Skip to main content
Beantwoord

Slechtere beeldkwaliteit na overgang naar KPN TV+

• August 25, 2025
  • 21 reacties
  • 560 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vandaag ben ik overgestapt naar KPN TV +. Helaas moeten ik constateren de de beeldkwaliteit niet zo goed is, dan wat ik  gewend ben. Het beeld lijkt blauwer / doodser.

Beste antwoord door 69Peter

Dank je wel voor de adviezen:

Het is mij gelukt om de beeldkwaliteit te verbeteren door en een aanpassing in mijn ontvanger en een televisie instelling.

21 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Dat is waarschijnlijk het gevolg van de hdr-instelling.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 25, 2025

@69Peter Wat had je hiervoor?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Tot gisteren had ik KPN: Internet, vast en mobiel en de daarbij behorende TV ontvangers. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

Tot gisteren had ik KPN: Internet, vast en mobiel en de daarbij behorende TV ontvangers. 

Had, je hebt dus geen KPN meer?

Het beeld probleem werd (wordt) meestal veroorzaakt omdat HDR op continue staat.

Mocht je weer overgaan op KPN, zet dan HDR op automatisch.

(ik ge er hierbij vanuit dat je de KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) had)

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

@69Peter ik begrijp het niet, wat had je en wat heb je nu?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Ik had KPN internet TV met ontvangers uit 2014 en nu heb ik KPN TV+ met de nieuwe ontvangers (inclusief de B&O soundbar functie ). En van die nieuwe set up vind ik de beeldkwaliteit minder.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Nu heb ik KPN TV+ met de nieuwe ontvangers (inclusief de B&O soundbar functie )

Okay, duidelijk.

Je kunt nogal het e.e.a. instellen, mogelijk heb je dat al ontdekt.

Als je op Home drukt zie je rechtsboven een vraagteken voor help, probeer maar het e.e.a. 

Rechtsboven zie ook instellingen, ook daar onder vind je video instellingen.

En ook belangrijk dat je jouw TV instellingen goed zet.

Succes.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Ik had KPN internet TV met ontvangers uit 2014 en nu heb ik KPN TV+ met de nieuwe ontvangers (inclusief de B&O soundbar functie ). En van die nieuwe set up vind ik de beeldkwaliteit minder.

Ik heb dezelfde wisseling gedaan ongeveer een jaar geleden, mijn beeldkwaliteit is goed gebleven.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

Waarschijnlijk zul je het moeten zoeken in de HDR-instelling.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025
  1. Zet HDR op automatisch.
  2. Zet beeldkwaliteit op automatisch.

Zie hier voor meer informatie.

Meestal heb je dan een goed beeld.

En gebruik ook een goede HDMI kabel.

1. Hoe is de Soundbar verbonden met de Experiabox of Box12? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  2. Wat is jou echte downloadsnelheid? (zie hier om te meten, bij voorkeur op een bekabeld aangesloten Laptop of Desktop)

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Ja

Wat dat betreft is de help optie (druk op home op de afstandsbediening, rechtsboven zie je ?) wel erg makkelijk, onder probleem oplossen beeld,  wordt geadviseerd  HDR en beeldkwaliteit beide op automatisch te zetten en dat kan middels dat help menu worden gedaan.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Ook de speedtest staat in de help functie van de TV box.

Stephan.z
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • August 26, 2025
  1. Hoe is de Soundbar verbonden met de Experiabox of Box12? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

Nou ik neem aan zonder kabel (inclusief de B&O soundbar)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@69Peter, jammer dat je beeldkwaliteit er niet beter op geworden is; goed dat je het aankaart. 

Ik zie dat er al een boel hulp toegesneld is, hier in je topic. Heb je al de tijd gehad om de reacties door te lezen? Ik zie ook goede tips en vragen, waaronder deze van Joop:

Zie hier voor meer informatie.

Meestal heb je dan een goed beeld.

En gebruik ook een goede HDMI kabel.

