Skip to main content
Beantwoord

Software update KPN tv-ontvanger graag in de nacht uitvoeren

• December 16, 2025
  • 20 reacties
  • 446 keer bekeken

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Wanneer er in het TV scherm verschijnt  ,,Update’’ stel dit dan uit tot s’nachts !

Indien je NU aanklikt kan je zomaar een uur of meer zonder TV zitten , tevens is niet te zien tot waar hij is met het updaten zoals de balkjes bij een de oude ARRIS-box.   Onderaan staat aangegeven ,,even geduld alstublieft…….’’ , dat even is zeer zeker geen even.

Had gehoopt na de update dat b.v. tijdens het voor- en achteruit spoelen van een opname dit nu wel goed zou verlopen maar helaas loopt het systeem nog steeds vast.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Vrenh. Als je zo'n melding krijgt, dan verwacht je dat je misschien 5 tot 10 minuten geen tv kan kijken. Niet dat zo'n update een uur duurt. Normaal duurt het eerlijk gezegd ook niet zo lang hoor en zou het max dus 10 minuten moeten zijn. Misschien dat de TV+ box toch wat moeite had de update op te halen. 

We hebben het hier trouwens over de KPN TV+ ontvanger? Daar ga ik wel even vanuit. Want dan zou ik graag nog willen weten wat er precies gebeurd bij het voor- en achteruit spoelen. Loopt het beeld vast? Start de TV+ box opnieuw op? Of reageert de box niet meer op play? Hopelijk kun je mij dit wat meer verduidelijken. 

Zorg er ook even voor dat je de TV+ box een goede herstart geeft door de KPN knop (rechtsboven) wat langer ingedrukt te houden en dan te kiezen voor ‘Opnieuw opstarten’. Laat maar weten of dat de situatie ook wat verbeterd. 

20 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 19, 2025

Hoi ​@Vrenh. Als je zo'n melding krijgt, dan verwacht je dat je misschien 5 tot 10 minuten geen tv kan kijken. Niet dat zo'n update een uur duurt. Normaal duurt het eerlijk gezegd ook niet zo lang hoor en zou het max dus 10 minuten moeten zijn. Misschien dat de TV+ box toch wat moeite had de update op te halen. 

We hebben het hier trouwens over de KPN TV+ ontvanger? Daar ga ik wel even vanuit. Want dan zou ik graag nog willen weten wat er precies gebeurd bij het voor- en achteruit spoelen. Loopt het beeld vast? Start de TV+ box opnieuw op? Of reageert de box niet meer op play? Hopelijk kun je mij dit wat meer verduidelijken. 

Zorg er ook even voor dat je de TV+ box een goede herstart geeft door de KPN knop (rechtsboven) wat langer ingedrukt te houden en dan te kiezen voor ‘Opnieuw opstarten’. Laat maar weten of dat de situatie ook wat verbeterd. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 20, 2025

Bij het intensief bladeren in de EPG en je gebruikt de 10sec vooruit- achteruitknop , voor- en achteruitspoelknop voor dagen naar voren of terug en de zaptoetsen naar volgende of vorige pagina loopt het systeem geheid vast , veelal moet je de bos uit en weer aan zetten om de boel weer op gang te krijgen en in het ergste geval de stroom eraf halen.

Na een uur wachten heb ik de TV maar uitgezet en de box aan gelaten , toen werkte het weer. 

Het is een nieuwe DIW7022 box.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 23, 2025

De gids is juist net flink onder handen genomen en het navigeren zou juist wat soepeler moeten gaan. Vreemd dat het bij jou nog misgaat. Zelf kan ik het niet reproduceren en dan probeer ik de gids echt op de proef te stellen. 

Het kan er nog mee te maken hebben hoe de TV+ box is verbonden met je modem. Is dat draadloos, via een Wifi versterker of switch of direct bekabeld? Kun je daar iets meer over vertellen? 

En wat je ook nog kunt proberen is een reset van de KPN TV+ launcher. Dit doe je door te gaan naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen. Dan blijven al je streaming apps gewoon ingelogd. Ik ben benieuwd of dit iets helpt. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 23, 2025

De gids is juist net flink onder handen genomen en het navigeren zou juist wat soepeler moeten gaan. Vreemd dat het bij jou nog misgaat. Zelf kan ik het niet reproduceren en dan probeer ik de gids echt op de proef te stellen. 

Het kan er nog mee te maken hebben hoe de TV+ box is verbonden met je modem. Is dat draadloos, via een Wifi versterker of switch of direct bekabeld? Kun je daar iets meer over vertellen? 

En wat je ook nog kunt proberen is een reset van de KPN TV+ launcher. Dit doe je door te gaan naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen. Dan blijven al je streaming apps gewoon ingelogd. Ik ben benieuwd of dit iets helpt. 

Na de klachten is de DIW-box kort geleden al gereset en een keertje herstart toen leek het even beter te gaan maat helaas.

