Skip to main content

Stingray kanalen vervangen door Xite: niet tevreden

• December 19, 2025
  • 106 reacties
  • 3129 keer bekeken

Toon eerste bericht

106 reacties

• Deelnemer
  • December 21, 2025

De trance en metal kanalen zijn ook echt niets meer van over. 

925 was altijd verfrissend met hedendaagse metal, wat nu weer een “klassieke metal” lijst geworden is, hier hebben we er blijkbaar nog niet genoeg van *kuch* veronica, arrow classic, enz. 

924 was ook een lekkere zender voor de afwisseling. Oldscool Tiesto, Armin van Buuren, Ferry Corsten, enz. Nu lekker eentoonige techno waarbij letterlijk elk nummer hetzelfde klinkt.

Geen radio meer voor ons, dan maar spotify. of toch serieus Odidio overwegen. 

Waarom iets proberen te maken, wat niet gebroken is?

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Beste allemaal, hartelijk dank voor het delen van jullie feedback! Ik kan me voorstellen dat als je vaak naar de Stingray kanalen luisterde, dit wel echt even wennen is. We nemen al jullie feedback zeker intern mee. Over contracten en dergelijke kan ik natuurlijk geen uitspraken doen, maar we vinden deze signalen zeker waardevol!

In de mail van de factuur van november heeft de mededeling gestaan, je vindt deze inderdaad ook in ons topic met aankondigingen van tv en op meerdere andere plekken. 

Radio 538 (kanaal 809) of Slam! FM (kanaal 816) draaien ook regelmatig dancemuziek. Ook zijn er verschillende online radiozenders die de focus op Dance muziek hebben → als je een TV+ Box hebt, kan je hierop apps downloaden. Op die manier kan je dan alsnog via de ontvanger naar een bepaalde radiozender luisteren, mits deze dus een app heeft.

Ik begrijp zeker dat dit niet perfect is, maar hopelijk kan je er eerst mee uit de voeten!

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Ik citeer ​@Marcia van KPN:

”Radio 538 (kanaal 809) of Slam! FM (kanaal 816) draaien ook regelmatig dancemuziek.”

En dat is nu net wat wij niet willen: Schreeuwende DJ’s die zichzelf erg grappig vinden, om de haverklap reclame en elk uur nieuws. Stingray was juist de perfecte zender voor geweldige non-stop muziek. 
Dat Xite een flink stuk slechter is, is in het verleden al genoeg duidelijk gemaakt, waarom jullie dan tóch overstappen naar Xite?

https://www.totaaltv.nl/nieuws/klagende-klanten-ziggo-na-overstap-stingray-naar-xite-music/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

En zelfs AI heeft al voldoende informatie verzameld:

”Klachten over de overstap van 

Stingray naar Xite (bij KPN en Ziggo) draaien voornamelijk om teleurstelling in het muziekaanbod, minder goede beeldkwaliteit/lijstjes, en het verlies van specifieke muziekgenres/artiesten, waarbij klanten vinden dat Xite een slechtere, minder uitgebreide selectie biedt dan Stingray, vooral qua 'oldies' en variatie. 

Veelvoorkomende Klachten:

• Minder Muziekkeuze: Klanten ervaren het aanbod van Xite als beperkter en minder relevant dan wat Stingray bood.
  • Kwaliteit van 'Oldies': Specifiek de 'oldies'-kanalen (bijv. kanaal 902 bij KPN) worden als inferieur beschouwd, met andere artiesten dan verwacht.
  • Verschil in Aanpak: Xite focust meer op interactieve, gepersonaliseerde playlists, terwijl Stingray meer traditionele, genre-gebaseerde kanalen had.
  • Gebruikerservaring: De overstap leidt tot verwarring en ontevredenheid over de nieuwe interface en de manier waarop muziek wordt gepresenteerd. 

Waarom de Overstap?

• Providers (zoals KPNZiggo en Vodafone) schakelen over naar Xite voor nieuwe, interactieve muziekvideodiensten, maar de implementatie valt bij veel huidige muziekabonnees tegen. 

Samengevat: De klachten zijn een mix van een gewijzigde, vaak als minder kwalitatief ervaren, muzieksmaak en een verandering in de bediening van de muziekdienst, die niet iedereen bevalt.”

