Skip to main content
Beantwoord

Steeds vaker zwart beeld of niet kunnen zappen met VIP2952, moet die vervangen worden?

• May 29, 2025
  • 22 reacties
  • 118 keer bekeken

Hallo, Ik heb de laatste tijd steeds vaker problemen. Of de TV geeft zwart beeld bij het aanzetten en ik kan niet naar de volgende zender zappen. Enige oplossing is dan de Arris uitzetten, 10 seconden wachten en weer aanzetten.

Of de laatste tijd valt tijdens het kijken naar de TV het beeld soms enkele seconden weg, of het geluid valt even weg of ik krijg een storend beeld. Zeer irritant. Soms gaat het een hele tijd goed en dan is het weer even mis.

Deze Arris VIP2952 V2 heb ik in intussen al vele jaren. Ik weet niet of deze het probleem is, maar ik vermoed van wel. Wat zou het anders kunnen zijn?

Moet deze Arris een keer vervangen worden. En zo ja, hoe gaat dat verder in z'n werk. Met aanvragen, instellen e.d.

Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten

Beste antwoord door Denise van KPN

Ik zie dat onze community je al goed op weg heeft geholpen, ​@Vlearmoes! Een aantal goede tips. Om het even samen te vatten:

• Een andere HDMI kabel proberen. Misschien zelfs een andere HDMI poort proberen.
  • Een andere internetkabel proberen.
  • De tv-ontvanger een frisse start geven.
  • De Sitecom vervangen voor een switch die IGMP-snooping ondersteunt, bijvoorbeeld de TP-Link TL-SG105E.
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

22 reacties

• May 29, 2025

Nee, de Arris word normaal gesproken nog niet vervangen. Deze word nog gewoon officieel ondersteund. 

Heb je al eens een andere hdmi kabel geprobeerd? 

• Auteur
  • Helper
  • May 29, 2025

Bedankt voor de reactie Marlon. Een andere HDMI kabel valt te proberen, moet ik er wel eerst één aanschaffen ;-)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

Reset de Arris VIP 2502

Kijk ook of de UTP kabels goed zijn?

Ziet er nog iets anders tussen de Arris en de KPN modem/router?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 29, 2025

Bedankt voor de reactie Marlon. Een andere HDMI kabel valt te proberen, moet ik er wel eerst één aanschaffen ;-)

Beste ​@Vlearmoes je kunt ook eens een andere HDMI-poort proberen.

Denk er aan dat als je HDMI-kabels aansluit of los koppelt, de betreffende apparatuur wel UIT moet staan, anders kunnen de HDMI-poorten defect raken.

• Auteur
  • Helper
  • May 29, 2025

Reset de Arris VIP 2502

Bedankt voor de reactie.

Er zit nog een Sitecom router tussen (WLR-4003 v1 001). Ook al best oud en destijds ontvangen van een voorganger van de KPN. Hierop meerdere kabels aangesloten. Internetkabel naar PC desktop. En twee kabels, waarvan één loopt naar de modem in de meterkast, en de ander naar de Arris in de woonkamer.

• May 29, 2025

Reset de Arris VIP 2502

Er zit nog een Sitecom router tussen (WLR-4003 v1 001).

Dat hoort niet. Die kun je beter vervangen door een switch. Deze bijvoorbeeld:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Als je een ander model kiest: let op dat die igmp snooping ondersteund. 

Met die Sitecom er tussen is het bijna een wonder dat het soms wel werkt.

Gebruik je het WiFi van die Sitecom? Je kun die Sitecom dan wel weer koppelen aan die switch. Misschien heb je dan een 8 poorts switch nodig. Deze bijvoorbeeld:

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tp-link-tl-sg108e-1340117.html

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

Reset de Arris VIP 2502

Bedankt voor de reactie.

Er zit nog een Sitecom router tussen (WLR-4003 v1 001). Ook al best oud en destijds ontvangen van een voorganger van de KPN. Hierop meerdere kabels aangesloten. Internetkabel naar PC desktop. En twee kabels, waarvan één loopt naar de modem in de meterkast, en de ander naar de Arris in de woonkamer.

Die switch kan ook wel eens een probleem zijn.

Hij moet voor de KPN tv ontvanger IGMP ondersteunen.

Vervang deze door bijvoorbeeld de Netgear GS105E (die E aan het einde is heel belangrijk)

Zie hier voor via KPN en hier voor via Bol.com, ook te koop elders.😉

• Auteur
  • Helper
  • May 29, 2025

Reset de Arris VIP 2502

Er zit nog een Sitecom router tussen (WLR-4003 v1 001).

