Skip to main content
Beantwoord

Stingray Classic is plots verdwenen

• January 3, 2026
  • 23 reacties
  • 463 keer bekeken

Mijn favoriete zender kanaal 115 Stingray Classic plots verdwenen ... ik kan wel janken.

Twee dagen het alternatief beluisterd en nu is kanaal 115  uit mijn programmalijst geschrapt.

Het leek er niet op.

Beste antwoord door Sebas14

@Henk_54 ​@Opera liefhebber hebben jullie de TV+ box? Of een TV of streamingsapparaat waar je apps op kan zetten?

Dan kan je de app 'Plex' downloaden en daarmee kan je Live TV kijken en ook naar Stingray Classic.

Bij het openen ga je links naar Live TV en dan ga je daarna bij de categorieën helemaal naar rechts en klik je op 'Music'.

Daarna zie je allerlei TV en Radio themazenders van XITE en Stingray. 

23 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 3, 2026

Hallo ​@Opera liefhebber ,

De Stingray-zenders gaan niet meer terugkomen. KPN heeft het contact met Stingray niet verlengd. Alle zenders van Stingray zijn bij KPN vervangen door zenders van XITE.

Op 7 november 2025 had KPN dit al aangekondigd in dit topic: 

• Vanaf 1 januari worden de radiozenders van SRAY (kanaal 900 t/m 950) vervangen door die van XITE. De thema's blijven hetzelfde, maar de zenders heten vaak net iets anders. 

De wijziging is net iets eerder dan 1 januari 2026 doorgevoerd. 

De reden van het stopzetten van Stingray is niet bekend gemaakt. Maar het heeft ongetwijfeld met financiële redenen te maken.

• Deelnemer
  • January 4, 2026

Mijn favoriete zender kanaal 115 Stingray Classic plots verdwenen ... ik kan wel janken.

Twee dagen het alternatief beluisterd en nu is kanaal 115  uit mijn programmalijst geschrapt.

Het leek er niet op.

Ik heb exact hetzelfde ervaren. Jaren geleden bewust om Stingray classic te kunnen zien en beluisteren overgestapt naar KPN tegen een meerprijs voor het abonnement, om nu te ervaren dat het is vervangen door complete pulp. Ik denk erover om mijn KPN abonnement op te zeggen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2026

Hallo, ​@Henk_54 . Ik zeg het niet graag maar

Ziggo:

Nog de tv zenders van Stingray: Lite TV, Djazz en Classica. 

Odido:

TV zenders i-concerts, Lite tv, Djazz, Classica + de 51 non stop radio kanalen 

Indien beschikbaar (glasvezel Delta Fiber): Delta heeft ook nog Stingray.

Alle drie de providers hebben ook nog Mezzo.

• Deelnemer
  • January 4, 2026

Hallo Peter,

Dank voor je antwoord en tip in deze. Overstappen wordt weer een heel gedoe, daarbij komt ook nog dat de andere 3 nu ook niet bekend staan als providers zonder problemen. Ik zal mij eens oriënteren. Ik ben een echte liefhebber van klassieke muziek, inmiddels 71 en lichtelijk gehandicapt. Ik keek KPN hoofdzakelijk voor stingray classic. Ik ben dus onaangenaam verrast. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2026

Oh ja, Odido heeft geen e-mail dienst. ​@Henk_54 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 4, 2026

Oh ja, Odido heeft geen e-mail dienst. ​@Henk_54 

Dat heeft bijna niemand meer.

Wel jammer, want niet iedereen heeft (a)sociale media.😉

• Deelnemer
  • January 4, 2026

Het wordt tijd dat klanten een pakket op maat kunnen krijgen bij de providers. Indertijd een contract afgesloten met KPN voor het zenderpakket van toen. Om Stingray classic te kunnen ontvangen heb ik het pluspakket genomen met daarbij het grootste deel zenders waar ik helemaal niet op zit te wachten. Nu betaal ik nog steeds voor een pluspakket dezelfde prijs, maar krijg zenders aangeboden van veel mindere kwaliteit. Wellicht massaal het abonnement voor een halfjaar opzeggen en kijken of er dan wat klantgerichter gewerkt gaat worden. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 4, 2026

@Henk_54 

Op zich is dat een perfect en goed idee.

Ben alleen bang dat je dan duurder uit bent.

En lineaire tv (en radio thuis) gaat helaas toch langzaam verdwijnen.

Jongeren kijken zo wie zo helemaal of heel erg weinig lineaire tv.

En er is een wensenlijst, daar kan je alle zenders die jij erop wilt hebben vermelden.

Zie hier.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Antwoord
  • January 4, 2026

@Henk_54 ​@Opera liefhebber hebben jullie de TV+ box? Of een TV of streamingsapparaat waar je apps op kan zetten?

Dan kan je de app 'Plex' downloaden en daarmee kan je Live TV kijken en ook naar Stingray Classic.