Alles is bekabeld aangesloten en zijn jullie eigen meegeleverde kabels.

De optische kabel is wel van mijzelf , eentje van de betere en duurdere soort.

Zal binnenkort nog eens een reset maar doen dan , wie weet.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 23, 2025

PS.

Zomaar een vraag ter info , ik had een ARRIS 2952 box , is een ARRIS 5202 box een verbeterde versie daarvan ?

• December 23, 2025

@Vrenh, ja klopt. De 5202 is een stuk sneller dan de 2952. Daarbij is de 5202 een 4k apparaat maar dat biedt niet veel extra tenzij je een 4k abonnement hebt met een paar (onbelangrijke) zenders. Qua functionaliteit scheelt het niet heel veel op misschien een extra streaming app na. Maar de apps van de TV zijn vaak beter, zelfs op mijn inmiddels oude Samsung smart tv uit 2017.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 23, 2025

@Vrenh, ja klopt. De 5202 is een stuk sneller dan de 2952. Daarbij is de 5202 een 4k apparaat maar dat biedt niet veel extra tenzij je een 4k abonnement hebt met een paar (onbelangrijke) zenders. Qua functionaliteit scheelt het niet heel veel op misschien een extra streaming app na. Maar de apps van de TV zijn vaak beter, zelfs op mijn inmiddels oude Samsung smart tv uit 2017.

Bedankt , ik heb zoveel storingen/haperingen etc etc met de DIW7022 box , zelfs na het resetten/opnieuw opstarten en welke al niet meer gaat het nog fout/mis.

Als test uitgevoerd ;   Ik ging in de EPG naar RTL 7 voor morgenavond , Karate kid 3 in de witte achtergrond , en plande deze in voor voor 23u00.    Na het verschijnen rechts boven dat de film opgenomen zou worden is de witte balk kompleet verdwenen en waar is deze witte achtergrond dan ?   Deze blijkt verschoven te zijn naar NOS Journaal om 23u50 van de vorige avond !   Wil je verder bladeren om te zien wat er op TV komt moet je weer helemaal opnieuw beginnen in de EPG en blijft het heel raar waarom of waardoor de witte achtergrond zover terug schiet.

Je mag gerust weten , een storing af en toe OK maar dagelijks storingen of hoe je het wil noemen stellen je niet tevreden in de deze box van de KPN , zoals we vroeger dan zeiden , de TV is er voor mij , ik ben er niet voor de TV !

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 23, 2025

Arjan van KPN ,

PS.

Zie reactie aan Edu2020.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Zou je dan toch eens de reset van de KPN launcher willen proberen zoals voorgesteld in mijn vorige bericht? Dan ben ik benieuwd hoe lang het dan goed blijft gaan of dat het daarna ook weer fout gaat. Dan kan ik dat meenemen naar de ontwikkelaars en kunnen ze kijken of ze nog iets kunnen verbeteren in de gids. 

En je geeft aan dat alles bekabeld is aangesloten, maar dan kan er alsnog een switch tussen zitten. Als dat het geval is, kun je die dan ook eens een herstart geven? En ik ben het met je eens dat het 95% van de tijd gewoon goed moet werken en daar streven wij ook naar natuurlijk. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 27, 2025

Ik denk dat die mededeling van de TV zelf komt, het is denk ik een OLED TV en die moet dat geregeld doen om inbranden te voorkomen.
Je moet het dan uitstellen tot dat je naar bed gaat en laat dan de TV op standby staan dan wordt het 's nachts gedaan.
En inderdaad dat kan best een uur duren.
De KPN kan hier niets aan doen t is echt een TV kwestie.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 27, 2025

​ ​@Arjan van KPN 

Ik ga vanmiddag/vanavond de reset’s doen , wel de zoveelste keer , maar goed , afwachten of dat iets uitmaakt.

@huistijger 

De TV is een oudje , een Sony LCD [?] 46W---- uit ± 2008/9 , wel apart dat mijn oude ARRIS 29** beter werkte , daar laadde ik omdat hij wat trager werd de ‘’nieuwe’’ software en dan werkte hij weer goed.

Bij de DIW val je van de ene in de andere verbazing , helaas.    Een kennis van mij gaat verhuizen en neemt de KPN mee maar heb hem geadviseerd om zijn oude ARRIS-box mee te nemen/behouden mochten zij een nieuwe , DIW 7022 , aanbieden.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 27, 2025

@Arjan van KPN 

Reset uitgevoerd.

TEST ;

Maandagavond 23u00 film ANNA op kanaal 7 , RTL7 , geprogrammeerd om op te nemen. 

Na het programmeren is de witte balk waarin ANNA vermeld stond kompleet verdwenen !

Door op de 10 sec. knop van vooruit spoelen te drukken komt het witte balkje , zonder info , tevoorschijn op kanaal 1 , NPO1 !

