Skip to main content
Beantwoord

Soundbox schakelt uit maar geluid gaat door

• October 5, 2025
  • 30 reacties
  • 272 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Herkent iemand dit?
Na het kijken van een aflevering uit een willekeurige serie van NPO Start (via de app,) de keuze voor de volgende aflevering is al in beeld, zet je de tv (en daarmee de soundbox+) uit.
Terwijl het rode lampje van de soundbox+ brandt gaat het geluid gewoon door omdat de volgende aflevering van de NPO Start serie is begonnen :(.
Op de afstandsbediening wordt niet gereageerd, pas als de stekker van de soundbox+ uit het stopcontact gehaald wordt stopt alles. 
Dit 'lukt’ alleen met de NPO Start App, niet met Disney, HBO en/of Netflix.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hopelijk was het een korte ‘hick-up’ . Als dit weer structureel wordt, wil ik dat dolgraag weten zodat ik het door kan geven. 

30 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@DijkerWijk . Welkom hier!

Het geluid gaat dus gewoon door terwijl je de soundbox uitgezet hebt? Dat is wel erg raar en hinderlijk! Kun je mij vertellen hoe de soundbox is aagesloten?  Maak je misschien gebruik van een ander audio uitvoer apparaaat via HDMI? 

Alle info hierover is welkom.  Laat het weten

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 7, 2025

Goedemorgen Erwin,

Dank voor je reactie. We doen, dacht ik, niets speciaals, we gebruiken een hdmi kabel naar de tv en een stroomdraad verder is er niets gekoppeld aan de soundbox+.

mvgr Erik Dijkerman 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 7, 2025

Gebeurt dit ook als je de tv en Soundbox uitzet terwijl NPO Start midden in een aflevering aan het afspelen is?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 7, 2025

Niet dat we weten Wartywolfs, alleen in geval van de combinatie van nieuwe aflevering en uitzetten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 7, 2025

Herstel, dat kan ook, bij teruggaan naar Ned 1 gaat het geluid van de serie op NPO start gewoon  door

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 7, 2025

Vergeet ik nog te vermelden dat we dagelijks de stekker van de soundbox er al uithalen omdat het Ned 1 geluid klinkt alsof het onderwater wordt uitgezonden 😗

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 8, 2025

Ik zie (hoor) iets dergelijks gebeuren met de NPO Start app op iPad: als die een video aan het afspelen is, dan blijft het geluid van de video doorspelen wanneer ik het iPad scherm uitzet. De Arte app gedraagt zich hetzelfde. Gedrag van Netflix etc. kan ik nu niet testen wegens geen abonnement.

Het lijkt erop dat deze apps een “ga slapen” signaal negeren terwijl ze een video aan het afspelen zijn.

Erwin van KPN
Moderator

Vergeet ik nog te vermelden dat we dagelijks de stekker van de soundbox er al uithalen omdat het Ned 1 geluid klinkt alsof het onderwater wordt uitgezonden 😗

Oei, er is dus nog meer aan de hand? Wordt dat geluid dan langzamerhand slechter? Of is het geluid op Ned 1 per definitie slecht? 

Dit klinkt in ieder geval allemaal niet goed en volgens mij moet het op te lossen zijn.  

Nog even voor de zekerheid: Je hebt de soundbox onlangs wel gereset toch? Zo niet, staat hier uitgelegd hoe dat moet.   Als dit geen oplossing biedt, zal ik het issue doorgeven aan de techneuten, zodat zij dit verder kunnen onderzoeken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 9, 2025

Goedemorgen Erwin 

Dank voor je reactie. Het geluid wordt opeens slechter, samen met je collega met wie ik daarover gebeld heb, vermoeden we dat een korte storing in de ontvangst daaraan ten grondslag ligt.

De sounbox hebben we nog niet gereset, gaan we vandaag doen, wel hebben we de kpn app opnieuw geïnstalleerd, wat dus geen positief resultaat gaf.

