Skip to main content
Beantwoord

Soundbar HDMI handshake problemen blijven terugkomen hoe op te lossen?

• December 27, 2025
  • 8 reacties
  • 129 keer bekeken

Beste KPN Community,

Ik heb al een tijdje last van terugkerende HDMI handshake-problemen tussen mijn KPN TV+ settop box en mijn JBL Bar 500 Gen 2 soundbar via mijn Philips 55PUS7906 TV. Het probleem manifesteert zich als constante audio-onderbrekingen.

**Mijn setup:**
- TV: Philips 55PUS7906 met Ambilight
- Soundbar: JBL Bar 500 Gen 2
- KPN settop box uit 2022
- Aansluiting: KPN box → HDMI ingang TV, en JBL Bar ARC → TV ARC HDMI poort

**Het probleem:**
Het geluid signaal wordt telkens onderbroken en de JBL soundbar laat dan zien dat hij opnieuw Dolby Surround of PCM krijgt aangeboden (afhankelijk van mijn gekozen instellingen). Dit gebeurt heel regelmatig en maakt normaal TV kijken erg vervelend.

**Wat ik al geprobeerd heb:**
- Verschillende audio-instellingen op de KPN box geprobeerd:
  * Stereo
  * Automatic
  * Passthrough
- Het probleem doet zich voor bij ALLE instellingen
- HDMI-kabels gecontroleerd
- Alle apparaten volledig gereset

Het lijkt erop dat de HDMI handshake tussen de apparaten niet stabiel blijft. De soundbar moet steeds opnieuw het audio-formaat 'heronderhandelen', wat resulteert in de onderbrekingen.

Heeft iemand ervaring met dit specifieke probleem? Zijn er specifieke instellingen in de KPN box of op de TV die kunnen helpen om deze handshake-problemen te voorkomen?

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord door Gideon_A

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken. Ik heb het nu werkend gekregen door de KPN TV+ box direct op de TV aan te sluiten en de TV vervolgens via de (e)ARC‑uitgang naar de JBL Bar 500 Gen 2 te laten gaan. Dat draait nu probleemloos, zonder audio‑onderbrekingen. Daarnaast heb ik gemerkt dat het probleem helemaal niet optreedt als ik de KPN box volledig ontwijk en alleen de TV‑apps gebruik (KPN TV+ app, Netflix, etc.), maar die apps zijn merkbaar trager in gebruik, dus dat is in de praktijk best irritant.

Technisch gezien is dit dus meer een workaround dan de ideale setup: de nette keten zou zijn KPN box → soundbar → TV, maar juist in die directe HDMI‑communicatie tussen KPN box en soundbar lijkt de handshake/EDID‑uitwisseling niet stabiel, waardoor de soundbar steeds opnieuw Dolby/PCM aangeboden krijgt en je die korte audio‑drops hoort. Voor ​@Tjalling H radio zonder TV is me tmijn oplossing helaas niet mogelijk.  ​@Ted456 Het probleem is JUIST als ik direct de soundbar inga vanaf de media box van KPN. 

8 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 27, 2025

Het klinkt alsof je zegt dat het alleen bij KPN TV box kijken is, of is t ook als je via bijv de youtube app of kpn app netflix app etc op je tv filmpjes kijkt?

"Als je last hebt van geluid dat wegvalt bij een specifiek apparaat (bijv. een console of mediaspeler), sluit dit apparaat dan direct aan op de HDMI-ingang van de JBL Bar 500 in plaats van op de TV. De soundbar stuurt het beeld dan door naar de TV, maar pakt het geluid direct bij de bron op, wat ARC-fouten omzeilt. "

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen er blij mee is om dat kabelverloop zo te configureren, maar de meeste andere oplossingen zijn firmware updates uitvoeren, zowel tv als andere apparatuur terug naar de fabrieksinstellingen of de PCM of andere modi instellen, wat je al had geprobeerd, en aangezien er al andere kabels lopen van de soundbar naar de tv, en als deze oplossing werkt, misschien is t dan wat.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 27, 2025

KPN tv ontvanger (Sagemcom DIW7022) aansluiten op HDMI 1 van de tv

JBL BAR Soundbar aansluiten op HDMI 2 (eARC) van de tv

Dit is niet helemaal duidelijk in jouw omschrijving, maar ik denk wel dat het zo is aangesloten.

