Skip to main content

Ik heb ineens zo'n domme doos spraakrobot op m'n tv die tussen het zappen door ouwehoert. Hoe zet ik dat uit?

Ook valt het geluid van tv weg

Dat is de talk back functie voor visueel beperkten. 

Aan / uit druk de 5️⃣ ca 3 seconden in.

Of ga naar toegankelijkheid. 


Dank. Was al n hele dag bezig. Wist niet wat ik moest doen.

 

Admin: reactie in ander topic samengevoegd met dit eigen topic


Het is verholpen door naar instellingen te gaan enz.

Maar ik vraag me toch af hoe dat ineens aanstond want ik heb niks gedaan en mijn hond ook niet. Zou iemand daar antwoord op kunnen geven?


Ik las dat je er lang mee bezig bent geweest om deze functie (TalkBack) weer uit te kunnen schakelen, @JoseDirks… Gelukkig vond je in dit topic de oplossing:
 

 

Sorry! 

 

...

Maar ik vraag me toch af hoe dat ineens aanstond want ik heb niks gedaan en mijn hond ook niet. Zou iemand daar antwoord op kunnen geven?


De functie TalkBack kun je activeren als je de cijferknop 5 langer ingedrukt houdt (we noemen dat ‘longpress’ en langer ingedrukt is 3 seconden).

Een andere verklaring kan ik namelijk niet bedenken: is er een kleine kans dat je de cijferknop 5 iets langer ingedrukt hebt gehouden waardoor deze functie geactiveerd is?


Maar dan hebben mensen ook eerst eenmalig deze melding gezien? (Ik denk dat dit een tekst van Android is?) Gezien het aantal vragen hierover denk ik dat die melding veel duidelijker moet.

 

TV+ Box: snelkoppeling toegankelijkheid

 

Snelkoppeling Toegankelijkheid

Wanneer deze snelkoppeling is ingeschakeld, kun je een toegankelijkheidsfunctie starten door drie seconden op de nummer 5 knop te drukken.

De standaard service van de snelkoppeling is TalkBack.

Je kunt de snelkoppeling aanpassen via Instellingen > Toegankelijkheid

pINSCHAKELEN] ]UITSCHAKELEN]

 

Ik ben trouwens erg blij dat na kiezen “Uitschakelen” het per ongeluk vasthouden van “5” niet leidt tot inschakelen van TalkBack. Dat is een van de eerste dingen die ik doe als ik mensen help met TV+. En dan nog kanaal 5555 verstoppen in de favorieten zenderlijst, dat scheelt een hoop verwarring.


Overigens is dit ook niet helemaal correct:

Je kunt de snelkoppeling aanpassen via Instellingen > Toegankelijkheid

Hetzelfde geldt voor de uitleg op kanaal 5555.


Het is verholpen door naar instellingen te gaan enz.

Maar ik vraag me toch af hoe dat ineens aanstond want ik heb niks gedaan en mijn hond ook niet. Zou iemand daar antwoord op kunnen geven?

 

Jose, ik heb eerder deze week een melding of twee gezien van klanten die aangaven dat talkback bij hen ineens aanging toen zij een bericht op hun TV+ Box (onder het envelopicoon) openden. Dit hebben we aan de tv mensen doorgegeven.

Heb jij misschien ook een bericht ontvangen daar en gelezen? 


Ja Erik ik had inderdaad het berichten envelopje geopend om n bericht te lezen.

Toch wel apart dat je daardoor TalkBack activeert.

Niet echt handig wel?

.