Skip to main content
Vraag

Snelheid glasvezel 4 Gbit/s wordt niet gehaald en televisiekijken loopt vaak vast

• 21 maart 2025
  • 20 reacties
  • 186 keer bekeken

Wij hebben sinds 12 maart 2025 glasvezel en op aanraden van een medewerker van de KPN 4 gig, want dan kreeg je de nieuwste modem etc. Wat een verschrikkelijke bende is het geworden, nar vele jaren probleemloos koper te hebben gehad. Internetsnelheden die het bij lange na niet halen en dan hoeft het van ons niet eens de (in rekening gebrachte) 4 Gig te zijn. Maar onze laptop zou 2,4 gig aan moeten kunne, maar het is bijna nooit meer dan 600-800mb. De tv is helemaal een drama, of het beeld bevriest, of die tv kasten schieten in beperkte modus. Wij hebben al verschillende keren met de KPN contact gehad, maar dan krijg je de standaard callcenter troep te horen van ligt aan uw kabels, tv niet goed etc. Maar ALLE kabels zelfs het verlengsnoer waar het modem de 230v van heeft is van de KPN. We belde vandaag en de mijnheer was beledigd omdat we wat knorrig waren en wilde ons niet meer helpen en zou de storingsdienst benaderen en dat kon wel 3 dagen duren, dus met andere woorden barst maar je kijkt maar geen TV. Na 10 jaar (denk ik) KPN ga we eens kijken of er niet iets beter te vinden is en deze baggertroep het huis uit gooien.

20 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12938 reacties
  • 22 maart 2025

Met kabels worden de UTP kabels bedoelt.

Welke KPN tv ontvanger heeft u?

Hoe is deze verbonden met de KPN Router Box14? of te wel wat zit daar precies allemaal tussen.

Ik denk dat je via WIFI werkt, dus ben ik heel benieuwd welke KPN tv ontvanger je hebt?

Hoe meet je de snelheid?

Het beste kan je die meten met een vaste (daarmee bedoel niets ertussen) UTP kabel.

Zie hier voor een link om snelheid te meten.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 323 reacties
  • 22 maart 2025

Je laptop kan zeker niet 2,4 Gb aan, dat bestaat nog niet voor die dingen. En je gemeten snelheid via wifi is uitstekend. Daar mag je je voor op de borst kloppen. 

Heb je de tv+-boxen bekabeld aan gesloten?

Allereerst ik ben een leek op dit gebied en kan alleen maar constateren wat er niet functioneert of niet zoals beloofd is. En na vele jaren probleemloos via Experia is dit een grootte ergernis

Ik heb werkelijk geen idee hoe het is aangesloten. Dat heeft een monteur van KPN gedaan en omdat er het abo van 4 gig werd aangeraden, schijnt alles wat daar bij hoort aan apparatuur het nieuwste van het nieuwste te zijn. 

Als antwoord op de snelheidstest: ik heb zowel draadloos als met een door de KPN opgestuurde CAT 6 kabel de test uitgevoerd (in de goede en door de KPN voorgestelde LAN poort ) en dat maakt helemaal niets uit. 

De maximale snelheid van de laptop van 2,4 Gb is medegedeeld door een medewerkster van de KPN, nadat ik tijdens een telefoongesprek het type netwerkkaart heb doorgegeven. 

De TV kasten zijn de DIW 7022 3576EE en DIW 7022 3584AO

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3446 reacties
  • 23 maart 2025
GeenFanProvider schreef:

De maximale snelheid van de laptop van 2,4 Gb is medegedeeld door een medewerkster van de KPN, nadat ik tijdens een telefoongesprek het type netwerkkaart heb doorgegeven. 

Welke merk en model is jouw laptop? En ook het type van netwerkkaart?

