Skip to main content

Tot voor kort keken wij TV via het KPN kastje. Nu wij een Samsung smart TV hebben, kijken we naar KPN via de smart TV app (Samsung TV). 

 

Wat opvalt zijn de volgende verschillen:

  • Bij afleveringen zie je hem seizoensinfo. Bijvoorbeeld S5A3 / Seizoen 5 aflevering 3. Niet handig! 
  • Afleveringen worden getoond met nieuwste eerst ipv de oudste aflevering eerst (want die aflevering wel je als eerste bekijken) 
  • Pas als je er aflevering start zie je dat je de aflevering al een stuk bekeken hebt of niet.
  • In de TV gids of overzicht opnames zijn de plaatjes zo groot dat er maar weinig programma's tegelijk worden getoond. Dat kan best wat kleiner. 
  • Je kunt wel doorspoelen maar er zit geen knop op van spring 5 minuten naar voren. 

Kan dit niet aangepast worden? Nu zijn we geneigd om het KPN kastje via HDMI aan te sluiten. Dat kan nooit de bedoeling zijn. 

Dit zal niet één twee drie aangepast worden.  Overigens is de beeldkwaliteit via de tv ontvanger 10x beter dan via de app. U doet uzelf echt tekort. 


Bedoel je de app streamend naar de TV, of de app direct op de TV? Want de TV is via LANkabel op glasvezel internet aangesloten. Is de kwaliteit dan echt zoveel slechter? 


Bedoel je de app streamend naar de TV, of de app direct op de TV? Want de TV is via LANkabel op glasvezel internet aangesloten. Is de kwaliteit dan echt zoveel slechter? 

Ja. Mogelijk zie je het niet (ik wel). Maar de streams via de app zijn hooguit 6 Mb/s. Die van de tv ontvanger al 7,2 Mb/s. En via TV+ de eerste 10, espn pakket en ziggo sport 14 Mb/s. Via Arris/Arcadyan de eerste 10 op 14 Mb/s (alleen via glasvezel).

Verder zou ik dan de helft van mijn opnames niet kunnen zien. Veel neem ik op van BBC First en opnames daarvan zijn via de app ook niet beschikbaar.

Voor de grote tv in de huiskamer levert kpn JUIST een ontvanger erbij. Meer mogelijkheden, betere kwaliteit mogelijk (omdat het dan via een 'besloten’ deel op het kpn netwerk loopt én via multicast).

kpn.com/smarttv …. voor de 2e televisie 😉


Peter,

Dank je wel voor de uitleg. Het verschil in kwaliteit zag ik wel op mijn 4K 65” inch TV, maar ik dacht dat dat lag aan het verschil tussen een 4K abonnement van Netflix en het ‘gewone’ HD abonnement van KPN. 

Heb even de diverse websitelinks bekeken en ik kwam achter het volgende:

  • Een Pluspakket van KPN is iets anders dan TV+ van KPN.
  • Wij hebben een iTV kastje van KPN (dat ik echter nog niet had aangesloten). iTV staat voor interactieve TV.
  • Deze iTV kastjes worden tegenwoordig niet meer uitgeleverd, wel de TV+ kastjes die optisch heel erg op de iTV kastjes lijken.
  • De TV+ kastjes kunnen 4K uitzendingen doorgeven en zijn voorzien van ingebouwde Chromecast.

Heb net met de KPN klantenservice gebeld. Onze iTV kastjes worden gratis omgeruild voor TV+ kastjes en ons abonnement wordt omgezet (ga zelfs minder betalen 🙂 ).

Dus straks ook 4K televisie van KPN. Dus wel een extra kastje en afstandsbediening, maar als ik alle info zo lees, wel met meer mogelijkheden, betere kwaliteit (4K), ingebouwde Chromecast. En automatische software upgrades in het KPN kastje (i.p.v. hopen dat KPN hun Tizen software app upgrade).


Dus straks ook 4K televisie van KPN.

Oh ja, joh… heb je echt het 'pakket’ met die 2 (!) 4k zenders InUltra en Love Nature genomen???? Dat vind ik die € 2,50 niet waard. Omdat ik nu al niet naar de HD versies kijk. Alle andere zenders zijn en blijven in dezelfde HD kwaltiteit als via het oude kastje. Daar zit geen verschil in.

Alleen Netlfix, HBO, Disney+ zijn 4k apps maar die heb je als het goed is ook al in de 65 inch tv!!

De ingebouwde chromecast gebruik ik best vaak. Heel fijn omdat mijn Samsung tv dat niet heeft.

Maar je, het maandbedrag is voorlopig wel wat minder. Mede omdat je al die jaren inflatiecorrectie ook weer op 0 zet nu.

Zenderoverzicht kpn. Van InUltra* en Love Nature zijn HD en 4k versies, rest HD. Via het TV+ kastje en het iTV kastje wel veel mooiere HD dan via de app in de televisie. Sommige zenders nog SD.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-kpn-2/

Het pluspakket zijn gewoon extra zenders en extra aanbod via on demand.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/pluspakket-kpn/

*In het basispakket is InPlus aanwezig. De 4k versie heet toepasselijk InUltra.