Skip to main content
Beantwoord

Soundbox is niet geschikt voor gebruikers met een gehoorapparaat

• May 26, 2025
  • 35 reacties
  • 545 keer bekeken

Afgelopen week de soundbox geïnstalleerd prachtig apparaat…

Maar helaas niet geschikt voor mensen met een gehoorapparaat die de tv streamen.

dit vervalt onmiddellijk…

jammer wat een enorme tekortkoming voor dit merk

Beste antwoord door PeterG

Helaas is de Soundbox niet geschikt voor hoorapparaten. En ook niet andere audio apparaten.

Enige optie wat wel kan: schakel de functie bluetooth speaker uit. Dan kun je bluetooth audio apparaten aansluiten. Bij gebruik daarvan werken de interne speakers niet. Kortom, sowieso zonde van die extra € 6 mijns inziens. Dan kan je beter de standaard box DIW7022 gebruiken. De eerste in het abonnement is gratis.

Er is ook geen uitvoer van geluid via HDMI. De tv speakers en de audio uitgangen op de tv werken dus ook niet.

Dat de Soundbox niet geschikt is in combinatie met hoorapparen en andere audio apparaten is ook vermeld bij de FAQ op 

http://kpn.com/soundbox en 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

35 reacties

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Afgelopen week de soundbox geïnstalleerd prachtig apparaat…

Maar helaas niet geschikt voor mensen met een gehoorapparaat die de tv streamen.

dit vervalt onmiddellijk…

jammer wat een enorme tekortkoming voor dit merk

Ik heb een gehoorapparaat voor het streamen aangesloten op de tv, niet op de box. Zowel voor het signaal (optische- of plug-aansluiting) als voor de stroom (via USB-aansluiting). Werkt prima.

Het voordeel daarvan is ook dat andere ‘meekijkers’ zelf het geluidsniveau op de tv kunnen instellen.

Piet. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 26, 2025

Beste ​@Piet van der Vooren hoe krijg je dan geluid via de tv als je de TV+SB gebruikt?

Want het geluid naar de tv wordt uitgeschakeld als je de TV+SB gebruikt, dan kun je ook niet luisteren via de hoorapparaten.

Dat geldt uiteraard niet voor de ‘gewone’TV+decoder.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Beste ​@Piet van der Vooren hoe krijg je dan geluid via de tv als je de TV+SB gebruikt?

Want het geluid naar de tv wordt uitgeschakeld als je de TV+SB gebruikt, dan kun je ook niet luisteren via de hoorapparaten.

Dat geldt uiteraard niet voor de ‘gewone’TV+decoder.

Ik gebruik niet de Soundbox, maar de TV+-box, ​@JanD. Daar speelt dat niet.

Piet.

• Auteur
  • Topper
  • May 26, 2025

Hoi Piet,

Dank voor je reactie.

Ik stream niet via de soundbox want daar zit geen aansluiting op.

ik stream middels een kastje Amplifon.

Volgens de “kenners” bij KPN werkt dat niet omdat het geluid van de tv uitgeschakeld word..

Van alles geprobeerd maar lukt mij niet.

Kan het dan zijn dat ik een instelling op de tv (Sony) moet aanpassen..??

Ik hoor het graag vind het jammer dat ik hem niet kan gebruiken…

Gert

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Hoi Piet,

Dank voor je reactie.

Volgens de “kenners” bij KPN werkt dat niet omdat het geluid van de tv uitgeschakeld word..

Gert

Welke aansluitingen zitten er op dat Amplifon-kastje?

Piet.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 26, 2025

Beste ​@Piet van der Vooren en ​@Gert Witte als je de TV+SB hebt is het geluid op/naar de tv uitgeschakeld en werken accessoires voor gehoorapparaten niet (meer) via de TV.

Een TV+SB is dus voor doven en slechthorenden geen oplossing en kan met beter de standaard TV+ blijven gebruiken, eventueel in combinatie met een eigen soundbar, zo doe ik het ook als slechthorende.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Beste ​@Piet van der Vooren en ​@Gert Witte als je de TV+SB hebt is het geluid op/naar de tv uitgeschakeld en werken accessoires voor gehoorapparaten niet (meer) via de TV.