GeenFanProvider schreef:

Zijn ze bekabeld of draadloos verbonden met modem?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2686 reacties
  • 23 maart 2025

Een abo van 4Gb is wellicht overdreven. In de praktijk hebben mensen dat zelden nodig. Nog niet zo heel lang geleden had ik hier (gezin) een 20Mb-abo en we hadden nooit snelheidsproblemen. Maar die hogere snelheden worden heel vaak door providers aangeraden omdat er een hogere prijs aanhangt...

Ik zou zeker eens kijken naar een ‘lichter’ abo. Is in elk geval goedkoper.

TDN schreef:
GeenFanProvider schreef:

Lenovo V17 G3 IAP, netwerkkaart Intel Wi-Fi AX201 160MHz

GeenFanProvider schreef:

Zijn ze bekabeld of draadloos verbonden met modem?

Bekabeld

Katana321 schreef:

Een abo van 4Gb is wellicht overdreven. In de praktijk hebben mensen dat zelden nodig. Nog niet zo heel lang geleden had ik hier (gezin) een 20Mb-abo en we hadden nooit snelheidsproblemen. Maar die hogere snelheden worden heel vaak door providers aangeraden omdat er een hogere prijs aanhangt...

Dat hebben we ook niet nodig, maar werd aanbevolen voor de apparatuur, maar dat had ik al omschreven

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2686 reacties
  • 23 maart 2025
GeenFanProvider schreef:

Dat hebben we ook niet nodig, maar werd aanbevolen voor de apparatuur, maar dat had ik al omschreven

Dat weet ik, ik had dat ook gelezen. Maar er is niets mis met een modem dat niet de nieuwste is.

Je betaalt nu dus voor iets dat je helemaal niet nodig hebt: de snelheid niet, modem niet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3446 reacties
  • 23 maart 2025
GeenFanProvider schreef:
TDN schreef:
GeenFanProvider schreef:

De maximale snelheid van de laptop van 2,4 Gb

En ook het type van netwerkkaart?

Je val op marketing truckjes van Intel. Dat is een wifi 6 kaart en kan theoretisch maximaal met 5Ghz/160Mhz kanaal 2,4Gbs bereiken. Maar wifi is niet full duplex, dus je kan hoog uit de half (1,2Gbs) bereiken min de Wifi en Netwerk overheads, in beste situatie is rond 900Mbs met wifi realistisch. Je kan beter jouw laptop ook via LAN kabel verbinden, maar hier moet je een USB-LAN adapter kopen met minimaal 5Gbs of beter 10Gbs snelheid zijn. De USB 3.2 Gen 2 poort van Lenovo is geschikt voor 10Gbs.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 23 maart 2025
GeenFanProvider schreef:
TDN schreef:

Maximale snelheden voor de AX201 volgens Google:

• 160 MHz kanaalbreedte (5 GHz) → 2402 Mbps

• 80 MHz kanaalbreedte (5 GHz) → 1201 Mbps

• 40 MHz kanaalbreedte (2,4 GHz) → 574 Mbps

De KPN Box v14 ondersteunt Wi-Fi 6 (802.11ax), géén 160 MHz kanaalbreedte. Dit betekent dat je met een Intel AX201 nooit de maximale 2402 Mbps haalt..

Snelheden op een KPN Box v14:

• 5 GHz (Wi-Fi 6, 80 MHz, 2x2 MIMO) → max. ~1200 Mbps

• 2,4 GHz (Wi-Fi 6, 40 MHz, 2x2 MIMO) → max. ~574 Mbps

• Praktijd snelheid op 5 GHz: ~600-900 Mbps, afhankelijk van afstand

• Praktijd snelheid op 2,4 GHz: ~200-400 Mbps

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 23 maart 2025
GeenFanProvider schreef:
Katana321 schreef:

Je bent gewoon "genaait" door die KPN medewerker. Ik zou, na een eventuele kortingsperiode, de snelheid van jouw abonnement direct terugzetten naar 1Gbps zodat je niet blijft betalen voor iets wat je toch niet nodig hebt. En ook ik ben, net als ​@Katana321, van mening dat een V12 niet onderdoet aan een V14. Het verschil zit hem enkel in de ondersteuning van 4Gbps maar dat is nu net wat je niet nodig hebt.

