Skip to main content
Vraag

Specificaties van de afstandsbediending ten opzichte van de Android keymapping TV+

• August 15, 2025
  • 5 reacties
  • 67 keer bekeken

Beste KPN,

Ik maak al jaren gebruik van een logitech harmony (Elite) afstandsbediening om meerdere devices te bedienen (TV ontvanger, Audio versterker, Media PC, TV, etc.).

Nu heb ik sinds kort de TV+ box, maar dit is een android device met een bluetooth afstandsbediening. Hier loop ik tegen wat problemen. Allereerst krijg ik de afstandsbediening (die technisch gezien ook Bluetooth zou moeten kunnen) niet gekoppeld, maar dat kan ook aan de Logitech implementatie liggen.

Nu zwerft er op het forum ook een alternatieve oplossing mbv een “Flirc” infrarood to HID controller rond. Deze werk erg goed, waar bij je infrarood commando’s koppelt aan HID (keyboard) commando’s.
Hier loopt het alleen op sommige knoppen spaak. Veel knoppen werken gewoon op een paar uitzonderingen na.

KPN lijkt zich hierbij niet helemaal te hebben gehouden aan de android standaarden, want in het bijzonder de “gids” knop, maar ook de radio en TV knop(pen) krijg ik niet gekoppeld. De “gids” lijkt bijvoorbeeld niet te zijn gekoppeld aan de Android HID consumer page mapping code: “0x008d” “Media Select Program Guide”.

Daarnaast zijn er een aantal eigenaardigheden in het “zapgedrag” waarvan ik eigenlijk hoopte dat die via een originele android command beter zouden functioneren. Bijv. het gebuirk van een stop knop (niet op de originele afstandbediening aanwegige) tijdens gepauseerde (live) opname. Een afzonderlijke exit en return command en verder niet geheel onbelangrijk een echte “menu” command.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk vrij, technisch, maar vrij simpel:

Is er een mapping tabel of is er een specificatie van welke (android) HID commands op de KPN Box+ gemapped/geimplementeerd/gebruikt worden? Dit kunnen dus ook simpele keyboard commandos zijn.

Ik hoop daar bijvoorbeeld ook uit te kunnen halen of het mogelijk is om direct naar de opnames te komen met een bepaald command?

Groeten,

5 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 17, 2025

Hi ​@Spikey_84,

Jammer dat de TV+ box bij jou voor onverwachte problemen zorgt 😕 Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar op de community zijn er meerdere andere gebruikers die al het 1 en ander geprobeerd hebben. Ik deel het meest complete topic met je zodat je zelf niet alles door hoeft te spitten! Het is al een wat ouder topic, maar wellicht staat hier nog het 1 en ander in waar je mee uit de voeten kunt: Afstandsbediening KPN TV+ koppelen met Harmony hub logitech

Weet verder dat de implementatie van de Flirc USB op de KPN TV+ Box iets is waar op de achtergrond aan gewerkt wordt, we hopen dit met een toekomstige software update toe te kunnen voegen!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 18, 2025

Beste ​@Maja van KPN ,

Dank voor je reactie. Helaas is dit niet helemaal het antwoord waar ik op hoopte.

Het topic waar je naar verwijst heb ik ook uitvoerig gelezen, daar heb ik ook de oplossing met een “Flirc” ontvanger vandaan.

Echter, zoals ook in het topic zelf op verschillende plekken te lezen is, zijn niet alle (op de KPN gebruikte knoppen) te herleiden naar een androidTV HID command.

In het bijzonder de “Gids” knop is een hardnekkige die nog niet “gevonden” is door iemand. Het zou dus erg fijn zijn als er een tabel of iets dergelijk beschikbaar komt vanuit KPN (software groep), die aangeeft welke (Android TV) HID commands zijn geimplementeerd en wat de functie er achter is. Ik heb zelf gisterenavond bijvoorbeeld uit gevonden dat 0x0223 (“AC Home”) van de HID consumer page specificatie de “home” button op de KPN afstandsbediening lijkt te repesenteren. Overigens lijken meerdere HID commands vergelijkbare functies te hebben, maar niet allemaal het zelfde, sommige openen de laatste stand van het “menu” andere gaan naar start, weer andere lijken weer ander en minder consistent gedrag te vertonen.

Andere uitdagingen die ik bijvoorbeeld tegen gekomen ben; zijn de Channel Up en Channel Down knoppen. De in het topic genoemde/gebruikte commands lijken inderdaad goed te functioneren, tot je in de gids zit. In de gids werken de channel up en down knoppen van de kpn afstandsbediening respectivelijk ook als page up en page down, maar de gebruikte HID commands, werken in de gids daarentegen helemaal niet en lijken daar geen functie te hebben, met als gevolg dat daar weer niks gebeurt!

Zoals ook in het topic op meerdere plekken te lezen is, is de registratie van de KPN Box+ (of eigenlijk de sagecom DIW7022) bij Logitech (Harmony) helaas ook niet volledig/compleet waardoor de bluetooth functie van Harmony ok onbenut blijft.

Al met al is het een vrij frustrerende aangelegenheid, zeker gezien sommige gebruikers, zoals ik, meerdere devices via de logitech harmonie bedienen die niet vervangen kunnen worden door de KPN afstandsbediening. Maar andersom dus ook niet 100% naar behoren werkend te krijgen is.

Ik hoop dan ook dat u wellicht bij het software team kun na vragen of er een overzicht is (of gemaakt kan worden) welke HID commands (in het bijzonder refererend naar de AndroidTV tabellen) gebruikt kunnen worden voor welke functies.

Bij voorbaat dank.

Groeten,

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • August 18, 2025

Ik hoop dan ook dat u wellicht bij het software team kun na vragen of er een overzicht is (of gemaakt kan worden) welke HID commands (in het bijzonder refererend naar de AndroidTV tabellen) gebruikt kunnen worden voor welke functies.

We vragen het na ​@Spikey_84, als ik er meer over weet hoor je weer van me!

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

Is er een mapping tabel of is er een specificatie van welke (android) HID commands op de KPN Box+ gemapped/geimplementeerd/gebruikt worden? Dit kunnen dus ook simpele keyboard commandos zijn.

@Spikey_84, geen antwoord op die vraag, maar sinds de update van december 2025 is de ondersteuning van bijvoorbeeld Flirc wel verbeterd:

[...] we nu een volledige HID-codetabel hebben.

We vragen het na ​@Spikey_84, als ik er meer over weet hoor je weer van me!

@Maja van KPN, een technisch overzicht (zet het ergens bij de specificaties in de Kennisbank) wordt door sommigen nog steeds gewaardeerd!

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

@Maja van KPN, een technisch overzicht (zet het ergens bij de specificaties in de Kennisbank) wordt door sommigen nog steeds gewaardeerd!

Idem deze trouwens:

🤓