Skip to main content
Vraag

Spetterend geluid vanaf tv, hoe los ik dit op?

• May 26, 2026
  • 8 reacties
  • 115 keer bekeken

Goedemiddag allemaal, als 74-jarige probleem met spetterend geluid vanaf TV. Netwerkkabel 5e van KPN naar modem Fritz 7581. Is dit op te lossen met koperkabel 6?

8 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 26, 2026

De Fritzbox is een modem (router)

Deze heeft zo wie zo geen invloed op het geluid, de UTP kabel ook niet.

Spetterend geluid wordt door de tv, KPN tv ontvanger, soundbar, etc. veroorzaakt.

Een Cat 5E kabel is ruim voldoende.

Een Cat6 kabel mag, maar geeft geen verschil.

Beide zijn koper kabels (8 aderige twisted pair kabels)

JanD
Superuser
  • May 26, 2026

Beste ​@Opa Richard ik zou als 75-jarige hetzelfde gereageerd hebben als ​@joop2011 😎

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 26, 2026

Welkom op de community, ​@Opa Richard . Sinds vandaag zie ik 🙂

Ik houd de ontvanger of de tv zelf verantwoordelijk. 

Misschien kun je daar de typen even van vermelden?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 26, 2026

Beste ​@Opa Richard is zou als 75-jarige hetzelfde gereageerd hebben als ​@joop2011 😎

Grappig, de leeftijden.

72 (ik), 74 (Opa Richard) en 75 (jij (JanD)

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Opa Richard en welkom op de community! Vervelend dat je last hebt van een spetterend geluid op de tv. Een netwerkkabel (zoals Cat5e of Cat6) heeft in principe geen invloed op het geluid van je tv. Waar komt het geluid precies vandaan? Uit de tv zelf, soundbar of uit een andere geluidsinstallatie.

En hoor je het bij alle zenders of alleen bij sommige? Dan kunnen we beter met je meekijken naar de oorzaak.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 27, 2026

Goedenavond, medewerker van KPN. Heb voortdurend last van “spetterend geluid” over mijn geluidsinstallatie. (Hegel H390 met referenceboxen van KEF (203) mij geleverd in 2004. Sorry dat ik een audiofiel ben, ik hou nu eenmaal van goede muziek en een mooie geluidsinstallatie. Heb geprobeerd om het geluid via de tv te horen (LG van 2024) Het euvel blijft. In eerste instantie ging het geluid via de optische uitgang van de 7022, erna geprobeerd via de TV-luidsprekers, en ook nog via de optische uitgang van de LG naar de Hegel H390. Niets maar dan ook niets neemt de storing weg. Bij alle zenders blijft het probleem na ongeveer een half uur tot een uur altijd terugkomen!!! Recent heb ik ook nog op dit forum kunnen lezen de reacties van andere forumgenoten waar gewezen werd naar de 7022. De huisbezoeken van twee medewerkers op verschillende dagen mochten helaas ook geen vruchten afwerpen. Ik ga voorzichtig ook wijzen dat er aan de inhoud van de 7022 toch nog wel verbeteringen kunnen worden gedaan. Vraag me niet welke veranderingen. Ik heb dezer dagen mijn abonnement met KPN toch maar beeindigd. Ik hoop dat met de komst van Odido met andere modem en decoders het probleem zal verdwijnen. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Opa Richard Jammer dat de 2 monteurs het niet hebben kunnen oplossen. Ook jammer om te lezen dat je je abonnement hebt opgezegd. Gezien de situatie is dat wel begrijpelijk.

Bedankt dat je je ervaring hier met ons deelt. Ik hoop dat je bij je nieuwe provider weer zonder storingen van je muziek en tv geniet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 29, 2026

Ik heb de Oled LG tv en geen problemen met het geluid als ik het via de tv doet.

Maar ik doe het geluid via de LG met HDMI eARC uitgang LG naar de Samsung Soundbar.

In beide gevallen gelukkig geen problemen.

Vreemd dat u dit vreemde probleem hebt.

Maar uiteraard zegt dit niets.

Wat bij de één goed werkt, hoeft bij een ander niet goed te werken. (of andersom)