En of een individueel apparaat nu 2,4Gbps, 1,2Gbps, 600Mbps of zelfs "maar" 300Mbps haalt zal me echt een zorg zijn, in het dagdagelijks gebruik zal je daar niets van merken.

En als jouw TV ontvanger telkens vastloopt dan moet KPN daar eens serieus aandacht aan gaan geven en niet enkel "de schuld" bij de abonnee neerleggen. Ik vind het ronduit belachelijk dat er zeer regelmatig door klantenservice gezegd wordt dat het aan jouw eigen omgeving (kabels, aangesloten apparaten, etc.) ligt. Dat is mijns inziens niet hoe je met de abonnee om zou moeten gaan. Mijn instelling is dat je er principieel vanuit moet gaan dat de fout bij jezelf (KPN) ligt en dat dat dan ook de insteek van een gesprek moet zijn.

TDN schreef:
GeenFanProvider schreef:
TDN schreef:
GeenFanProvider schreef:

Je val op marketing truckjes van Intel. Dat is een wifi 6 kaart en kan theoretisch maximaal met 5Ghz/160Mhz kanaal 2,4Gbs bereiken. Maar wifi is niet full duplex, dus je kan hoog uit de half (1,2Gbs) bereiken min de Wifi en Netwerk overheads, in beste situatie is rond 900Mbs met wifi realistisch. Je kan beter jouw laptop ook via LAN kabel verbinden, maar hier moet je een USB-LAN adapter kopen met minimaal 5Gbs of beter 10Gbs snelheid zijn. De USB 3.2 Gen 2 poort van Lenovo is geschikt voor 10Gbs.

Ik val nergens in een truckjes van Intel, ik ben 64 jaar oud en totaal geen interesse in computers etc. Maar ik ben wel een realist, als mijn geadviseerd wordt door KPN om 4 Gb te nemen en dan niet te vertellen dat dit waarschijnlijk nooit bereikt om welke reden dan ook voor de consument op dit moment, vind ik dat niet een truckje van Intel, maar van KPN. Ik neem aan als u een auto gat kopen voor “veel” geld die 200Km/h zou gaan en er dan achter komt dat de 75kM/h amper gehaald, dit zonder enig weerwoord zou accepteren. IK wil u wel bedanken en de overige personen ook trouwens voor de input hierover. Wij wachten tot we over 2 weken het abo kunnen. veranderen naar 1Gb. Nogmaals een ieder bedankt voor uw bijdrage!!!

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 23 maart 2025

Inderdaad, gewoon terugzetten naar 1 gigabit. U mag het V14 modem gewoon houden, dus hoeft u niet meer te worstelen met modems wisselen en retourneren.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4388 reacties
  • 23 maart 2025
GeenFanProvider schreef:
TDN schreef:
GeenFanProvider schreef:
TDN schreef:
GeenFanProvider schreef:

Ik val nergens in een truckjes van Intel, ik ben 64 jaar oud en totaal geen interesse in computers etc. Maar ik ben wel een realist, als mijn geadviseerd wordt door KPN om 4 Gb te nemen en dan niet te vertellen dat dit waarschijnlijk nooit bereikt om welke reden dan ook voor de consument op dit moment, vind ik dat niet een truckje van Intel, maar van KPN. Ik neem aan als u een auto gat kopen voor “veel” geld die 200Km/h zou gaan en er dan achter komt dat de 75kM/h amper gehaald, dit zonder enig weerwoord zou accepteren. IK wil u wel bedanken en de overige personen ook trouwens voor de input hierover. Wij wachten tot we over 2 weken het abo kunnen. veranderen naar 1Gb. Nogmaals een ieder bedankt voor uw bijdrage!!!

Hoho, die vergelijking moet u anders zien. De auto gaat wel 200KM per uur bij KPN alleen de wegen welke u rijdt zijn enkel 75KM wegen. 