2. Wat is jou echte downloadsnelheid? (zie hier om te meten, bij voorkeur op een bekabeld aangesloten Laptop of Desktop)

Forum|alt.badge.img+16
  • August 27, 2025

Waarom zou je beeldkwaliteit op automatisch zetten? Vaak pakt die dan 4K @ 60HZ. In Nederland heb je daar helemaal niks aan. Ik moet zelfs bekennen dat op TV+ op Full HD resolutie mooier beeld ervaar dan op Automatisch/ 4K 50hz.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 27, 2025

Dank je wel voor de adviezen:

Het is mij gelukt om de beeldkwaliteit te verbeteren door en een aanpassing in mijn ontvanger en een televisie instelling.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2025

Ik heb het nu een aantal dagen aangekeken. Maar achteraf is het over het algemeen over alle zenders toch wel teleurstellend wat de beeldkwaliteit in zijn algemeen is. Dit was in het verleden nooit een  thema. Erg vervelend dat bij deze upgrade naar TV+ , beeldkwaliteit een onderwerp moet zijn om over te klagen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Bij ons  is het beeld perfect.

Op de eerste 10 kanalen op Multimode 14,5 Mb/s zelfs heel erg mooi en scherp.

Dus denk ik:

1. niet alles staat goed ingesteld, zie tips boven.
  2. HDMI kabel is niet goed, vervang deze door een goede HDMI 2.0 of HDMI 2.1 kabel.

Ik heb beeld op automatisch staan, omdat ik via streamingdiensten wel 4K heb en het beeld in die stand bij mij het beste beeld geeft. (antwoord op een vraag, zie boven)

En ​@Chrizziey wat bij jou goed werkt, wil niet zeggen dat het bij een ander ook goed werkt.

Ik geef het alleen als mogelijkheid (als tip)

@69Peter speel even met de instellingen, noteer wel wat je hebt aangepast, zodat je makkelijk weer terug kan en weet wat je hebt gedaan.

Nog 1 vraagje, zet jij de DIW7022 100% uit ‘s nachts?

Zo ja, daar lees ik regelmatig problemen over.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 2, 2025

Allemaal, dank jullie wel voor jullie adviezen. ik ga nog eens wat zaken bekijken. 

• Ik heb hoge snelheid glasvezel-internet
  • HDMI kabel is de voorgeschreven kabel door KPN
  • Ik heb vorige week deel van mijn instellingen aangepast, maar het is vervelend dat de kwaliteit zo varieert van per zender, bijna alsof we weer terug gaan naar een antenne op het dak.

Ik  ben geen techneut en zit er eigenlijk niet op te wachten om instellingen te moeten tunen, bijna per zender. Deze discussie mag gesloten worden en aub geen ruzie maken. Dat is het niet waard. Iedereen doet zijn best. Maar van een service provider als KPN had ik wel een betere ‘fabrieksinstelling’ verwacht.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Allemaal, dank jullie wel voor jullie adviezen. ik ga nog eens wat zaken bekijken. 

• Ik heb hoge snelheid glasvezel-internet
  • HDMI kabel is de voorgeschreven kabel door KPN
  • Ik heb vorige week deel van mijn instellingen aangepast, maar het is vervelend dat de kwaliteit zo varieert van per zender, bijna alsof we weer terug gaan naar een antenne op het dak.

Ik  ben geen techneut en zit er eigenlijk niet op te wachten om instellingen te moeten tunen, bijna per zender. Deze discussie mag gesloten worden en aub geen ruzie maken. Dat is het niet waard. Iedereen doet zijn best. Maar van een service provider als KPN had ik wel een betere ‘fabrieksinstelling’ verwacht.

Ik heb bewust een eigen HDMI 2.1 kabel gekocht en daar heb ik geen spijt van.

Het is mogelijk dat de HDMI kabel die je nu gebruikt niet goed is.

Als je echt alles hebt geprobeerd, bel dan gratis 0800-0402, dan is waarschijnlijk de KPN tv ontvanger DIW7022 niet goed en moet hij omgeruild worden.

Ook kan de glasvezel verbinding niet goed zijn.

Meet je downloadsnelheid (bij voorkeur op een bekabeld (met UTP) aangesloten laptop of desktop)  (ik heb elders gelezen dat iemand dat probleem had, vandaar).

Bij ons speelt dit probleem niet en moet het bij jou dus ook goed zijn. (lijkt mij)

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi allen, ik heb hier even opgeruimd, want het ging een béétje off-topic. Wat we hier delen met elkaar zijn tips, en dat is prima: fijn voor de topicstarter en mogelijk ook handig voor meelezers. Wat voor de een werkt, werkt inderdaad niet altijd voor de ander. Vooral met beeldkwaliteit is het een kwestie van uitproberen. Laten we het verder vriendelijk houden.

Voor de zekerheid nog even als aanvulling, hier vind je ook meer informatie en tips voor het aanpassen van de beeldinstellingen: