieder geval kappen met opnemen via HD glas. Ik kreeg in juni '22 glasvezel. Enthousiast HD glas gaan gebruiken. Maar ja, ik gebruik online heel veel. Mijn opnames kijken bij mijn moeder onder andere. 

Dus na 2 weken weer gaan opnemen via de HD kanalen. En ook live HD tenzij het sport of natuur is. Heden ten dage zoe ik het verschil ook niet, omdat zo'n 3 jaar geleden de HD kanalen ook zijn verhoogt qua data. 

• Auteur
  • Helper
  • August 1, 2026

Sinds van de week idd ook gestopt met het opnemen van de HD glas kanalen. Als ik in de kpn app naar tv ontvangers ga. Kan ik tv+ bestellen. Of daarmee ook een volledige overstap naar kpn met al mijn thuis diensten dan het geval is? 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

@jj1987, verbetert het als je de versterker rechtstreeks op de optische uitgang van de tv ontvanger aansluit?

• Auteur
  • Helper
  • August 1, 2026

@jj1987, verbetert het als je de versterker rechtstreeks op de optische uitgang van de tv ontvanger aansluit?

Nee. Zelfde probleem. Links 10db zachter. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2026

Steeds de balans bijstellen is ook geen doen als het live wel oké is.

Zijn alle opnames uit balans? Of alleen die HD glas zijn opgenomen?

En volgens mij blijf je dan wel je XS4ALL abonnement houden voor internet en telefoon.

• Auteur
  • Helper
  • August 1, 2026

Steeds de balans bijstellen is ook geen doen als het live wel oké is.

Zijn alle opnames uit balans? Of alleen die HD glas zijn opgenomen?

En volgens mij blijf je dan wel je XS4ALL abonnement houden voor internet en telefoon.

Klopt. Heb geprobeerd om de audio instelling in de 5202 op dolby te zetten. Opnames zijn dan wel goed. Alleen bij schakelen tussen zenders en wisselen van opnames knettert en knalt het door de speakers. Omdat de Rotel RA-1592mkii niet weet wat hij met dolby signalen aan moet. Alle opnames zijn uit balans. Ook de veel oudere. Van zeg een maand of 3 terug. En overstappen met de hele zwik naar kpn? Is dat een oplossing? En hoe dat het beste aan te pakken? Wil namelijk geen onderbrekingen. Of tenminste zo kort mogelijk. Ik kan in de kpn app een nieuw contract aan gaan. Dat is dan via kpn denk ik?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2026

XS4ALL = KPN dus downtime is er niet.

Je krijgt wel een ander IP. Maar dat is geen probleem tenzij je thuis een server draait. Of het IP als extra veiligheid bij je werkgever bekend is opdat er alleen vanaf dát adres ingelogd kan worden.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 1, 2026

Voor zover ik heb begrepen houd je je huidige xs4all Internet & Bellen abonnement inclusief Fritz!box en IP adres als je alleen je huidige tv ontvanger omruilt voor een TV+ ontvanger, en verder niets anders aanpast in MijnKPN.

Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee, en hier ook nog niet gelezen dat iemand dit dit gedaan heeft, dus het kan verstandig zijn om dit te laten bevestigen door xs4all klantenservice.

• Auteur
  • Helper
  • August 3, 2026

Bedankt allen voor het meedenken. Ik heb via de website mijn abonnement kunnen wijzigen. Ik heb een tv+ box aan kunnen vragen. En mijn huidige internetmodem met bijbehorend abonnement kunnen behouden. Ik zal hier laten weten of alles goed werkt zodra ik de tv+ box heb ontvangen en in gebruik heb genomen. Nogmaals dank. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@jj1987. Opmerkelijk probleem had je mee te maken en waarschijnlijk ook wel zo irritant dat het goed hoorbaar was. Je hebt goed onderzoek gedaan en het duidelijk uiteen gezet wat er precies speelt bij jou. Daardoor waren we eerlijk gezegd ook wel in geïnteresseerd in jouw probleem, alleen ga je binnenkort over naar TV+ begrijp ik. Dan moet het probleem als het goed is verdwijnen, dus dan is het niet meer relevant bij jou. Als jij als klant maar tevreden bent, dat is het belangrijkste :) 

Mocht je toch besluiten de wijziging ongedaan te maken, laat het dan even weten. Dan praten we graag even verder over jouw geluidsissue. En mocht je dat niet doen, laat dan maar weten hoe TV+ bevalt! 

• Auteur
  • Helper
  • August 4, 2026

Hoi ​@jj1987. Opmerkelijk probleem had je mee te maken en waarschijnlijk ook wel zo irritant dat het goed hoorbaar was. Je hebt goed onderzoek gedaan en het duidelijk uiteen gezet wat er precies speelt bij jou. Daardoor waren we eerlijk gezegd ook wel in geïnteresseerd in jouw probleem, alleen ga je binnenkort over naar TV+ begrijp ik. Dan moet het probleem als het goed is verdwijnen, dus dan is het niet meer relevant bij jou. Als jij als klant maar tevreden bent, dat is het belangrijkste :) 

Mocht je toch besluiten de wijziging ongedaan te maken, laat het dan even weten. Dan praten we graag even verder over jouw geluidsissue. En mocht je dat niet doen, laat dan maar weten hoe TV+ bevalt! 

Hoi ​@Arjan van KPN Bedankt voor je antwoord. Ik heb vandaag de TV+ box binnen gehad en aangesloten. Alles verliep vlekkeloos en zelfs de opnames die eerder gemaakt zijn, zijn beschikbaar op de nieuwe TV+ ontvanger. Erg blij mee. Het zal even wennen zijn de TV+ box, gezien het een heel ander systeem is. Maar het belangrijkst is dat het probleem met de audio nu opgelost is. Weer netjes stereo geluid. En links en rechts zijn gelijk qua geluidsniveau (meerdere opnames gecheckt). Ook live tv werkt weer prima. Ik wil graag de TV+ box behouden. Zeker gezien het oudere interactieve tv pakket wat we hadden kennelijk wat gedateerd is, en ik denk zelf dat dat dan ook vroeg of laat uitgefaseerd zal worden. De TV+ box is ook weer een stukje sneller dan de oudere interactieve tv box. En dat is dan ook weer mooi meegenomen. De oude interactieve tv ontvanger zojuist ingepakt, en gaat retour. Allen bedankt voor de snelle antwoorden, en vooral het meedenken. Voor ons is het probleem hiermee opgelost en kan er weer ongestoord tv gekeken worden met goed beeld en vooral weer goed geluid. 😁

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dan vooral zou houden! Erg blij om te lezen dat je nu weer helemaal tevreden bent met het geluid en de rest. Dan wens ik je nog veel kijk- en luisterplezier!