Skip to main content
Vraag

Sonumaxx24 om gehoorapparaat te verbeteren werkt niet meer bij opnames

• July 28, 2026
  • 16 reacties
  • 197 keer bekeken

Ik ben slechthorend en ook met mijn gehoorapparaat zijn gesprekken in het Nederlands niet goed te verstaan. Ik heb daarvoor het apparaat Sonumaxx24 aangeschaft. Dit apparaat kan ik aan mijn gehoorapparaat aansluiten waardoor ik het gesproken woord prima kan verstaan.

echter sinds enkele weken werkt dit apparaat niet meer bij opgenomen programma’s en ook niet bij het terugkijken van een programma. Bij live programma werkt het nog wel goed. De apparatuur is direct aangesloten op een tv kastje van Arris 

16 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Hoi, Thea. Welkom op de kpn community! 💐

Dit is een bekend probleem. Een beperkt deel van de VIP2952,  VIP5202 en HMB2260 gebruikers ondervindt dit. 

Het is in onderzoek. 

Het komt doordat ze voor terugkijken en opnames zijn overgezet op het nieuwe platform waar ook TV+ op zit. Het oude opname platform had niet meer te repareren problemen. Het geluid wordt echter wat anders verwerkt op het nieuwe platform. Dat geeft op een kleiner deel van de oude ontvangers problemen. 

Een tv heeft er via de hdmi geen last van. Is het mogelijk om de koptelefoon aansluiting van je tv te gebruiken. Dan zul je weer geluid hebben. 

Gerelateerde topics:

Zelfde probleem (met voorlopige oplossing via tv)

JanD
Wijsgeer
  • July 28, 2026

Beste ​@Thea Slot -Puntman is die Sonumax met de ringleiding of met de koptelefoon?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Voor dit probleem maakt het niet uit ​@JanD .

JanD
Wijsgeer
  • July 28, 2026

Voor dit probleem maakt het niet uit ​@JanD .

Het zal de ringleiding versie zijn ​@PeterG , want de hoofdtelefoonversie kun je niet met hoorapparaten gebruiken.

Er zijn wel diverse aansluitmogelijkheden van het basisstation  van de Sonumax aan  de tv of tv-decoder. Al eens een andere aansluitmethode geprobeerd ​@Thea Slot -Puntman ?

En hoe had je het basisstation nu aangesloten?

Het basisstation is aangesloten met een optical kabel direct naar het KPN Arris 2952.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

En ik neem aan dat je die uitgang op 'stereo' hebt gezet. 

Maar goed. Ook dan komt er momenteel niet altijd geluid uit. Kpn is ermee bezig. 

Sluit het basisstation aan op de optical out van de tv. Die kan het geluid momenteel nog wel verwerken. 

JanD
Wijsgeer
  • July 28, 2026

Beste ​@Thea Slot -Puntman het basisstion heeft ook een audio in uitgang met een minijack, sluit die eens op de tv decoder aan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2026

Volgens mij heb ik nog niet vermeld dat het probleem met het geluid met een FRISSE START héél vaak is opgelost!

JanD
Wijsgeer
  • July 29, 2026

Hallo ​@PeterG nu nog graag een reactie van ​@Thea Slot -Puntman😎

Ik ben regelmatig in actie geweest met andere aansluitingen. Andere kabeltjes.

ik het de experia box meerdere malen opnieuw opgestart. Ook de Arris heb ik helemaal uitgezet. Maar helaas niets helpt
als ik een opgenomen programma via mijn sonnumax 2.4 wil beluisteren dan hoor ik alleen maar gekraak.

wij kijken tv via een beamer (VAVA) daar zit wel een audio output maar ook dat werkt niet via de sonumaxx.

Helaas. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 30, 2026

Frisse start op de Arris al gedaan?

MENU - INSTELLINGEN - SYSTEEM 

Ik neem aan dat jij met een frisse start bedoeld dat ik de Arris volledig uitzet, enkele minuten wacht en vervolgens weer opstart.

Dat heb ik gedaan, maar ook geen effect. 
Ik hoor alleen maar gekraak bij opgenomen programma’s alsook bij het terugkijken van een programma.

vriendelijke groet

Thea

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Nee, stroom eraf bedoel ik niet. Maar ik heb nota bene de stappen om bij frisse start te komen in het bericht staan. 

Hallo Peter,

Het was even zoeken maar ik ben er achtergekomen hoe een frisse start werkt. 
nooit eerder gedaan want alles werkt altijd goed. 
maar helaas na de frisse start is er geen  verandering in het geluid via de sonnumax en bij het terugkijken en opgenomen programma’s alleen maar gekraak.

bij directe uitzendingen werkt het geluid prima. Ik geef het op! En indien noodzakelijk maak ik maar gebruik van de ondertiteling.

Bedankt voor de geboden hulp

Met vriendelijke groet Thea

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

@Thea Slot -Puntman, je hebt dus ook al geprobeerd via de analoge audio uitgang van de Arris 2952 te verbinden met de minijack ingang van het basisstation? En dat hielp ook niet?

Beste ​@Thea Slot -Puntman het basisstion heeft ook een audio in uitgang met een minijack, sluit die eens op de tv decoder aan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2026

Inderdaad. Goede tip van ​@Wartywolfs . Probeer ook de analoge uitgang van de VIP2952 eens. Groen omrand, mini jack.