Een TV+SB is dus voor doven en slechthorenden geen oplossing en kan met beter de standaard TV+ blijven gebruiken, eventueel in combinatie met een eigen soundbar, zo doe ik het ook als slechthorende.

Met dat laatste ben ik het eens.

Piet.

• Auteur
  • Topper
  • May 26, 2025

Hoi Piet,

Dank voor je reactie.

Gert

Welke aansluitingen zitten er op dat Amplifon-kastje?

Piet.

hoi Piet 

heb inmiddels TV + weer aangesloten en werkt het weer als vanouds…

het schijnt dat als je sound box installeert de software automatisch alle geluid via tv uitzet

• Auteur
  • Topper
  • May 26, 2025

Hoi Jan D

soundbox volgens “kenners” KPN nog geen optie op mensen met gehoor apparaten..

Heel jammer

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 26, 2025

Hoi Jan D

soundbox volgens “kenners” KPN nog geen optie op mensen met gehoor apparaten..

Heel jammer

Dat schreef ik dus ook in mijn eerdere reactie binnen dit topic ​@Gert Witte 

• May 26, 2025

Waar ik nog aan denk, een kastje om de audio uit de HDMI te halen.
( HDMI audio extractor, converter )
Dat zal er dan een moeten zijn met een doorlus mogelijkheid, HDMI-in , HDMI-uit en dan een aftak voor het geluid.

• Auteur
  • Topper
  • May 26, 2025

Misschien nog een optie…

we gaan het onderzoeken

thanks

• May 26, 2025

Waar ik nog aan denk, een kastje om de audio uit de HDMI te halen.
( HDMI audio extractor, converter )
Dat zal er dan een moeten zijn met een doorlus mogelijkheid, HDMI-in , HDMI-uit en dan een aftak voor het geluid.

Wat wil je daarmee bereiken? Bij de soundbox bevat het hdmi signaal geen geluid. Hoe kan je het er dan uit halen?

• May 26, 2025

Bij de soundbox bevat het hdmi signaal geen geluid.

( Sound is toch engels voor geluid ? )
Maar denk je dat of weet je dat (zeker) ?
Als dat zo is dan is dat . . . .

van :

Is de KPN TV+ Soundbox een speaker?

KPN TV+ Soundbox is zowel een speaker als een tv ontvanger. Met KPN TV+ Soundbox kun je al je tv-kanalen en streamingdiensten bekijken, terwijl je ook krachtig geluid met audiodesign van Bang & Olufsen toevoegt. Het geluid dat normaal uit je tv komt, komt nu uit de KPN TV+ Soundbox, dat Dolby Atmos ondersteunt.

Aha, een ontvanger met ingebouwde luidspreker ( zoals een radio :-)  )
En een uitgang voor de monitor (=TV zonder ontvanger)

Bij de specificaties van :

HDMI  :  HDMI 2.1 / HDCP 2.3, CEC, ARC, eARC 

Gewoon proberen.

• Auteur
  • Topper
  • May 26, 2025

Marlon

Grof en zeker geen net taalgebruik je kunt ook normaal antwoorden toch of liever helemaal niet..!!

Mensen stellen hier een normale vraag..!!

Heb hier zeker melding van gemaakt..

Admin: bewuste bericht verwijderd

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 27, 2025

Marlon

Grof en zeker geen net taalgebruik je kunt ook normaal antwoorden toch of liever helemaal niet..!!

Mensen stellen hier een normale vraag..!!

Heb hier zeker melding van gemaakt..

Beste ​@Gert Witte ik vind ook dat ​@Marlon92 wat meer respectvol mag reageren naar mensen met een (hoor)beperking zoals ik en anderen.

• Auteur
  • Topper
  • May 27, 2025

Helemaal mee eens.

Ik dacht dat dit een forum was om mensen te helpen ipv te “discrimineren”

Had het gerapporteerd maar ze gooien het op een “mening” 

ik wens zo niet behandeld te worden vanwege mijn gehoor beperking.