Dat hoort niet. Die kun je beter vervangen door een switch. Deze bijvoorbeeld:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Als je een ander model kiest: let op dat die igmp snooping ondersteund. 

Met die Sitecom er tussen is het bijna een wonder dat het soms wel werkt.

Gebruik je het WiFi van die Sitecom? Je kun die Sitecom dan wel weer koppelen aan die switch. Misschien heb je dan een 8 poorts switch nodig. Deze bijvoorbeeld:

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tp-link-tl-sg108e-1340117.html

Het wordt mij nu te technisch 🤔 Hoewel het eigenlijk al jaren goed gaat, ben ik eigenlijk niet zo blij met deze ‘constructie’, maar zo is het destijds geregeld door een voorganger van de KPN. Zou de KPN die ‘switch’ kunnen monteren en aansluiten op verschillende onderdelen? 

• May 29, 2025

Je kan een monteur bestellen bij KPN. Kost wel 80 euro dacht ik.

• Auteur
  • Helper
  • May 29, 2025

Je kan een monteur bestellen bij KPN. Kost wel 80 euro dacht ik.

Bedankt voor de reactie. Nogal prijzig, daar moet ik eens goed over nadenken. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

Misschien een handige buurman of familielid.

Een switch wisselen is niet zo moeilijk.

Wat in het verleden heeft gewerkt, wil (helaas) niet zeggen dat het nu wel goed werkt.

Zie hier en ook hier voor tips.

Wel heel erg belangrijk dat de nieuwe switch IGMP Snoopoing ondersteund.

Anders kan je altijd gratis 0800-0402 bellen.

• Auteur
  • Helper
  • May 30, 2025

Misschien een handige buurman of familielid.

Een switch wisselen is niet zo moeilijk.

Wat in het verleden heeft gewerkt, wil (helaas) niet zeggen dat het nu wel goed werkt.

Zie hier en ook hier voor tips.

Wel heel erg belangrijk dat de nieuwe switch IGMP Snoopoing ondersteund.

Anders kan je altijd gratis 0800-0402 bellen.

Bedankt voor de reactie.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie dat onze community je al goed op weg heeft geholpen, ​@Vlearmoes! Een aantal goede tips. Om het even samen te vatten:

• Een andere HDMI kabel proberen. Misschien zelfs een andere HDMI poort proberen.
  • De Sitecom vervangen voor een switch die IGMP-snooping ondersteunt, bijvoorbeeld de TP-Link TL-SG105E.

• Auteur
  • Helper
  • June 2, 2025

Die  TP-Link TL-SG105E is dat iets dat de KPN levert? En zo ja, kan een KPN-monteur dat alles installeren? Het zit bij mij nogal lastig wat de bedrading betreft.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

De TP-Link TL-SG105E kun je inderdaad bij KPN bestellen, via de webshop. Nadat je deze besteld hebt, kan je een KPN monteur inhuren om deze aan te sluiten. Ik durf niet met zeker te zeggen of monteurs deze standaard bij zich hebben. Misschien dat ​@Ik_Combineer dit wel weet.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 3, 2025

Yes, standaard hebben wij nog een 5 poort switch aan boord voor consumenten. Uit mijn hoofd tussen de 30 en 35 euro.

• Auteur
  • Helper
  • June 3, 2025

Yes, standaard hebben wij nog een 5 poort switch aan boord voor consumenten. Uit mijn hoofd tussen de 30 en 35 euro.

Bedankt voor de reactie. En als ik zo'n apparaatje wil laten plaatsen kan een KPN-monteur dan ook de aansluitingen e.d. regelen? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 3, 2025

Zeker, alleen zullen er voorrijkosten bij komen zoals eerder gemeld.

• Auteur
  • Helper
  • June 4, 2025

Zeker, alleen zullen er voorrijkosten bij komen zoals eerder gemeld.

Bedankt voor uw reactie. Als ik dit t.z.t.,  dan weet ik dat alvast.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt ​@Ik_Combineer! Hopelijk heeft ​@Vlearmoes hiermee eerst voldoende informatie. :)

• Auteur
  • Helper
  • June 6, 2025

Deze week een nieuwe Arris ontvangen en ik kan tot nog toe weer fatsoenlijk TV kijken. 

Of ik de Sitecom WLR-4003 nog een keer moet vervangen/verwijderen en de kabeltjes anders moet aansluiten bekijk ik t.z.t. wel.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat je met de nieuwe tv-ontvanger weer normaal televisie kunt kijken. :) Hopelijk blijft dit zo!