Skip to main content
Vraag

Stijl ondertiteling in TV+ Soundbox

• June 7, 2026
  • 12 reacties
  • 185 keer bekeken

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Voor de stijl van de ondertiteling kan ik in de Soundbox kiezen wat ik wil maar de stijl veranderd niet. Wel van het voorbeeld tijdens het maken van de keuze. Bij het daarna kijken blijft de balk echter zwart en 50% ‘doorzichtig’ met wittel letters, die vaak ook nog wegvallen op een witte achtergrond, waarbij de balk dan ook onzichtbaar wordt. Een volledig witte balk met zwarte lettera (onze voorkeur) werkt dus niet, evenals alle andere voorkeuren. Wie weet raad?

12 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 7, 2026

Die stijl heeft geen invloed op multicast. Dat is onlangs uitgelegd, maar kan dat niet 1,2,3 terugvinden. 

Wil je dus de live stream ook voorzien van je ondertitel instelling zet de videomodus dan op unicast. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

Die stijl heeft geen invloed op multicast. Dat is onlangs uitgelegd, maar kan dat niet 1,2,3 terugvinden. 

Wil je dus de live stream ook voorzien van je ondertitel instelling zet de videomodus dan op unicast. 

@PeterG dank voor de tip. Heb de videomodes in de Soundbox omgezet naar unicast. Dit heeft hier echter geen enkel effect op de gewenste instellingen van de ondertiteling. Het enige wat instelbaar is is de lettergrootte, maar letterkleur en achtergrond nemen de gekozen instelling niet over, helaas. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 7, 2026

Dat gaat dus op de Soundbox nog niet goed. ​@huistijger meldde elders dat in unicast de instellingen voor de ondertiteling gewoon overgenomen worden in unicast. Hij heeft een DIW7022.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 7, 2026

Het gekke is ​@PeterG dat het ongeveer 1 week heel goed was op zowel unicast als op multicast.
Toen ineens was het weer mis op multicast en toen ik dat melde kwam de mededeling dan gebruik je maar de standaard taalgrootte die is goed, of je zet hem maar op unicast.
Daar werd ik immers zo knorrig van…
Waarom testen we dan?
Afijn ​@Fred_  heeft het uitgelegd, 'ben er mee akkoord gegaan voor de goede stemming, maar mee eens ben ik het niet, maar goed ik maak me er niet meer druk om.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Nog een paar keer omgeschakeld van unicast naar multicast en weer terug. Dit heeft geen enkel effect op de stijl van de ondertiteling, alleen lettergrootte is aan te passen, de rest niet. Tijdens het instellen zie ik de gewenste wijzigingen wel op het tv-scherm maar ze worden niet gesaved.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Wel vreemd dat het bij een slechtere beeldkwalitet wel zou werken.

Misschien een puntje voor Feature reqeust (wensenlijst)?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is inderdaad vreemd Berrie. Ik zal de feedback doorzetten!

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 9, 2026

Dat is niet uitgelegd, het heeft 1 week prima gewerkt en toen was het ineens weer mis.
De uitleg klopte niet, en toen kreeg ik het advies om maar unicast aan te zetten. ben er nog steeds verbolgen om, voorlopig maar niet testen, als je zo'n advies krijgt… ​@Remco van KPN 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik begrijp dat dit dan vragen oproept ​@huistijger en dat dit irritaties opwekt. Op dit moment is signaleren en het terugkoppelen van de feedback het enige wat ik doen.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Ik heb de stijl van de ondertiteling op de Soundbox toch nog maar een keer getest:

• Je kunt alle voorbeelden zoals in het menu is gegeven instellen en alle keuzes komen correct in beeld.  
  • De gewenste instellingen worden echter niet vastgehouden 
  • De stijl valt terug naar de (standaard?) instellingen: zwarte achtergrond, soms egaal zwart, even later 50 - 100% doorschijnend. Tekstkleur is wit, behalve bij sommige conversaties waarbij de kleur wit, blauw of geel is, afhankelijk van wie aan het woord is.
  • De keuze unicast of multicast maakt geen verschil. 

Zowel bij de geluidsinstellingen als de stijl van de ondertiteling is bij de Soundbox nog veel te verbeteren. Hopelijk is hier aandacht voor ​@Remco van KPN 

Aanvulling: bij de geluidsinstelling wordt na een wijziging getoond dat de instelligen worden opgeslagen. Deze actie heb ik bij het wijzigen van de stijl vd ondertiteling nog niet waar genomen. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 10, 2026

Kan bevestigen dat het hier ook niet bewaard blijft op een DIW7022 (geen soundbox).
Ook ben ik het eens met ​@Berrie_Kaas dat de standaard instelling slecht leesbaar is op sommige achtergronden. Dit kan zowel het geval zijn als de tekst wit is dan wel geel (kleur van tekst veranderd automatisch).

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Bedankt voor alle feedback en het meedenken hierover, dat waarderen we enorm. Alle signalen die jullie delen nemen we mee! 🙂