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 9, 2025

Sounbox gereset via de tv, daarna getest, soundbox uitgezet op moment van afleveringwissel, geluid van volgende aflevering gaat door terwijl rode lampje brand op de soundbox.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 9, 2025

Het lijkt erop dat dat de NPO Start app niet goed reageert op het “ga slapen” signaal van de Soundbox als je die “uit”zet (of eigenlijk, in standby zet).  Je zou verwachten dat het afspelen In de NPO Start app dan ook wordt gepauzeerd.

ik denk dat je hiervoor bij de app ontwikkelaars van NPO moet zijn. Maar waarschijnlijk is het effectiever als KPN hier melding van maakt bij de NPO.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 9, 2025

Ook het tv geluid probleem heeft zich weer gemeld 😞.

Erwin van KPN
Moderator

Helemaal duidelijk en zeer bedankt voor het testen.  Ik heb het doorgestuurd naar de techneuten.  Als ik meer informatie heb, laat ik jou dat hier uiteraard weten. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ha ​@DijkerWijk, ik breek even in! Het stukje over de NPO hebben de techneuten doorgegeven richting de NPO. Namens hen ook bedankt voor het signaal. 
Zou je verder jouw profiel aan willen vullen met je adres, klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer (dat kan in de persoonlijke opmerkingen)? Als je dit in de juiste velden invult, is dat alleen inzichtelijk voor jou en de moderators van KPN.  

Dan kan ik dat ook weer doorgeven.😄

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 14, 2025

Goedenavond Marcia,

De noodzaak van deze gegevens voor het oplossen van de problemen ontgaat me, tenzij je van plan bent ons een betere sounbox toe te sturen, maar ze zijn ingevuld.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@DijkerWijk . Dank voor de informatie.  We gebruiken die om specifiek naar jouw ontvanger in het netwerk te kijken.  Aangezien wat je beschrijft geen issue is dat voor het merendeel van de gebruikers geldt.  We willen dus ook uitsluiten er iets op jouw account niet klopt. Ik stuur de informatie door naar de techneuten

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@DijkerWijk, sorry voor de late reactie. Erwin is even afwezig, vandaar dat ik weer even reageer. We hebben jouw Soundbox de nieuwste firmware gegeven vorige week. Hoe is het nu met het onderwater geluid?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Goedemorgen Marcia,

Het onderwater geluid hebben we de laatste dagen inderdaad niet meer gehoord. Dat probleem lijkt opgelost. Met de NPO start app blijft het hommeles 😞.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 24, 2025

Blijft het nog steeds doorspelen als je eerst pauzeert in de NPO Start app voordat je de Soundbox uitzet?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Dan niet Wartywolfs, maar bij terugkeer naar NPO Start worden we regelmatig geconfronteerd met een blauw scherm met een aantal vlakken erop. Wat alleen kan worden opgelost door de soundbox+ stekker  minimaal 30 seconden uit het stopcontact te halen.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Goedemorgen Marcia,

Het onderwater geluid hebben we de laatste dagen inderdaad niet meer gehoord. Dat probleem lijkt opgelost. Met de NPO start app blijft het hommeles 😞.

Dat is fijn om te lezen! Trek je weer aan de bel als je toch weer iets geks ervaart? Voor wat de NPO app: geef ik opnieuw door.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 29, 2025

Goedemiddag,

Het spijt me maar zojuist verdween het Ned 1 geluid weer 'onderwater'.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@DijkerWijk .  Wat hinderlijk! Zou je de ontvanger voor mij kunnen herstarten?  Als het daarna blijft wil ik dat graag weten.  Was/is het trouwens alleen op Ned 1? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 31, 2025

Goedenavond Erwin, ontvanger is herstart.

Probleem heeft zich inderdaad alleen op Ned 1 voorgedaan.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 4, 2025

Hopelijk was het een korte ‘hick-up’ . Als dit weer structureel wordt, wil ik dat dolgraag weten zodat ik het door kan geven.