Skip to main content

Hallo,

Ik heb een Sharp tv LC 26SB25E, ouder model maar tot onlangs prima tv.

Nu blijkt dat de 'bron' steeds van hdmi naar tv springt en valt beeld en geluid weg.

Soms zie ik linksboven nummers (kanalen?) aflopen,  als ik t weer op hdmi zet en aan/uit soms weer tv,maar het is steeds erger geworden en heb inmiddels eigenlijk geen tv beeld/ geluid meer. Ik heb de software opnieuw geïnstalleerd,  stekkers eruit en weer aan, modem reset, ontvanger reset,  kortom alles geprobeerd,  ook via de online probleem oplosser van kpn.  (Dus svp die dingen niet als oplossing aandragen, want al gedaan) Ook een nieuwe hdmi kabel lost niks op.

Kan de ontvanger defect zijn of hoe los ik dit op, het lijkt erop dat hij continue weer terugspringt op tv bron ipv hdmi, maar ik heb er geen verstand van. Help ?!

(De tv is overigens aangesloten op een stekkerblok om 's avonds alles in een keer uit te zetten voor energiebesparing, maar ook deze stekker eruit en weer erin helpt niet) 

Met vriendelijke groet, 

Henriette 

Ik denk zelf dat deze tv het na 15 (vijftien) jaar, bijna 16, aan het opgeven is of al gedaan heeft. 

Verder is het nog HDready, dus bereik je niet de optimale beeldkwaliteit. En met maar 26" een heel klein scherm. Lijkt mij niet echt lekker een film kijken. 

Als stroomonderbreking de tv ook niet meer op het spoor zet is vervanging meer dan te overwegen. 

Dit ligt niet aan de kpn ontvanger. 


Soms zie ik linksboven nummers (kanalen?) aflopen

Zit er niet een knopje vast op de afstandsbediening van je televisie? Even in een kastje leggen of de batterijen eruit?


Ik denk zelf dat deze tv het na 15 (vijftien) jaar, bijna 16, aan het opgeven is of al gedaan heeft. 

Verder is het nog HDready, dus bereik je niet de optimale beeldkwaliteit. En met maar 26" een heel klein scherm. Lijkt mij niet echt lekker een film kijken. 

Als stroomonderbreking de tv ook niet meer op het spoor zet is vervanging meer dan te overwegen. 

Dit ligt niet aan de kpn ontvanger. 

Bedankt voor je reactie, dat zou best kunnen. Ik wilde eerst eventuele oorzaken al dan niet uitsluiten, vandaar de vraag. Na de batterijen eruit en er weer in, nav het volgende bericht, doet de tv het wel weer, alleen hoe lang is nog de vraag. 


Bedankt Arjan, ik heb de batterijen eruit gehaald en weer opnieuw erin gedaan, nu doet de tv het weer een half uur, of t zo blijft is afwachten. Alleen begrijp ik niet wat dat te maken heeft met steeds van hdmi naar tv bron springen?


Als de afstandsbediening van de televisie ongevraagd een signaal stuurt voor (bijvoorbeeld) P+, P- of misschien het “bron” knopje, dan zie je je televisie ongevraagd van bron/zender veranderen.

Aangenomen dat het een infrarood (IR) afstandsbediening is, dan werkt dat met onzichtbaar licht. Dus dan kan die de televisie niet meer bereiken als je ‘m in een kastje, doos of andere kamer legt. En ook niet als je de batterijen eruit haalt. Dus als het dan niet meer gebeurt, dan zit er misschien een knopje vast.

Je kunt met een digitale camera (zoals in een telefoon) trouwens vaak zien wanneer een infrarood afstandsbediening iets uitzendt.

 

Soms zie ik linksboven nummers (kanalen?) aflopen

En als mijn theorie klopt, dan kun je dit ook naspelen met een knopje op de afstandsbediening van je televisie. Ik gok op P-.


Arjan, bedankt voor de uitleg, maar ik heb maar 1 afstandsbediening van kpn, kan wel de knopjes op tv bedienen maar dat geeft geen oplossing . Hoe kom je erachter welk knopje eventueel vastzit? 


Heb je geen afstandsbediening die bij je televisie hoort? Het gaat me om die afstandsbediening, dus niet iets van KPN, maar iets van Sharp.

(En anders kleinere kans dat er een knopje op je televisie vastzit?)


We zijn nu een weekend verder. Heeft het opnieuw installeren van de batterijen van de afstandsbediening het probleem verholpen?


Arjan, bedankt,  maar ik heb destijds van kpn 1 afstandsbediening gekregen waardoor  ik niet met 2 afstandsbedieningen meer hoefde te werken. Die van de tv heb ik gezocht maar kan hem niet meer vinden, het werkte ook niet goed om ze tegelijk te gebruiken. 


We zijn nu een weekend verder. Heeft het opnieuw installeren van de batterijen van de afstandsbediening het probleem verholpen?

Denise het blijft een raadselachtig iets, de batterijen lijken niet veel verschil te maken. 

Ik moet t even afwachten denk ik, de ene keer doet de tv het weer en dan toch weer terug naar bron tv ipv hdmi. 

Kan t ook met heel korte stroomonderbrekingen te maken hebben?

Met vriendelijke groet Henriëtte 

(Vd week korte vakantie dus kan misschien pas wat later reageren)


Die van de tv heb ik gezocht maar kan hem niet meer vinden

Als je ‘m lange tijd niet gebruikt hebt, dan neem ik aan dat-ie ook niet ergens tussen de kussens van de bank ligt (ik roep maar wat) en dat daar dan onbedoeld knopjes ingedrukt worden?

 

de batterijen lijken niet veel verschil te maken.

Dat was alleen bedoeld om een vastzittend knopje op de afstandsbediening van je televisie, die je dus niet eens kunt vinden, als oorzaak uit te sluiten. (Zonder batterijen doet een afstandsbediening natuurlijk niks. Dus als het probleem zonder batterijen was opgelost, dan was die afstandsbediening de oorzaak.) Dit mag je verder dus vergeten.

 

Als je geen afstandsbediening hebt, dan denk ik dat je met een van de knopjes op je televisie hetzelfde moet kunnen zien dat je eerder beschreef:

Soms zie ik linksboven nummers (kanalen?) aflopen

Als je bovenstaande inderdaad met een knopje van je televisie (ik denk “P v” in de afbeelding hieronder) kunt veroorzaken, dan is dat knopje misschien slecht en wordt het soms actief als je er zelf niet eens op drukt?

 

Mogelijke knoppen op Sharp LC 26SB25E.

 

Dus: kun je die aflopende nummers ook zélf veroorzaken met een van de knopjes?

(Ik hoop/verwacht dat de televisie niet zélf door de kanalen heenloopt als er geen beeld is. Maar als dat al zou gebeuren, dan zouden oplopende kanalen meer voor de hand liggen dan aflopende nummers.)


Reageer