Skip to main content
Vraag

Stereo geluid erg zacht op Arris VIP 5202

• May 5, 2026
  • 10 reacties
  • 90 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Heb de VIP 5202 via de TV aangesloten op een versterker. Vanaf de TV gaat het geluid via een optische kabel naar de versterker.

Nu is het stereo geluid erg zacht ten opzichte van het Dolby geluid. ALs ik iets in dolby zit te kijken dan staat mijn versterker op 25, ga ik naar een stereo kanaal, dan moet ik de versterker op 35 zetten, om iets te kunnen horen.

Maar niet alle dolby is even sterk, vooral van de NPO1, NPO2 en NPO3 is het dolby geluid er zacht t.o.v. andere zenders.

Heb nu al van alles geprobeerd, maar krijg het niet harder. Ook de instelling in de 5202, om het stereo geluid op -8DB te zetten heeft geen effect.

Is dit een bekend probleem en zo ja, wat is er aan te doen. Heb ondertussen geen oplossing meer en het is erg irritant. 

10 reacties

• May 5, 2026

Beste ​@supernova , ​@PeterG en/of ​@joop2011 weten hier veel van, ik heb ze even ingeseind.

Wacht hun reactie even af s.v.p.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

Ik heb de Arris VIP 5202 niet zelf gehad.

Wel de Arris VIP 2952 en ik denk dat die hetzelfde werken. (bijde werken op linux)

Ga naar de instellingen en naar geluid en zet hem op “Auto” , help dat niet, kies dan voor Dolby.

Ik denk dat het bij de stand “auto” goed zou moeten werken. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • May 5, 2026

Ik heb de Arris VIP 5202 niet zelf gehad.

Wel de Arris VIP 2952 en ik denk dat die hetzelfde werken. (bijde werken op linux)

Ga naar de instellingen en naar geluid en zet hem op “Auto” , help dat niet, kies dan voor Dolby.

Ik denk dat het bij de stand “auto” goed zou moeten werken. 

Dolby helpt dus niet…. Dan is het stereo geluid erg zacht. Zal op auto nog eens testen en kijken wat die doet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

Zelf had ik destijds de Arris VIP 2952 op PCM gezet.

Heb je helaas geen dolby, maar alle kanalen wel zelfde volume.

Ik hoor graag hoe het met automatisch werkt op de Arris VIP 5202

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 5, 2026

Het is onmogelijk om ALLE zenders op het zelfde niveau aangeleverd te krijgen. 

Stereo is harder dan Dolby 5.1. Normaliter. Zelf heb ik nog geen ervaring dat het andersom is, zoals je meldt.

Je zult bij wisselen van zender of bron altijd ook de volume knoppen nodig hebben. 

Vanaf de TV gaat het geluid via een optische kabel naar de versterker.

Ik mag hopen ook een kabeltje direct vanaf de box naar versterker om radio met tv uit te hebben. 😁

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • May 5, 2026

Nou het stereo geluid is gewoon erg zacht, ook al zet je de 5202 op auto. Het maakt niet uit.

En of ik alles nu rechtstreeks aansluit op de versterker, of het via HDMI van de TV laat gaan het stereo geluid is erg zacht.

Ook de NPO zenders in dolby zijn zachter dan de rest van de zenders, verder is er niet veel verschil in de zenders die dolby gebruiken. 

Het is gewoon erg irritant en begin met er steeds meer aan te ergeren. Is eigenlijk al vanaf het begin dat ik die Arris VIP5202 ingebruik hebt.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

Op m’n 2952v2 kan ik geluid apart instellen voor HDMI en Optical. Maar alleen voor HDMI kan ik ‘m op Auto zetten, voor Optical is de keuze beperkt tot Dolby en Stereo. Misschien is het anders op de 5202.

Ik heb ‘m Optical verbonden met de receiver, op Dolby met stereo op -8 dB. Dan is (bij mij) het geluidsniveau van stereo en 5.1 zenders ongeveer vergelijkbaar. Maar bij jou dus niet begrijp ik…

Wordt het beter als je het stereo niveau op 0 dB zet ipv -8?

Update: ik had even gemist dat je optical vanaf je tv had aangesloten. Voor alle duidelijkheid, de Optical instelling in de Arris wordt alleen gebruikt als je de Arris rechtstreeks Optical aansluit op je versterker.

Anders zijn er misschien nog geluidsinstellingen in je tv waar je mee kunt spelen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • May 5, 2026

Nou ben even aan het spelen geweest met mijn Sony TV en heb het nu voor elkaar, stereo geluid is nu bijna gelijk aan dolby geluid. Maar de npo zenders zijn nog steeds wat zachter.

Ga nog wel even wat meer spelen met de instellingen van zowel de 5202, als mijn tv en versterker.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

De commerciëlen zijn inderdaad wat luider dan NPO is ook mijn ervaring.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • May 8, 2026

Zo nu 2 dagen geen problemen meer met het geluid, behalve de NPO zenders.

De instelling in de TV deed het hem. Een bepaalde instelling die ik moest aanpassen en was ook niet geheel duidelijk wat het precies deed. Bij beide niet, dus ook niet diegene die er voor zorgde dat het stereo geluid zo zacht was. :-)

Bedankt voor alle opmerkingen.