Skip to main content
Vraag

Soundbox geeft soms een niet te verwijderen menu en is vaak traag bij het zappen

• August 5, 2026
  • 12 reacties
  • 151 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Bij het vooruit spoelen komt bij ons regelmatig bijgaande menu *zie afbeelding in beeld. Het menu is niet actief en de 3 functies zijn niet te bedienen. Het is alleen te verwijderen door via de gids, of direct via de cijfertoetsen voor een ander kanaal te kiezen en daarna weer terug, pas dan is het weg.

Het zappen gaan soms ontzettend traag en het duurt vaak 15 seconden voordat het zwarte beeld veranderd in het beeld en geluid van de gewenste zender.  Alleen door mijn 1 min. de voeding van de box halen help tijdelijk. Dat moet toch anders kunnen??

12 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Je hebt de KPN soundbar.

1. Hoe is de KPN soundbar verbonden met de KPN modem (router)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  2. Heb je glasvezel of koper?

Die melding krijg je als je (per ongeluk) op de opname toets klikt.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Je hebt de KPN soundbar.

1. Hoe is de KPN soundbar verbonden met de KPN modem (router)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  2. Heb je glasvezel of koper?

Die melding krijg je als je (per ongeluk) op de opname toets klikt.

@joop2011. Heb glasvezel 200/200 en een Fritz!box 5970 (nog uit de XS4ALL tijd) in de MK en een FB 4050 als repeater in de woonkamer. Dit resulteert in een uitstekend wifi netwerk. Overigens draait hier alles op wifi en ik sluit uit dat dit de oorzaak kan zijn.

De melding komt at random en laat zich zien als we via de groene knop om bv. 20.15 het journaal van 20.00 uur willen zien. Bij het op dat moment vooruit spoelen om het laatste stukje Ster over te slaan komt het bewuste menu in beeld. Dit gaat ongeveer gelijk op met het trage zappen, 10 sec. zwart beeld is geen uitzondering. Als ik hierbij de Soundbox een minuut van spanning haal is daarna als weer normaal.  

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Is het mogelijk (om tijdelijk) een UTP kabel (zonder iets ertussen) tussen de KPN soundbox en e KPM modem (router) te doen?

Ik heb het idee dat het wel eens aan de drukte op het WIFI netwerk kan liggen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Is het mogelijk (om tijdelijk) een UTP kabel (zonder iets ertussen) tussen de KPN soundbox en e KPM modem (router) te doen?

Ik heb het idee dat het wel eens aan de drukte op het WIFI netwerk kan liggen.

Alles kan ​@joop2011 maar dan moet ik er een netwerkkabel voor aanschaffen, de afstand tussen de meterkast en de Soundbox is bijna 20 m. Drukte op het Wifi netwerk lijkt mij niet aan de orde, we zijn maar met z’n tweeën en als we tv kijken zijn er hooguit nog twee mobieltjes aangemeld. Wat ik wel kan en zal doen is (tijdelijk) een netwerkkabel aansluiten tussen de FB4050 (mijn repeater) en de Soundbox.  

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Ik kan via Google alleen een Fritzbox 4050 vinden.

Het belangrijkste is dat hij IGMP Snooping ondersteund en VLAN4

Heeft u toevallig zonnepanelen of klok verwarming via WIF?

Ook die tellen mee.😊

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Ik kan via Google alleen een Fritzbox 4050 vinden.

Het belangrijkste is dat hij IGMP Snooping ondersteund en VLAN4

Heeft u toevallig zonnepanelen of klok verwarming via WIF?

Ook die tellen mee.😊

Sorry ​@joop2011 ik heb van XS4ALL/KPN de Fritz!box 7590 , kwestie van cijferblindheid? 😉.

Heb de Soundbox nu bekabeld aangesloten op de FB4050 die als extender/repeater geconfigureerd is.

En nee, mijn wifi is verder ‘schoon’, geen zonnepanelen, geen klokverwarming, helemaal geen domotica. 

De Soundbox hangt nu aan de UTP kabel, dit is ook te zien in de box bij het menu ‘Informatie’.

Nu afwachten of dit wat oplevert.  

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 8, 2026

Als je XS4ALL hebt, moet je voor ondersteuning ook bij XS4ALL zijn.

Het is een onderdeel van KPN, maar werken zelfstandig.

Ben benieuwd hoe de box nu werkt met een UTP kabel.

P.S.

Ik heb de tekst aangepast, omdat je nu ook de DIW7022 via XS4ALL kan grijgen.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 8, 2026

@joop2011, je kunt tegenwoordig óók als xs4all klant kiezen voor TV+ met behoud van je bestaande (xs4all) abonnement.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 8, 2026

@joop2011, je kunt tegenwoordig óók als xs4all klant kiezen voor TV+ met behoud van je bestaande (xs4all) abonnement.

Dank je ​@Wartywolfs voor deze informatie.

Ik heb de tekst aangepast.😊

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 9, 2026

Als je XS4ALL hebt, moet je voor ondersteuning ook bij XS4ALL zijn.

Het is een onderdeel van KPN, maar werken zelfstandig.

Ben benieuwd hoe de box nu werkt met een UTP kabel.

P.S.

Ik heb de tekst aangepast, omdat je nu ook de DIW7022 via XS4ALL kan grijgen.

Ik heb geen XS4ALL abonnement meer maar het TV+ abonnement van KPN. De FB7590 stamt echter nog uit mijn XS4ALL tijd en was onderdeel van dit abonnement. Nu moet ik er €3,75 p/m voor betalen. Het totale TV+abonnement is echter voordeliger dan het XS abonnement. 

Met de UTP netwerkkabel in de Soundbox i.p.v. de wifi van de Soundbox zelf is het nog even afwachten. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 10, 2026

Goedemorgen ​@Berrie_Kaas en dank voorjouw bericht!

Reuze irritant als je deze melding de hele tijd te zien krijgt zodra je door wilt spoelen dus goed dat je daar ook melding van maakt. 

Ik heb geen XS4ALL abonnement meer maar het TV+ abonnement van KPN. De FB7590 stamt echter nog uit mijn XS4ALL tijd en was onderdeel van dit abonnement. Nu moet ik er €3,75 p/m voor betalen. Het totale TV+abonnement is echter voordeliger dan het XS abonnement. 

Met de UTP netwerkkabel in de Soundbox i.p.v. de wifi van de Soundbox zelf is het nog even afwachten. 

Ben wel heel erg benieuwd hoe het op deze manier uiteindelijk gaat en ben dan ook benieuwd naar je bevindingen! Mocht het probleem onverhoopt blijven bestaan dan gaan we natuurlijk verder kijken wat er in dit geval nodig is!

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • August 10, 2026

Had nog een Fritz! repeater 3000 liggen. Deze is nu aan de Soundbox gekoppeld zodat deze via de repeater ‘ethernet’ verbonden is. Maar eens kijken hoe dat blijft functioneren.

Repeater - Netwerkkabel - Soundbox

Soundbox ethernet verbonden