Dan denk ik dat het probleem in de TV zit of in de HDMI kabel.

Ik zie dat de Philips tv van 2021 is (via Tweakers)

Een handshake probleem kan ik me dan bijna niet voorstellen.

Wel een slechte HDMI kabel of  onjuiste instellingen in de Philips tv.

Kijk in de instellingen van de Philips tv (met de Philips ab) of hij op “externe boxen” staat ingesteld (dat is de beste keuze)

De DIW7022 kan je het beste op Paastrough of automatisch zetten (ik heb automatisch gekozen op beide).

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Gideon_A, heb je nog iets aan de tips die hierboven zijn gegeven? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 30, 2025

KPN SetTopBox van 2022 is een beetje ruim. Maar ik neem dan aan dat het de Arris VIP5202 is. TV+, DIW7022, is pas sinds 2023 uitgeleverd.

Echter zie ik verderop weer "passthrough". Dan zal het de TV+ uit 2023 zijn.

Hapert het geluid ook via de speakers van de tv zelf??? Wat met ARC komt ook daar het geluid voor de soundbar vandaan. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • December 31, 2025

Herkenbaar! Het geluid bij mijn JBL viel ook regelmatig uit.  Maar ging een tijd goed en dan weer plotseling uit het niets

KPNbox via HDMI naar TV.

Dolby Digital van KPNbox naar Soundbar (omdat ik  ook via de KPN box radio wil luisteren zonder de TV aan te hebben.

Dit was op te lossen door geluid op de tv weer aan te zetten in de TV instellingen.  Als ik dan de volgende dag/paar uren later de set Box en TV weer aanzetten had ik dubbel geluid via de TV en soundbar.

Daarom gebruik ik nu de KPN box niet meer en kijk nu via de KPN+ app via de TV.  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • January 12, 2026

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken. Ik heb het nu werkend gekregen door de KPN TV+ box direct op de TV aan te sluiten en de TV vervolgens via de (e)ARC‑uitgang naar de JBL Bar 500 Gen 2 te laten gaan. Dat draait nu probleemloos, zonder audio‑onderbrekingen. Daarnaast heb ik gemerkt dat het probleem helemaal niet optreedt als ik de KPN box volledig ontwijk en alleen de TV‑apps gebruik (KPN TV+ app, Netflix, etc.), maar die apps zijn merkbaar trager in gebruik, dus dat is in de praktijk best irritant.

Technisch gezien is dit dus meer een workaround dan de ideale setup: de nette keten zou zijn KPN box → soundbar → TV, maar juist in die directe HDMI‑communicatie tussen KPN box en soundbar lijkt de handshake/EDID‑uitwisseling niet stabiel, waardoor de soundbar steeds opnieuw Dolby/PCM aangeboden krijgt en je die korte audio‑drops hoort. Voor ​@Tjalling H radio zonder TV is me tmijn oplossing helaas niet mogelijk.  ​@Ted456 Het probleem is JUIST als ik direct de soundbar inga vanaf de media box van KPN. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 12, 2026

​​​@Ted456 Het probleem is JUIST als ik direct de soundbar inga vanaf de media box van KPN. 

Oh ok, ja in jouw openingspost stond:

"- Aansluiting: KPN box → HDMI ingang TV, en JBL Bar ARC → TV ARC HDMI poort"

Dus sja 😄

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 12, 2026

@Ted456 my bad.  Ik moet beter opletten als ik AI een post laat uitwerken. Excuses iedereen.