Bedankt voor de reacties 

Voor mij houd het hier op. Ik stop hier…!!!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 27, 2025

Helemaal mee eens.

Ik dacht dat dit een forum was om mensen te helpen ipv te “discrimineren”

Had het gerapporteerd maar ze gooien het op een “mening” 

ik wens zo niet behandeld te worden vanwege mijn gehoor beperking.

Bedankt voor de reacties 

Voor mij houd het hier op. Ik stop hier…!!!

Beste ​@Gert Witte ik heb het als ‘superuser’ ook gerapporteerd, iets korter lijntje, helaas nog geen reactie ontvangen van het moderatieteam.

Gewoon op het forum actief blijven en respectvol van je ‘afbijten’ wanneer nodig.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 27, 2025

Beste ​@Gert Witte het moderatieteam heeft het bewuste bericht verwijderd.

• May 27, 2025

Ik zag het bewuste bericht ook, en ik dacht ook . .  ( ik zeg er maar even niets op )
Maar laat je hier niet wegjagen door zo’n voorvalletje ajb !

Met een beetje voorstelling cq inleving :
- voor sommige programma’s is een koptelefoon niet nodig en heb je de luidspreker aan
- er zijn ook anderen in huis

Kortom je wil een luidspreker en/of de koptelefoon gebruiken.
Dat is een probleem waar ik al jaren tegen aanloop, met name bij kpn spullen, maar ook met andere.
Ik schrijf daar al jaren over op dit forum terwijl het zo eenvoudig zou kunnen zijn.
Maar de ontwerpers zijn met andere dingen bezig, die meer flitsend zijn maar waar de meeste mensen geen behoefte aan hebben.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 27, 2025

Helaas is de Soundbox niet geschikt voor hoorapparaten. En ook niet andere audio apparaten.

Enige optie wat wel kan: schakel de functie bluetooth speaker uit. Dan kun je bluetooth audio apparaten aansluiten. Bij gebruik daarvan werken de interne speakers niet. Kortom, sowieso zonde van die extra € 6 mijns inziens. Dan kan je beter de standaard box DIW7022 gebruiken. De eerste in het abonnement is gratis.

Er is ook geen uitvoer van geluid via HDMI. De tv speakers en de audio uitgangen op de tv werken dus ook niet.

Dat de Soundbox niet geschikt is in combinatie met hoorapparen en andere audio apparaten is ook vermeld bij de FAQ op 

http://kpn.com/soundbox en 

• Auteur
  • Topper
  • May 27, 2025

Dankjewel ​@PeterG 

inmiddels weer overgestapt, helaas, op DIW7022.

Thanks

Jasper van KPN
Moderator

Het bewuste bericht heb ik verwijderd inderdaad, en ik heb je daar een privébericht over gestuurd ​@Marlon92. Laten we het leuk en gezellig voor iedereen houden, daar heeft iedereen baat bij 🙂

Wat betreft je vraag ​@Gert Witte, Peter legt dat al het duidelijkste uit. De gewone TV+ Box sluit beter aan bij jouw wensen, als je die gebruikt heb je de beste ervaring in jouw situatie. De Soundbox kan je weer opzeggen (via MijnKPN of de klantenservice), zodat je daar niet voor blijft betalen als je het niet gebruikt.

• May 27, 2025

Heel jammer, vreemd, merkwaardig dit, onnodig ook maar er is nu wel duidelijkheid en de vraagsteller kan weer verder.
Toch nog even een paar dingen die mij opvallen :
Uit de specs haalde ik dit :

Bij de specificaties van :

HDMI  :  HDMI 2.1 / HDCP 2.3, CEC, ARC, eARC 

Dat is dus niet juist (?)

Ofwel, dat gaat er over om geluid van je “TV” te kunnen weergeven op de soundbox ?

Ook niet optioneel aan te zetten ?

• Auteur
  • Topper
  • May 27, 2025

@Jasper van KPN 

inmiddels geregeld.