Kortom, wat ik al eerder schreef zal het wel weer een kostenbesparing zijn van ​@KPN waarbij ze totaal geen rekening houden met de wensen en behoeftes van hun klanten. 

• Deelnemer
  • December 22, 2025

beste kpn medewerkers

ik vind het onbegrijpelijk dat jullie totaal NIET reageren op bovenstaande reacties op de slechte vervanging van een te dure stingray.

wij betalen wel hiervoor .Of is de redactie hiervoor doof en blind .

​​​​​​​Als provider moet je toch nee klanten tevreden houden dacht ik zo.Als ik iets nieuws wil aanschaffen bij KPN dan bent U niet doof en blind.

Kennelijk hebben ze bij KPN (in deze geld gestuurde maatschappij ) alleen oog voor €€€€€€€

Zielig.

Klantje zijn goed voor de benodigde gelden maar verder is KPN monddood

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

Echt ​@Knuftje . Je leest het topic niet eens!😱 2 reacties voor jou heeft toch écht iemand van KPN gereageerd.

(en voor de duidelijkheid; ook voor mij had het beter Stingray kunnen blijven. Met zelfs ook toevoeging van de tv zenders Stingray Jazz en Stingray Lite TV. Maar nu verdwijnt alles van Stingray.)

tt1001
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 24, 2025

Zeer slechte keuze. Ik zit nu al opgescheept met Xite op de glasvezel, dan nog maar even met de Stingrayapp de Oldies afspelen, voor zolang dat nog kan.

Ik zou KPN adviseren om de keuze te heroverwegen.

Door deze Xite wordt mijn tevredenheid over KPN wel minder.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 24, 2025

Hoi ​@tt1001, bedankt voor jouw feedback 👌🏻

Waardevolle signalen zijn dit en dat nemen we uiteraard ook weer mee.

Radio 538 (kanaal 809) of Slam! FM (kanaal 816) draaien ook regelmatig dancemuziek. Ook zijn er verschillende online radiozenders die de focus op Dance muziek hebben → als je een TV+ Box hebt, kan je hierop apps downloaden. Op die manier kan je dan alsnog via de ontvanger naar een bepaalde radiozender luisteren, mits deze dus een app heeft.

Ik begrijp zeker dat dit niet perfect is, maar hopelijk kan je er eerst mee uit de voeten!

En hopelijk heb je ook nog iets aan deze tip 🙏🏻

Wolfshoeve
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 24, 2025

KPN schrijft: 

"Jaarlijks passen we ons zenderaanbod aan. We doen dit op basis van klantonderzoeken, kijk- en luistergegevens. Maar ook omdat we afspraken hebben met zenders en producenten.

We proberen hiermee zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van onze klanten. En waar het kan bieden we alternatieven aan voor zenders die vervallen of aangepast worden."

Klantonderzoeken?? Welke? Mij is nooit iets gevraagd.

Kijk- en luistergegevens? Hoezo? Hoe kunnen deze gegevens inzicht geven in de wensen van de klant?

KPN doet dit dus op eigen (commercieel) houtje, zonder dat wij (de klanten) hier enige invloed op kunnen hebben.

Toch maar eens het abo heroverwegen.

• Deelnemer
  • December 24, 2025

KPN schrijft weer :Waardevolle signalen zijn dit en dat nemen we uiteraard ook weer mee.

en verdwijnt onder inde bureaula.

KPN blijft doof en blind voor de geluiden van hun klanten ( bijna niet meer).

En ze geven waardeloze tips ,vooral als je geen TV+ box hebt.(is alleen maar meer pulp.

KPN zou zich kunnen realiseren dat juist veel senioren naar de tv radio luisterenen daar schenken ze geen aandacht aan.

​​​​​​​JUIST OUDEREN LUISTEReN NAAR DE STINGRAY zenders ,zenders  zenders ( en niet slechts naar de dance muziek JAN !)

​​​​​​​Kpn heeft mij ook nooit om mijn mening gevraagd 

KPN probeer eens U in televen in UW klanten !

tt1001
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 24, 2025

Biedt Stingray aan als abonnement voor bv €2 pm.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

KPN doet nooit iets met klantsignalen. Na bijvoorbeeld TV5 en Rai Uno is dit het volgende voorbeeld dat gewaardeerde zenders zonder pardon en goed alternatief rücksichtslos worden verwijderd. 