Druk je op de 10 sec. knop achter uitspoelen komt het witte balkje , nu met info , weer tevoorschijn op kanaal 1 , NPO1 , van zondagavond , NOS Journaal Laat van 23u50 !

Herstart uitgevoerd door ? sec. de aan/uitknop van de DIW  in te drukken , hetzelfde dilemma !

[Tevens ook een andere poort op de router gebruikt voor de DIW-box]

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dank je voor het proberen Vrenh. En je hebt mooi omschreven wat je precies doet en wat er dan vervolgens gebeurt. Ik heb het zelf proberen te reproduceren en bij mij gebeurt hetzelfde. Ik denk dat het nu gewoon werkt zoals designed, maar het mooiste zou zijn dat je weer terugkomt in de gids waar je gebleven bent. Dat ben ik helemaal met je eens. Dat gaan we eens meenemen naar de ontwikkelaars om na te vragen of daar aan gewerkt wordt. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • December 28, 2025

Dank je voor het proberen Vrenh. En je hebt mooi omschreven wat je precies doet en wat er dan vervolgens gebeurt. Ik heb het zelf proberen te reproduceren en bij mij gebeurt hetzelfde. Ik denk dat het nu gewoon werkt zoals designed, maar het mooiste zou zijn dat je weer terugkomt in de gids waar je gebleven bent. Dat ben ik helemaal met je eens. Dat gaan we eens meenemen naar de ontwikkelaars om na te vragen of daar aan gewerkt wordt. 

Dan hebben de ontwikkelaars waarschijnlijk geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden , ik kan mij niet herinneren dat ik zoiets heb meegemaakt  met mijn ARRIS-box.

We gaan het afwachten.

PS.

Zoals je ziet ​@huistijger , het ligt dus vermoedelijk niet aan mijn TV of dergelijks als andere het ook hebben.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 28, 2025

Dan hebben de ontwikkelaars waarschijnlijk geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden , ik kan mij niet herinneren dat ik zoiets heb meegemaakt  met mijn ARRIS-box.

We gaan het afwachten.

PS.

Zoals je ziet ​@huistijger , het ligt dus vermoedelijk niet aan mijn TV of dergelijks als andere het ook hebben.

De Arcadyan HMB 2260, Arris VIP 2952 en de Arris VIP 5202 werken op Linux.

De Sagemcom DIW7022 en de KPN soundbox werken op Android TV.

Dus een ander besturingssysteem. 😉

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@Vrenh. Ik heb nog eens getest of ik kon reproduceren dat de witte balk verdwijnt als je terugkeert na het inprogrammeren van een opname, maar dat gebeurt bij niet meer. Als ik nu terugga na het inplannen, dan kom ik keurig netjes weer terecht op de plek waar ik was. Gaat dit nu bij jou ook goed? Kun je dat eens testen? 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

Hey ​@Vrenh. Ik heb nog eens getest of ik kon reproduceren dat de witte balk verdwijnt als je terugkeert na het inprogrammeren van een opname, maar dat gebeurt bij niet meer. Als ik nu terugga na het inplannen, dan kom ik keurig netjes weer terecht op de plek waar ik was. Gaat dit nu bij jou ook goed? Kun je dat eens testen? 

Hallo ​@Arjan van KPN , ik heb net 3-4 programma’s geprogrammeerd en vooralsnog , 🤞 , krijg ik nu ook het geprogrammeerde programma weer te zien en ook MET de witte achtergrond EN het opnamelogo 

Zowel geprogrammeerd met de opnameknop als met de OK-knop !

Dat geeft de burger weer wat moed en het zappen/scrollen in de gids ga ik in de gaten houden hoe dit nu verloopt.

Bedankt zover 👍 !

PS.

Dat van in de topic ,,Is de DIW7022 bestand tegen een cobra’’ hoor ik [we] nog wel.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

Soms helpt een zachte reset, als iets even niet goed werkt.😉

Houd de kpn toets op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 9, 2026

Hallo ​@Arjan van KPN , hierbij ter info betreffende de eerder genoemde punten 2 en 4 in mijn lijstje.

Hoor het wel.

Het programmeren van een uitzending op Vrij. 16 Jan. om 23u40.
Het programmeren …… !
Bij terugkomst in de EPG staat de witte achtergrond bij een programma van Don. 15 Jan. van 23u45.
De EPG springt bijna 24 uur terug in de tijd.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Mooi dat na het inplannen jij ook gewoon goed terugkeert naar de gids! Dat is winst. 

Dank je nog voor het verduidelijken van je punten met screenshots. Deze punten hebben we in de smiezen en daar werken we momenteel ook aan om te verbeteren. Hopelijk kan dat al meegenomen worden met de eerstvolgende launcherupdate. Houd in ieder geval onze Product Updates in de gaten. 

En in het Cobra-topic zal ik vandaag ook nog reageren.