Verder ben ik het geheel eens met alles wat er hier wordt gezegd, dat 4Gb in uw situatie totaal niet handig is en u net zo goed terug kan naar 1Gb, of zelf 100/200 mb. Thuis doe ik het ook met een 100mb abonnement en dat is meer dan voldoende voor mij en mijn vriendin.

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 23 maart 2025

Ik_Combineer schreef:

Hoho, die vergelijking moet u anders zien. De auto gaat wel 200KM per uur bij KPN alleen de wegen welke u rijdt zijn enkel 75KM wegen. 

Met alle respect, maar het gaat er mijns inziens niet om dat die auto 200KM per uur kan maar dat de potentiële koper goed geïnformeerd wordt over het feit dan hij dat niet zal halen op de binnenweggetjes in de polder waar hij woont.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4388 reacties
  • 23 maart 2025
wjb schreef:

Ik_Combineer schreef:

Met alle respect, maar het gaat er mijns inziens niet om dat die auto 200KM per uur kan maar dat de potentiële koper goed geïnformeerd wordt over het feit dan hij dat niet zal halen op de binnenweggetjes in de polder waar hij woont.

Daarom zeg ik ook dat ik het volledig met de overige reacties eens ben. Op enkele zakelijke klanten na kom ik eigenlijk nooit klanten tegen die het nodig hebben. Ik zeg enkel dat de vergelijking niet op gaat.

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 23 maart 2025
Ik_Combineer schreef:
wjb schreef:

Ik_Combineer schreef:

Daarom zeg ik ook dat ik het volledig met de overige reacties eens ben. Op enkele zakelijke klanten na kom ik eigenlijk nooit klanten tegen die het nodig hebben. Ik zeg enkel dat de vergelijking niet op gaat.

Ik denk juist dat die vergelijking prima opgaat, het gaat in die vergelijking namelijk niet om de 200KM en de 75KM maar om de woordjes "en er dan achter komen". Het gaat dus niet over de snelheden zelf maar over de verstrekte informatie. Dat is waar het aan schort en dat is jammer. De marketingmachines van de providers willen de abonnee maar al te graag doen laten geloven dat je het beste het snelste abonnement kan afnemen maar jij en ik weten dat dat pure onzin is en dat het daarbij feitelijk maar om één ding gaat en dat is winstoptimalisatie. Dat is waarom ik graag een tegengeluid wil laten horen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12938 reacties
  • 23 maart 2025
GeenFanProvider schreef:

Ik val nergens in een truckjes van Intel, ik ben 64 jaar oud en totaal geen interesse in computers etc. Maar ik ben wel een realist, als mijn geadviseerd wordt door KPN om 4 Gb te nemen en dan niet te vertellen dat dit waarschijnlijk nooit bereikt om welke reden dan ook voor de consument op dit moment, vind ik dat niet een truckje van Intel, maar van KPN.

Als ik dit zo leest, heb je aan 100 Mb/s ruim voldoende.

Je hebt geen interesse in computers zeg je en ik denk dat je dan ook niet online gamet of met heel veel tegelijk op de computer zit.

P.S.

Ik ben 71 en heb 100 Mb/s glasvezel FTTH en 100 Mb/s is echt ruim voldoende.

Wij hebben 2 stuks DIW7022 en een computer.😉

Maar in alle gevallen mag de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) niet vastlopen.

Dat staat hier los van.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12938 reacties
  • 23 maart 2025

Tip:

Wees voorzichtig met vergelijkingen, dat kan voor je zelf duidelijk zijn, maar voor een ander compleet onduidelijk.

Dus ook al begrijp je zelf helemaal wat je bedoelt, het gaat er om dat de boodschap bij de ander goed overkomt.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8295 reacties
  • 23 maart 2025

Beste ​@GeenFanProvider zelf ben ik bijna 74, heb wèl veel interesse in alles wat met computers te maken heeft, maar heb ook ‘slechts’ een 100/100Mbit/s-abo, kan ik me mee dan goed mee redden.

Reageer