• Nieuwkomer
  • December 24, 2025

Inmiddels zijn hier de stingray kanalen al vervangen door xite profielen, en hoewel kpn beweert dat deze identiek te vergelijken zijn, is het mij erg tegengevallen, zoals de oldies kanaal 902 is niet tevergelijken met de artiesten die xite nu als oldies heeft aanduidt en heeft  geselecteerd, hetzelfde geldt voor 927, alternative is zelf niet meer terug te horen bij xite, smaken verschillen natuurlijk, maar vind dit toch behoorlijk teleurstellend wat hier nu wordt aangeboden en erg algemeen afgeschuimd tot een soort gladde supermarktmuziek voor op de achtergrond, de commerciële zenders zijn er nog steeds maar dat zit veel volgepropt met schreeuwende reclames, dus het tijdperk van muziek aanbod voor alleen luisteren is echt voorbij en gaat de knop hier op uit.

Had ik mijn cassette bandjes maar gehouden.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 24, 2025

Biedt Stingray aan als abonnement voor bv €2 pm.

Kap es.

En ​@Gertjan Woudenberg   Tv5 mis ik niet, onprettige zender, vond ik al in 1986 ofzo.

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Hoi ​@tt1001, bedankt voor jouw feedback 👌🏻

Waardevolle signalen zijn dit en dat nemen we uiteraard ook weer mee.

En hopelijk heb je ook nog iets aan deze tip 🙏🏻

Blijkbaar lees je de comnents niet eens ​@Jan van KPN want op je geciteerde bericht van Marcia had ik al zeer negatief gereageerd, lees maar even terug. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 24, 2025

Ik snap dat jullie het jammer vinden, als er zenders verdwijnen waar jullie graag naar luisterden. Met miljoenen klanten is het onmogelijk om íedereen te vragen en aan alle wensen te voldoen. Wel doen we echt uitgebreid onderzoek naar wat onze klanten graag willen en daarnaast zijn we natuurlijk een commercieel bedrijf, wat inhoudt dat er rekening gehouden wordt met kosten en baten. We doen onze uiterste best om een mooie balans te vinden en zoveel mogelijk moois aan te bieden. Praat vooral mee in Hier mogen jullie wensen droppen voor nieuwe radio- en TV-zenders in 2026 | KPN Community!

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Sorry  ​@Maja van KPN maar jouw bewering is natuurlijk complete ***

”Met miljoenen klanten is het onmogelijk om íedereen te vragen en aan alle wensen te voldoen.”

Het is al jaren prima en nu ineens gaan jullie ongevraagd en zonder onderzoek het zenderaanbod in negatieve zin wijzigen, kansloos!

Admin: bericht aangepast i.v.m. huisregels 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 24, 2025

Ik merk dat het je hoog zit ​@Benno Zwanenburg, maar wil je wel vragen om het iets gezelliger te houden. Wij wijzigen elk jaar ons zenderaanbod, en tot nu toe zullen er geen zenders aangepast zijn waar jij naar keek of luisterde. Jij vond het al jaren prima, en dat is erg mooi. Er zijn in de afgelopen jaren echter ook klanten geweest die 1 van hun favoriete zenders zagen verdwijnen, en die daar van baalden. Nu gaat het om een zender waar jij graag naar luistert, waardoor het jou dit jaar persoonlijk raakt. En dat is erg jammer voor jou en alle andere klanten die deze zenders gaan missen. Er zijn echter meer klanten die helemaal nooit -of erg weinig- naar deze zenders luisteren. 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

Correctie ​@Maja van KPN, het gaat niet om één zender maar om éénenvijftig! Te weten kanaal 900 t/m 950. Het lijkt mij dat jij je niet goed hebt verdiept in deze materie. Ik zal het nog eens uitleggen: KPN heeft spontaan en zonder duidelijke aankondiging zonder pardon het gehele Stingray aanbod verwijderd en vervangen door het veel slechtere Xite. Dit zal hoogstwaarschijnlijk puur een centenkwestie zijn want Stingray is gewoon goed zoals blijkt uit de vele reacties en de klachten bij KPN en al eerder in 2019 bij Ziggo. 
Je kiest en betaalt als klant voor een bepaald aanbod en dan is het natuurlijk van de zotte dat KPN dit zomaar aanpast in negatieve zin. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • December 24, 2025

LAAT IN BEELD ZIEN WELKE ARTIEST EN WELK NUMMER WE HOREN! 