Bij het openen ga je links naar Live TV en dan ga je daarna bij de categorieën helemaal naar rechts en klik je op 'Music'.

Daarna zie je allerlei TV en Radio themazenders van XITE en Stingray. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik snap dat je daar als muziekliefhebber dan van baalt. Helaas is de realiteit inderdaad dat deze zenders uit ons aanbod zijn verdwenen. Wellicht kan het alternatief dat Sebas geeft nog uitkomst bieden?

• Deelnemer
  • January 6, 2026

Ik weet niet wat de TV plus Box is. Ik heb een zwart kastje als ontvanger met de naam:

Arris VIP 2952 V2. Die heb ik al vanaf het begin van mijn abonnement. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 6, 2026

De Arris VIP2952 is een ontvanger waar je niet zelf apps als Plex op kunt zetten. Het is een oud(er) type.

ik wil Stingray terug !!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 7, 2026

Dan zul je moeten overstappen ​@atelier henk kraayenzank .

Ziggo heeft de tv kanalen nog vanaf TV Compleet. 

Odido de tv- en radiozenders.

Bij kpn komen ze niet terug. 

Delta ook. Maar die kan alleen via het netwerk Delta Fiber. 

Inderdaad heel vervelend dat Stingray Classic vervangen is door XITE. Daarop veel slap pianogedreutel en weinig informatie over wat aan werkelijk klassiek repertoire te zien is. Wanneer KPN zijn pluspakket serieus neemt zou het daarin ook een serieuze klassieke zender moeten opnemen.

JG van Straten
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Het is jammer dat Stingray Classic is vervangen door Xite Klassiek. Wij gaan er in ieder geval niet naar een andere provider hiervoor. Misschien dat ik die app probeer, als het niet te omslachtig is. Misschien is Mezzo iets i.p.v. de klassieke versie van Xite.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik snap volkomen dat jullie daar van balen, ik hoop dat voor sommige dan de apps een alternatief kunnen bieden. Weet wel dat jullie feedback enorm waarderen en dat we dit blijven doorgeven intern. Dank daarvoor.

Beste Remco,

Het is fijn dat je snapt dat er gebaald wordt, maar gaat dat iets veranderen?

Ik hoop dat er uiteindelijk met de gewaardeerde feedback ook iets gedaan wordt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 9, 2026

Hoi ​@JanWillem van der Ham .

Voor het verdwijnen van Stingray is het met deze feedback nu te laat. Hopelijk worden toekomstige wijzigingen beter aangekondigd. Maar ook die worden dan niet terug gedraaid. 

Stingray brava/Classica is in 2024 wel teruggekomen na een jaar. Maar dat kan nu niet want kpn heeft het Canadese Stingray geheel de rug toegekeerd ten behoeve van het Nederlandse bedrijf Xite. (Spreek je uit als excite)

De wijzigingen stonden in de factuur van november. Omdat ook de non stop kanalen en enkele (pop) tv zenders wijzigden stonden het er als volgt:

In 2026 wijzigen muziek zenders. Kijk op kpn.com/zenderwijziging.

Verder is het op 7 november via de community aangekondigd. Daar is een sticker topic voor onder kpn tv. En via http://totaaltv.nl en mijn eigen site http://breedbeeldweetjes.wordpress.com.

Wat is KPN lekker bezig;

mijn favoriete zender Stingray Classic gooien ze eruit en nu krijg ik een bericht dat ik voor nog meer pulp ook meer mag betalen.

Ik kan geen kant op.

Armoe troef …

Ik snap volkomen dat jullie daar van balen, ik hoop dat voor sommige dan de apps een alternatief kunnen bieden. Weet wel dat jullie feedback enorm waarderen en dat we dit blijven doorgeven intern. Dank daarvoor.

Fijn dat de feedback wordt gewaardeerd.

Er komt dus nog een serieuze klassieke zender terug? Enkele suggesties: medici tv, mezzo, … dat zou klasse zijn voor het cultuurminnend deel van Nederland!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 20, 2026

Je neemt toch een provider die het meest bij je aansluit ​@Opera liefhebber ? Waar onder Mezzo. Dan was en ben je bij kpn toch karig af met maar één klassieke televisie zender. Ik herhaal nog maar wat ik eerder hier schreef. 

Ziggo:

Nog de tv zenders van Stingray: Lite TV, Djazz en Classica. 

Odido:

TV zenders i-concerts, Lite tv, Djazz, Classica + de 51 non stop radio kanalen 

Indien beschikbaar (glasvezel Delta Fiber): Delta heeft ook nog Stingray.

Alle drie de providers hebben ook nog Mezzo.

Natuurlijk, ook Stingray was niet ideaal, maar blijkbaar was het voor ons voldoende. Wat met de overgang naar XITE vooral stoort is het feit dat het zich presenteert als “klassiek” maar dit totaal niet waarmaakt. Inhoudelijke overwegingen hebben voor KPN blijkbaar geen rol gespeeld, en dat vind ik onbegrijpelijk.