Skip to main content

Om even zeker te weten wat de mogelijkheden zijn :

  1. Klopt het als je op je eigen kpn tv, GEEN spotify app ziet in de KPN apps, deze niet mogelijk is omdat de KPN aansluiting dit al ziet door het type tv (mogelijk te oud) ?
  2. Installeren gaat niet als de Google Play Store app ook niet verschijnt ?
  3. Biedt de Google Chromecast dan nog een uitkomst ?
  4. Uit ervaring weet ik dat een kabel tussen computer en tv nog een mogelijkheid kan geven, maar zo'n kabel heb ik liever niet in de huiskamer .. (je gebruikt dan de tv als tweede scherm voor je computer en je kan dan bijv. de spotify app op tv tonen) 

Ben benieuwd naar antwoorden .. 

Beste Arjan / Peter, 

Dat bedoelde ik ook dat de Spotify Connect functie van de Spotify App komt, maar in een DAB radio is Spotify Connect of iets dergelijks als ontvangende partij ingebouwd (software / hardware). Het is gewoon een speaker die je kunt inschakelen vanuit een ander apparaat met de Spotify Premium account, een telefoon, tablet of computer dus in hetzelfde wifi netwerk.  Je kunt in de DAB radio niets anders dan een gekozen playlist van een ander apparaat afspelen, de DAB radio zit op jouw wifi netwerk. Ik denk als ik Spotify stop die de DAB radio heeft ingeschakeld, dat het logisch is dat dan de DAB radio stopt, immers het was gewoon een gekozen speaker voor het af te spelen geluid, je kunt in de DAB radio geen playlists etc. kiezen, het is gewoon afspelen. Maar goed het zou mogelijk kunnen zijn gezien de functie van Spotify Connect dat de playlist doorspeelt, ik zal dit nu even voor je gaan testen .. inderdaad als ik mijn computer stop speelt de DAB radio verder met de playlist, ik kan deze stoppen als ik mijn computer weer aanzet of Spotify oproep met inloggen en weer mijn computer kies als speaker. 

 

Inderdaad heeft de Google Chrome cast zo dezelfde werking, enkel met Spotify Connect kun je andere bronnen zoals speakers etc. inschakelen, misschien zal dat in de toekomst ook kunnen met Google, of kan Google de Spotify Connect functie gebruiken voor hetzelfde doeleinde.

 

Ik heb vandaag de Google Chromecast van 40 Euro geïnstalleerd bij mijn zus, de versie van 80 Euro heeft de 4K beeldkwaliteit die ook de Nokia box streamer 8010 heeft. Beide Chromecasts werken inderdaad identiek als de Nokia 8010, dus mijn zus heeft nu ook de zelfstandige werkende Spotify op haar tv. Je kunt dus ook apps in de Chromecast installeren zoals bijv. MyTuner ,,

 

Als ik dus mijn Nokia 8010 vergelijk met de Chromecast van 80 Euro, heb ik met hdmi kabel 160 Euro uitgegeven, dus 2x zoveel voor hetzelfde. Maar goed ik weet nu het een en ander meer ...  de aparte optische audio uitgang geeft niets meer want heb al zo'n verbinding tussen tv en stereo, dat werkt ook als ik de kabel niet op de tv aansluit als uitgang, maar aansluit op de Nokia 8010 uitgang, echter de tv moet aan blijven staan voor de Nokia 8010 dus kun je niet zelfstandig gebruiken enkel voor internetradio, ik kan wel mijn tv beeld uitzetten maar de tv staat dus nog steeds aan .. dus voor 80 Euro minder werkte het identiek, maar goed als je die optische audio uitgang niet zou hebben op je tv dan heb je die wel van de Nokia 8010 .. 

 


Mijn televisie gaat uit (= stand-by) als via de optische uitgang van de Nokia 8000 radio loopt via my tuner. 

Het audiosysteem is op de optische uitgang van de Nokia aan gesloten. 

Gelukkig heeft mijn audiosysteem 2 optische ingangen. De andere zit de tv op.


Dat lukt bij mij helaas niet. 

 

Maar volledigheidshalve is het wel zo dat de KPN box volledig vervangen kan worden door de Nokia streamings box  8010, en er zit ook een lan aansluiting aan zodat er niets door de lucht gaat in de huiskamer, geeft altijd minder storingen (maar dat moet zo uitkomen, vanuit mijn meterkast is er een lan aansluiting naar mijn tv, misschien in alle nieuwe huizen zo, de KPN kiest zelf voor deze lan aansluiting i.p.v. draadloos). Dat is met de Google Chromecast dus niet, die is enkel  draadloos naar de meterkast / modem. Dus toch nog een belangrijk verschil gevonden :)  


Maar volledigheidshalve is het wel zo dat de KPN box volledig vervangen kan worden door de Nokia streamings box  8010

Dan heb je volgens mij wel een lagere beeldkwaliteit dan met de TV+ Box.


Niet volledig @Piet99999 . Opnames van BBC First en volgens mij ook VRT zenders zijn niet beschikbaar via de app.

Streamkwaliteit app, alle zenders/opnames: 6 Mb/s

TV+ box HD: 7,2 Mb/s. Al betere kleurdiepte.

Hoogste HD (1 t/m 10; espn pakket, ziggo sport): 14,2 Mb/s. En dat komt de kleurdiepte en scherpte beleving zéér ten goede.


Gelukkig dan maar 🙂, want zelf hou ik me ook aan de KPN + box buiten Spotify en MyTuner, maar had het niet dieper uitgezocht, iemand op het forum had deze Nokia wel definitief verruild gemakshalve, maar dus geen goed idee. Daar was ik snel achter gekomen als ik mijn favoriete zender BBC First (en ook Canvas) miste.

Wel gemakkelijk is in mijn geval, dat ik met mijn gewone afstandsbediener van de tv zelf, dus niet van de KPN + box, mijn Nokia 8010 geheel kan bedienen, daarmee is de microfoon ook weer opgeruimd 🙂. Volgens mij lukt dat ook zo met de Google Chromecast .. 


Wel gemakkelijk is in mijn geval, dat ik met mijn gewone afstandsbediener van de tv zelf, dus niet van de KPN + box, mijn Nokia 8010 geheel kan bedienen

Gaat dat via infrarood, of via HDMI CEC? In het laatste geval kan de afstandsbediening van je televisie misschien ook wel de TV+ Box bedienen, als je daarin HDMI CEC aanzet. En als je dan weet wat er wel en niet werkt via HDMI CEC, dan zijn toekomstige lezers misschien ook benieuwd.