Tja. Dat was bij Stingray ook niet bij KPN. Wel bij Ziggo. Maar sinds zij sinds 6 jaar ook Xite hebben ook niet meer. Wat Xite niet aanbiedt (...) kunnen Ziggo en KPN helaas niet bieden. 

XITE bied dit wel aan. Het is alleen de keuze van de provider wat hij ermee doet.

Als je bij Ziggo via een CI+ module met smartcard op de TV zelf luistert naar de XITE kanalen dan zie je wel welke lied er momenteel speelt en welk lied erna komt.

Via de mediaboxen helaas niet.

Zie ook hier helemaal onderaan de pagina bij XITE Kids Disco.

Ik vind het ook jammer dat Stingray helemaal verdwijnt met de TV en Radiozenders.

Achteraf was dit al een beetje te voorspellen, omdat 100%NL TV al niet naar HD is gegaan en SLAM TV wel (Mediahuis en samenwerking met Stingray)

• December 26, 2025

Psja, het zal weer met geld te maken hebben, zoals wel vaker :-/

Bij een van de delta (vh. caiway) klanten -waar ik de technische probleempjes poog op te lossen- wordt (werd?) naar stingray geluisterd, via DVB-C.
Ik heb er niet van gehoord dat die zender weg is daar, maar zou wel kunnen.
Als ik hier kijk :
https://www.delta.nl/media/zfzdf4sy/delta_zenderlijst_new_aug-2025_a4_def.pdf
Dan lijkt het inderdaad niet meer beluisterbaar daar.

Ik was bij deze delta/caiway aansluiting, de stingray radio kanalen zijn daar te beluisteren, via DVB-C ( wat binnenkomt op glasvezel ).

Maar nu weet ik uit ervaring dat caiway zelf nogal eens niet weet wat er waar te beluisteren is.

Dat ging over FM radio, daar heb ik nooit de juiste lijst van gekregen, maar dat is nu uitgeschakeld daar.
Heb ik vervangen door een QE317 kastje, eenvoudig, perfect.

• Nieuwkomer
  • December 27, 2025

Ik baal ook vreselijk dat het Sray radio zenderpakket verdwenen is. Was mijn favoriete zender en erg fijn om te luisteren met name lounge en chill out. Ik heb het nieuwe zenderpakket bekeken en er is ruime keuze maar geen alternatief voor lounge en chill out. Dus ben erg teleurgesteld dat dit zonder vooraankondiging is gebeurd. KPN wat doen jullie hier aan? 

ik deel deze mening ook, vreselijk dat dit aangepast is, en er geen vergelijkbare zenders voor terugkomen 

Benno Zwanenburg
Helper
Forum|alt.badge.img

En als toevoeging wil ik ook nog even melden dat niet alleen alle 51 Stingray kanalen zijn verdwenen, ook de Stingray app zal niet meer werken en dat betekent dus ook onderweg geen Stingray meer 🤬

• Deelnemer
  • December 27, 2025

zielig hoe alles om geld kwantiteit draait en never meer om kwaliteit.

Als de bestuurders van KPN er maar rijker op worden en wij maar betalen

Zielig 

• December 27, 2025

In de jaren dat ik op dit forum actief ben heb ik al vele soortgelijke discussies gezien over radio/TV stations die wel of niet doorgegeven worden.
Naar mijn idee is het laten van de keuze aan de aanbieder van “het kabeltje uit de straat” iets uit het verleden, uit de tijd dat het aantal door te geven kanalen beperkt was.
Nu gaat alles over IP, in theorie is het aantal door te geven stations onbeperkt, je krijgt 1 kanaal ( of een paar ) naar keuze doorgestuurd vanuit een centrale computer.

Toch houden we nog steeds vast aan een lijst die gekoppeld is aan de internet aanbieder die je toevallig beschikbaar hebt.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

zielig hoe alles om geld kwantiteit draait en never meer om kwaliteit.

Als de bestuurders van KPN er maar rijker op worden en wij maar betalen

Zielig 

Helemaal mee eens. Mooi voorbeeld hiervan is ook het verdwijnen van TV5, BBC 3, BBC 4, TVE en Rai Uno. Allemaal kwaliteitszenders. En wat krijg je er voor terug? Niets of pulp zoals Mediaset. 

Kwaliteit mag niets kosten bij KPN 🤮.