Skip to main content

Klopt, ik heb hetzelfde probleem sinds die modem update. Steeds de foutmelding stb-nmc-400. Inmiddels alles al meerdere keren gereset, nieuwe software op het KPN kastje geïnstalleerd, de KPN hulp app gebruikt voor het oplossen van problemen. Niets helpt.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hi ​@John_C en welkom bij de KPN Community! 

Die foutcode betekent dat het kastje geen goede verbinding krijgt met je modem, dus kun je toelichten wat je precies al geprobeerd hebt? Dan vraag ik geen zaken dubbel uit. 🙂
Ook ben ik benieuwd hoe de tv-ontvanger aangesloten is op je modem. Loopt er een kabel rechtstreeks tussen de twee, of heb je er andere apparatuur tussen zitten? 

Mocht er andere apparatuur tussen zitten, sluit de tv-ontvanger dan tijdelijk rechtstreeks met een internetkabel op je modem aan. 
Als de verbinding dan niet wegvalt is de kans groot dat de apparatuur die er eerder tussen zat voor problemen zorgt.

Mijn tv-kastje zit via een Devolo powerline adapter aangesloten aan het modem. Alles heb ik meerdere malen uit het stopcontact gehaald en opnieuw een voor een aangezet, beginnend met het modem en van daaruit richting tv-kastje gewerkt. Dan ging het even goed, waarna de problemen opnieuw optraden.

Als ik het tv-kastje via een hele lange ethernet kabel direct aansluit wordt er soms nieuwe software geïnstalleerd op het kastje en werkt het systeem. Op die manier heb ik ook de software op het tweede kastje dat normaal op de slaapkamer staat opnieuw van software voorzien.

Echter dit is geen werkbare oplossing omdat er dan een kabel van 10 meter dwars door het huis loopt naar de woonkamer. En op de eerste verdieping is er dan niks. Vandaar de oplossing met de powerline adapters. Die hebben altijd prima gefunctioneerd totdat er plots die software update op het modem kwam. Overigens zitten die powerline adapters ook op de laatste software update. Verder functioneert dit netwerk prima met alle andere apparatuur die er op is aangesloten. Alleen de TV geeft regelmatig die foutcode, die ik dan kan oplossen door de stekker uit het tv kastje te trekken en helemaal opnieuw op te laten starten. Soms moet ook het modem opnieuw worden opgestart. Niet echt fijn op deze manier.

Eigenlijk weer je nu al waar het probleem zit. De Devolo's! We zien vaker dat de Devolo's niet meer goed werken. Dat kan heel goed komen door het overvolle electriciteitsnetwerk. Het lijkt er op dat ze daar niet tegen kunnen. Het alternatief is een utp kabel of overstappen naar de nieuwste abonnementsvorm met de nieuwste tv ontvangers. Die kunnen namelijk via wifi verbonden worden met het modem. Updates van modem en/of tv ontvanger heeft geen invloed op de Devolo's. 

Hallo allemaal, Ook ik krijg deze foutmelding stb-nmc-400 en heb Devolo powerline adapters (helemaal gereset en opnieuw geïnstalleerd; beide lampjes zijn wit en het WiFi signaal heeft 4 streepjes). Echter na 3 minuten krijg ik weer mijn normale TV scherm terug en kan ik weer programma’s kijken en zappen tussen zenders. Ik heb geen rechtstreekse verbinding middels een ethernet kabel tussen het modem (KPN box 12b van Sagecom) en de TV-box (VIP5202). De powerline adapters geven geen foutmeldingen. Heb ook een ethernet kabel rechtstreeks aangesloten en krijg soms de stb-nmc-400 foutmelding, die ook na een aantal minuten weer verdwijnt. Ik denk dat de software-update van afgelopen december een aantal bugs heeft. Wellicht een nieuwe update ? Ik hoor graag van jullie. 

@Vondenhoff69 

Dan geld het antwoord van ​@Joep1965 ook voor jou.

Omdat het 230 volt netwerk steeds verder verstoord raakt (niet overval, maar echt verstoord) werken de DVS steeds minder goed of helemaal niet.

Het 230 volt netwerk is hier eigenlijk ook helemaal niet voor gemaakt.

Verstoring kan veroorzaakt worden door:

Slecht LED lampen (heeft niets met prijs te maken)

Onjuist aangesloten zonnepanalen

Voedingsadapters (en daar zijn er veel van in huis voor het werken van diverse apparatuur op een lage gelijkspanning) (ook telefoon laders van mindere kwaliteit vallen hieronder.

Etc. 

Beste is om via Wifi te werken.

Als je contractvrij bent kan je overstappen op KPN tv+, dan krijg je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Maar als je de Experiabox hebt, dan werkt Wifi niet goed en heb je als extra de Super WIFI 2 nodig, die kan je kopen of huren via KPN.

zie ook dit schema

UTP kabel is altijd het beste (dat is de groene lijn in dit schema.

En voor de “oudere” KPN tv ontvangers kan je optie 3 gebruiken. 

Powerline adapters 😖 ... stop ermee ... vergeet die dingen en kies voor het bekabeld aansluiten van de TV ontvangers of bekabeld via een "super"WiFi 2 aansluiten van de TV ontvanger. Heb je een TV+ Box dan kan je deze aansluiten op een wifi netwerk dat "multicast to unicast" ondersteunt.

Beste Joop, Dank voor je antwoord. Ik heb al het laatste Sagemcom modem en de laatste set top box van KPN. Bovenstaande tekening nummer 5 werkt nu zonder problemen. Daarom snap ik niet dat, ondanks dat de Devolo’s nog steeds zijn aangesloten, ik nu geen problemen heb. Toen ik nog de Experiabox 10 had, waren er nooit problemen, zelfs niet met de aangesloten Devolo’s. De problemen zijn begonnen na 10 december. Ik heb er anders geen verklaring voor. 

De problemen zijn begonnen na 10 december.. 

En wanneer heb je de kerstboom neergezet?

De kerstboom is op 9 december gezet en staat er nu nog. En……. nog steeds geen problemen met de TV. Ik kan naar diverse zenders zappen zonder dat de melding stb-nmc-400 in beeld verschijnt. Erg apart en zelfs nu, met de Devolo’s nog steeds aangesloten, werkt alles. Murphey’s law ??

Hebben jouw buren ook een powerline?

De kerstboomverlichting is een grote bron van verstoringen op het 230 volt netwerk.

Overigens verwacht ik dat de verstoringen alleen maar verder toenemen op het 230 volt netwerk.

Maar je werkt nu via WIFI en daar werkt het nu goed (neem ik aan).

En die DVS gebruiken ook aardig wat energie, ook een nadeel van die dingen.

Reageer